نقش آفرینی شرکت های بزرگ در توسعه فناوری های تحول آفرین

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با اشاره به ضرورت حرکت شرکت های بزرگ و توانمند در مسیر کشف و توسعه فناوری مطرح نمود: عمدتا سناریوی توسعه شرکت ها و مجموعه های صنعتی بزرگ، این بوده که در گام نخست کالا یا خدمتی را عرضه نموده اند و با حرکت در طول و عرض زنجیره ارزش، کسب وکارشان را وسعت بخشیده اند. با حرکت در طول زنجیره ارزش آن حوزه را کامل نموده اند و بعلاوه با حرکت در عرض آن، محصولات و خدمات خود را تنوع بخشیده اند. اما کوتاه شدن زمان تحول و توسعه توسعه های مبتنی بر فناوری، شرکت های بزرگ را وادار می نماید که به بعد دیگری از حرکت در زنجیره ارزش بیاندیشند که همان حرکت در عمق زنجیره ارزش است.

نقش آفرینی شرکت های بزرگ در توسعه فناوری های تحول آفرین

وی با اشاره به حرکت شرکت های بزرگ در عمق زنجیره ارزش برای نوآوری مبتنی بر فناوری به عنوان یک ضرورت اضافه کرد: بیشتر فراورینمایندگان در حال فراوریند و در لایه فراوری فعالیت می نمایند. اما با حرکت در لایه های زیرین به لایه نوآوری، سپس به لایه فناوری و لایه دانش می رسیم.

دهقانی ادامه داد: قطعا شرکت های بزرگ و سایر مجموعه های افتخارآفرین کشور، باید سوار بر فناوری و سازنده آن باشند و از مرحله مصرف فناوری خارج شوند.

وی با اشاره به این که توسعه فناوری باید یک راهبرد اصلی شرکت های بزرگ در کنار توسعه نوآوری و توسعه کارآفرینی باشد، ادامه داد: اکوسیستم کارآفرینی با نوآوری و بعضا با اکوسیستم فناوری اشتباه گرفته شده است. عموما مصرف نماینده فناوری ها هستیم و اپلیکیشن هایی برای کاربری و مصرف فناوری را فراوری می کنیم. این روند تا نقطه ای محدود می تواند پاسخگو باشد، اما سوار شدن بر فناوری، بحثی مهم است و یک ضرورت برای ادامه حرکت پیروز و نقش آفرینی اثرگذار به عنوان یک پیشران در اقتصاد به شمار می رود.

معاون علمی، فناو و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، از تعریف برنامه زیرساخت های ملی در 6 حوزه فناوری تحول آفرین و برهم زننده اطلاع داد و گفت: در آستانه تعریف ساختاری در قالب یک آزمایشگاه یا هاب ملی برای توسعه فناوری در 6 حوزه خاص هستیم. این زیرساخت ها در حوزه هایی همانند زیست فناوری، میکرو الکترونیک، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر فناوری های متحول نماینده با حمایت معاونت علمی و مشارکت بخش خصوصی، می توانند برجسته ترین و نوآورترین افراد را گرد هم آورده تا ذیل مسائل واقعی و معین، فناوری فراوری گردد و کشور از این فناوری ها بهره ببرد. این زیرساخت ملی فناورانه قطعا یک برند جهانی خواهد شد و موتور پیشران برای فزونی فناورانه و پیشتازی در اقتصاد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقش آفرینی شرکت های بزرگ در توسعه فناوری های تحول آفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آفرینی شرکت های بزرگ در توسعه فناوری های تحول آفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید