امضا تفاهم نامه همکاری معاونت علمی با وزارت نفت، حضور دانش بنیان ها در صنعت انرژی افزایش می یابد

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر نفت ضمن بازدید از شرکت های دانش بنیان منتخب توانمند در حوزه نفت، گاز و انرژی، تفاهم نامه همکاری با هدف رسوخ فناوری ها به این حوزه امضا کردند.

امضا تفاهم نامه همکاری معاونت علمی با وزارت نفت، حضور دانش بنیان ها در صنعت انرژی افزایش می یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ گردشگر مدرن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان منتخب فعال در حوزه نفت، گاز و انرژی، با اشاره به حمایت از رسوخ فناوری و نوآوری ها به این صنایع اضافه نمود: یکی از جدی ترین کوشش های معاونت علمی و فناوری، ورود فناوری شرکت های دانش بنیان و خلاق به صایع بزرگ از جمله نفت، گاز، انرژی و سایر صنایع است. خوشبختانه با شناختی که از مهندس اوجی دارم، ایشان همراه و حامی پروژه های دانش بنیان با صنایع بزرگ است و این فرایند شتاب بیش تری خواهد یافت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که شرکت های دانش بنیان اکنون به بلوغی رسیده اند که می توانند مهم ترین احتیاجهای صنایع بزرگ را تامین نمایند، ادامه داد: یکی از کارهایی که در سال های اخیر به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع و به طور جدی حمایت می گردد، ایجاد امکانات و حمایت از ساخت نخستین بار است. یعنی اگر تجهیزی قرار باشد برای بار نخست در صنعت نفت استفاده گردد می تواند تا 300میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات دریافت کند.

ستاری در ادامه از پذیرش ریسک حضور محصولات دانش بنیان در صنایع نفت و گاز گفت و ادامه داد: این سرخط حمایتی، به توسعه تجهیزات بزرگ و دانش بنیان در صنعت نفت یاری نموده است و فرآیندهای ورود خود به این عرصه را آسان تر پشت می گذارد. آن بخشی که شرکت های دانش بنیان برای ورود به بازار صنعت را به این شکل تسهیل و پشتیبانی می کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تحول در رورکد صنعت نفت نسبت به ظرفیت و توانمندی دانش بنیان ها گفت: خوشبختانه در صنعت نفت نیز فرهنگی نو در حال جایگزین شدن با فرهنگ قبلی است که درها را به روی نوآوری داخلی می گشاید. در این فرهنگ نو، از تجهیزات و نوآوری های ایران ساخت، روش های نو و فناوری های پیشرفته برای برطرف احتیاجهای صنعت نفت استفاده می گردد.

ستاری، شرکت های دانش بنیان را در تحقق بی احتیاجی از واردات و فناور کردن صنایع نفت و گاز و انرژی توانمند ارزیابی کرد و گفت: در همین نمایشگاه، نوآوری ها و فناوری های تازه ای را شاهدیم که می تواند صنعت نفت را تکانی جدی بدهد. فناوری هایی در حوزه پلیمر، اضافه نمودنی ها، مواد نو و استفاده از فناوری های پیشرفته مانند فناوری های مکانیکی نو قابل استفاده در چاه ها، دیجیتال و هوش مصنوعی، که راه را برای فناور شدن صنعت نفت، کاهش هزینه ها و افزایش کارایی فراهم نموده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر این که برای رسوخ نوآوری به صنایع بزرگ باید راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش باز گردد و دولت ناظر و حامی باشد، ادامه داد: رسوخ فناوری احتیاج دارد که طرف تقاضا نیز از نوآوری ها استقبال نموده و ریسک استفاده از این محصولات فناورانه را بپذیرد. در معاونت علمی و فناوری کوشش می کنیم تا این هزینه این ریسک را برای صنایع پایین بیاوریم. در حال حاضر بیش از 700 شرکت دانش بنیان در حوزه های نفت و انرژی فعالیت می نمایند که می توانند نوآوری را برای این حوزه به ارمغان بیاورند.

از بومی سازی صنعت نفت با یاری شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم

در بخش دیگری از این مراسم، جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به استفاده از محصولات و روش های فناورانه شرکت های دانش بنیان در بومی سازی صنعت نفت و گاز گفت: دستاوردهای شرکت های دانش بنیان لذت بردم و این دستاوردها بسیار امیدوارنماینده است. بسیاری از احتیاجهای صنعت امروز به وسیله همین شرکت های دانش بنیان قابل حل است و با تجربه ای که از فعالیت در صنعت نفت دارم به این باور رسیده ام که بسیاری از صنایع و شرکت های دانش بنیان این توانمندی را دارند که احتیاج داخلی را تامین نمایند.

وی اضافه نمود: اگر بتوانیم از توانمندی شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم هزینه ها کاهش پیدا می نماید، کیفیت افزایش می یابد و بهره وری بالا می رود.

اوجی با اشاره به احتیاج مبرم صنعت نفت و گاز به توان شرکت های دانش بنیان گفت: با اعتقاد و باوری که به ساخت داخل دارم، به هر شکل از این راستا حمایت خواهم کرد و امیدمان این است در سرانجام دوره، بتوانیم تعدادی معین از محصولات را با تکیه به توان داخلی فراوری کنیم.

وزیر نفت راه چاره توسعه صنایع شده را گذار از روش های سنتی و حرکت به سوی فناوری های تقاضامحور دانست و گفت: باید صنعت به سمت این شرکت ها بیاید و تقاضا کند؛ بعلاوه باید از روش های سنتی فراوری فاصلهه بگیریم چراکه با روش های پیشین نه تنها ارزش اضافه نموده چندانی حاصل نخواهد شد بلکه کاهش فراوری هم خواهیم داشت. اگر ساخت داخل را در کشور به طور کامل انجام دهیم، قطعا بسیاری از احتیاجهای ما به واردات تامین می گردد،

اوجی، به ضرورت استفاده ازراه چارههای نوآورانه با هدف بهینه سازی انرژی گفت و ادامه داد: مهم تر از فراوری بهینه سازی است و حتی اگر ظرفیت فراوری افزایش یابد متاسفانه همین قدر مصرف ایجاد می گردد و بنابراین، باید به بهینه سازی مصرف توجه کنیم. خوشبختانه این اراده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شخص دکتر ستاری وجود دارد و اطمینان دارم که می توانیم این توانمندی ها را به صنعت نفت و گاز برسانیم و مسائل صنعت به ویژه در حوزه انرژی را تامین کنیم

انعقاد تفاهم نامه

این مراسم بعلاوه تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت با هدف توسعه پارک برای شتابدهی به فرایند کاهش شکاف فناوری با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق، توسعه شبکه همکاری فناورانه درراستای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری، توسعه و تسریع معاملات فناوری به وسیله ایجاد زیرساخت برای عرضه و تقاضای متمرکز منعقد شد..

بر اساس این تفاهم نامه همکاری، مقرر شد که ضمن ایجاد سازوکاری جامع برای احصا و تجمیع احتیاجهای فناورانه وزارت و مرتفع ساختن احتیاجها به وسیله پارک علم و فناوری صنعت نفت و گاز، فرصت های سرمایه گذاری، جلب سرمایه گذاران و تسهیل فرایند تجاری سازی در حوزه فناوری صنعت نفت سرعت بگیرد.

در قالب همکاری های پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز زمینه برای همکاری در تدوین سازوکار به منظور ایجاد منطقه فناورانه صنعت نفت در منطقه اختصاصی پارک به لحاظ ساختاری و فیزیکی، تهیه اطلس فناوری های بومی صاحب صلاحیت وزارت نفت برای به کارگیری محصولات و ایده های بازیگران اکوسیستم نوآوری و یاری به توسعه بازار شرکت های دانش بنیان در صنعت نفت به وسیله استقرار فن بازار تخصصی و دیگر مدل های بههم رسانی عرضه و تقاضا در دستور کار نهاده شد.

بعلاوه استفاده از ظرفیت صندوق های توسعه فناوری، شبکه سازی و ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی تخصصی برای صدور گواهینامه ها تجهیزات صنعت نفت و فرآیندهای استاندارد در اجرای صدور گواهی نامه انطباق (COC) و گواهی محصول (COP) برای کالاهای دانش بنیان و تدوین مدل های نو قراردادی برای استفاده از خدمات شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپی در کنار ایجاد سازوکارهای حمایتی در داخل کشور برای ارتقای استاندارد محصولات با رویکرد بین المللی و ایجاد مزیت رقابتی به توافق دو طرف رسید.

بازدید از دستاورد دانش بنیان های منتخب

در این مراسم، ستاری و اوجی از شرکت های منتخب مستقر در نمایشگاه دائمی فناوری و نوآوری واقع در سال 37A نمایشگاه بین المللی تهران بازدید کردند. در این نمایشگاه، 32 شرکت دانش بنیان فعال در صنایع نفت، گاز پتروشیمی، دستاوردهای فناورانه خود در حوزه هایی چون احیای چاه های نفت و گاز،مشعل های نیروگاهی، فراوری کاتالیت های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، میکروتوربین ها، بویلرها، پمپ ههای درون چاهی، نرم افزارهای هوشمندسازی، شیرآلات صنعتی، تجهیزات ابزاردقیق و سایر فناوری ها در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار دادند.

/

منبع: خبرگزاری فارس

به "امضا تفاهم نامه همکاری معاونت علمی با وزارت نفت، حضور دانش بنیان ها در صنعت انرژی افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضا تفاهم نامه همکاری معاونت علمی با وزارت نفت، حضور دانش بنیان ها در صنعت انرژی افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید