خودپایشی قندخون در بیماران مبتلا به دیابت چه مزایایی دارد؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، دیابت پنجمین دلیل مرگ و میر و نخستین دلیل نارسایی مزمن کلیه، قطـع پای غیر تروماتیک و نابینایی در بسیاری از جوامـع است.

خودپایشی قندخون در بیماران مبتلا به دیابت چه مزایایی دارد؟

مسئول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: دیابت هم، چون بسکمک از بیماری های مزمن، نیازمند خودمراقبتی است؛ بنابراین توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت برای انجام خودمراقبتی امری ضروری است.

نگار میرزادگفت: در این راستا فرد نیازمند ابزار ها و مهارت هایی است که بتواند قند خون خود را پایش کند و بر اساس نتایج آن، تصمیمات آگاهانه اتخاذ کند.

او گفت: دیابت پنجمین دلیل مـرگ و میـر و نخستین علـت نارسـایی مزمـن کلیـه، قطـع پـای غیـر تروماتیـک و نابینایی در بسـکمک از جوامـع اسـت و گزارش ها نشان می دهد در هر هشت ثانیه، یک نفر به دلیل دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد.

میرزادگفت: پایش پیوسته گلوکز موجود در خون یکی از ابزار های اصلی و مهم برای کنترل بیماری دیابت است. خودپایشی قند خون (SMBG) به وسیله دستگاه گلوکومتر انجام می گردد. این تست مقدار قند خون بیمار را در هر زمانی اعلام می نماید.

او گفت: باید بدانیم کنترل قندخون بیمار مزایای فراوانی دارد. برای مثال کنترل قند خون در شرایط ناشتا و قبل از غذا و دو ساعت پس از هر غذا به بیمار کمک می نماید تا مقدار تأثیر مصرف غذا بر قندخون را دریابد و در انتخاب وعده غذایی مناسب بیمار را کمک دهد. بعلاوه می تواند در زمان فعالیت یا بیماری و یا بروز نشانه های افزایش یا کاهش قندخون به بیمار در حفظ قندخون در حد طبیعی کمک کند.

میرزادگفت: از دیگر فواید خودپایشی قند خون می توان به کنترل بهینه و موثر هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی، کاهش عوارض بلندمدت بیماری دیابت اشاره نمود. خودپایشی به طور کلی باعث کاهش سنگینی بار مسائل مالی، تاثیرات بیماری بر شیوه زندگی بیماران و معضلات مراجعه به مراکز درمانی می گردد.

او گفت: خودپایشی قندخون در دستورالعمل های انجمن ها، موسسات جهانی و کلینیک های دیابت به عنوان ضروری ترین بخش درمان، به ویژه برای افرادی محسوب می گردد که انسولین تزریق می نمایند.

میرزادگفت: بسکمک از بیماران پایبندی مناسبی به انجام خودپایشی قند خون به صورت مداوم ندارند. از مهمترین این موانع می توان به نداشتن آگاهی بیمار در مورد اهمیت این موضوع در درمان، کاربری پیچیده یا دقت پایین بعضی از دستگاه های تست قند خون و فراموشی برای انجام تست قند خون اشاره نمود.

مسئول مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: دستگاه تست قند خون با توجه به ویژگی هایی که دارد بخش عمده ای از این موانع را برای بیماران رفع نموده و انجام خودپایشی قند خون را برای آن ها بیش از پیش راحت تر نموده است.

او نتایج مثبت سنجش مقدار قندخون را نحوه تاثیر رژیم و ورزش، تاثیر عوامل دیگر مانند بیماری یا استرس،· تاثیر دارو های بیماری دیابت، افزایش و یا کاهش قند خون را نشان میدهد.

میرزادگفت: کنترل مناسب قند خون به عنوان یکی از مهم ترین رفتار های خودمراقبتی، موجب پیشگیری از ایجاد و پیشرفت عوارض بیماری دیابت می گردد و به ویژه در بیمارانی که از انسولین استفاده می نمایند، خودپایشی قند خون ضروری است. خودپایشی قند خون می تواند مصرف انسولین را بهینه نموده و جزء لاینفک تزریق آن محسوب می گردد. در صورت کنترل قندخون و کاهش هر یک درصد HbA 1 c، ریسک عوارض جانبی کاهش پیدا می نماید.

وبلاگ گردشگر مدرن فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خودپایشی قندخون در بیماران مبتلا به دیابت چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودپایشی قندخون در بیماران مبتلا به دیابت چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید