سفر به شهر بوشهر؛ شهری تاریخی و زیبا در جنوب

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، در حاشیه خلیج فارس، شهری وجود دارد که قدمت آن به درازی تاریخ کهن ایران زمین است. این منطقه زیبای آرمیده بر دریا، بوشهر نام دارد. بوشهر در فکر مخاطبان معاصر با جنگ و مقاومت پیوند خورده و شاید وجود منابع بزرگ انرژی در این منطقه، این شهر را همیشه مورد تاخت و تاز اقوام بیگانه قرار داده باشد. با ما در راهنمای سفر به شهر بوشهر همراه شده تا شما را با معروف ترین جاهای دیدنی بوشهر آشنا کنیم.

سفر به شهر بوشهر؛ شهری تاریخی و زیبا در جنوب

تاریخچه بوشهر

بوشهر یکی از ساتراپ نشین های پارس در زمان هخامنشیان بوده است. پادشاهان عیلامی از این شهر زیبا به عنوان بندرگاه استفاده می کردند و داریوش قصد داشت تا با حفر کانالی از بوشهر به نیل، خلیج فارس را به دریای سرخ متصل کند. این شهر در سال هزار و پانصد و شش میلادی مورد تهاجم پرتغالی ها نهاده شد و در زمان شاه عباس صفوی و طی پیمان مودت بین ایران و انگلیس، از شر این مهاجمان خلاصی یافت. اما تاریخ بوشهر پر از تلاطم است و روزهای خوب و بد.

نادرشاه افشار شهر بوشهر را توسعه داد و به آن بسیار بها میداد اما قاجار این شهر زیبا را به انگلیس ها واگذار نموده بود و کنسول های انگلیسی بر بوشهر حکمرانی می کردند. لشکرکشی ناصرالدین شاه برای فتح هرات و جدال با قوای انگلیسی و سالها بعد جنگیدن دلیران تنگستان به رهبری مشروطه خواه ایرانی، رئیس علی دلواری تنها گوشه ای از تاریخ پر آب چشم شهر بوشهر هست. بوشهر در زبان فارسی به این شهر تاریخی گفته می گردد که دارای نامهایی چون رام اردشیر، بخت اردشیر، لیان، ریشهر و ابوشهر بود. براساس راهنمای سفر به شهر بوشهر باید بدانید که این منطقه در میان اعراب به البوشهر و در بین انگلیسی زبانها به بوشایر معروف است. این شهر میان عیلامی ها با نام لیان و بین یونانی ها با نام یوناخا و مزامریا مشهور هست.

منطقه ها تماشای و گردشگری بوشهر

آب انبار قوام

غذا خوردن در فضایی که متعلق به تاریخ باشد، یکی از جذابیت های هر سفری است که گردشگران آن از عاشقان تاریخ و بناهای تاریخی هستند. آب انبار قوام همانطور که از نامش پیداست، محلی بود برای ذخیره آب شیرین. این مورد از معروف ترین جاهای تماشای بوشهر که قدمتی یکصد و پنجاه ساله دارد، در غرب شهر زیبای بوشهر واقع شده و در حال حاضر، تبدیل به رستورانی سنتی شده است.

موزه دریا نوردی و عمارت کلاه فرنگی

محله بهمنی در شهر بوشهر مکانی است که موزه دریا نوردی خلیج فارس در آن قرار گرفته است. در این موزه دو عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری نیز قرار داشته و باعث افزایش جذابیت و زیبایی این موزه شده اند. عمارت کلاه فرنگی که در سال 1858 میلادی بنا شده، در روزگار خود کنسولگری دولت انگلستان بوده و یک بنای بجا مانده قجری است. براساس راهنمای سفر به شهر بوشهر باید بدانید که در این موزه بیش از 40 قطعه از تسلیحات و ادوات جنگی ادوار مختلف وجود دارد که گل سرسبد آنها، کشتی پرسپولیس است.

خانه رئیس علی دلواری

رئیس علی دلواری بدون شک یکی از مشهورترین اشخاص بوشهر در تاریخ ایران و شاید انگلستان باشد. این مرد آزاده و وطن پرست طی قیامی که بر علیه استعمار و ظلم انگلیسی ها انجام داد، شکست ها سنگینی را به این قوم مهاجم وارد کرد. اما خاتمه در درگیری سال 1915 میلادی به دست ایادی استعمار پیر به شهادت رسید. این مرد بزرگ که متولد 1260 هجری شمسی بوده، همیشه مورد احترام اهالی بوشهر و مردمان آزادی خواه ایران است. خانه وی در حال حاضر با کلیه وسایل او (موزه رئیس علی دلواری) یکی از مکانهای تماشای بوشهر بوده که بازدید از آن برای عموم آزاد است. با رفتن به خانه رئیس علی دلواری، پای به بخش مهمی از تاریخ این سرزمین خواهید نهاد و مملو از حسی زیبا خواهید شد.

گورستان شغاب

در جنوب شهر بوشهر، قبرستانی وجود دارد که از دل تاریخ بیرون آمده است. این گورستان که محل دفن زرتشتیان بوده، امروزه یکی از جاذبه های گردشگری بوشهر محسوب می گردد. در گورستان شغاب از نزدیک با نحوه خاکسپاری آیین زرتشتیان باستان آشنا می شوید و می توانید خمره های کوچک و بزرگی را به رنگ نخودی ببینید که محل دفن اجساد هست. روی برخی از این خمره ها هم نوشته هایی به زبان آن دوران نقش بسته است.

غذا در بوشهر

ماهی سوخاری، قلیه ماهی، لخ لخ (دم پخت ماهی) و میگوی دو پیاز تعدادی از غذاهای خوش طعم و مزه جنوبی بوده که می توانید آنها را تجربه کنید. البته، خرما و حلوا نیز از اصلی ترین خوراکی های بوشهر است و با میل کردن حلوا انگشت پیچ و حلوای خرمایی می توانید یک وعده غذا به حساب خود بزنید.

راههای دسترسی به بوشهر

اگر اهل مسافرت هوایی هستید یا قصد دارید از اتوبوس بهره ببرید، می توانید به راحتی و با جستجو در اینترنت، بلیط مورد نظر خود را پیدا نموده و راهی شهر بوشهر شوید و از تماشا زیبایی ها و بناهای تاریخی آن لذت ببرید. اگر قصد رانندگی دارید و از سمت شمال راهی شده اید، باید بعد از رسیدن به یاسوج، به کازرون و برازجان بروید. اما اگر از سمت شرق راهی شهر بوشهر هستید، باید از شیراز خود را به کازرون برسانید و به راه خود به سمت شهر بوشهر ادامه دهید. اهواز و بندر ماهشهر هم شهرهایی بوده که اگر از سمت غرب به سمت بوشهر رانندگی می کنید، باید برای رسیدن به آنها راه درستی را انتخاب نمایید.

منبع: همگردی

به "سفر به شهر بوشهر؛ شهری تاریخی و زیبا در جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهر بوشهر؛ شهری تاریخی و زیبا در جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید