احیا چشمه علی شهرری

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران با بیان این که پیش تر قرارداد بهسازی این طرح در سال 1390منعقد شد ولی با توجه به رفت وبرگشت های اداری به انتها نرسید، گفت: با تصویب این طرح، محدوده 144 هکتار چشمه علی مورد توجه قرار خواهد گرفت و برای اجرای آن، قراردادی بین معاونت معماری و شهرسازی و مشاور بسته شده تا طرح راهبردی و تفضیلی آن را به اهداف نهایی برسانند.

احیا چشمه علی شهرری

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مطالعاتی این طرح در بازه 6ماهه به انجام رسیدخ است تا بتوانیم 6 اثر ثبت ملی و تاریخی شامل کارخانه تولید گلیسیرن، چشمه علی(محوطه و میراث طبیعی چشمه علی)، برج طغرل، کارخانه سیمان، گورستان ابن بابویه و تپه رشکان را احیا کنیم.

به گفته شادمهری، در این طرح معاونت معماری و شهرسازی، میراث فرهنگی استان تهران و اداره بافت تاریخی همکاری سه جانبه ای در راستا توسعه پایدار ارزش های فرهنگی و برنامه های توسعه راهبردی بلند مدت وکوتاه مدت خواهد داشت.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران بیان نمود: هدف از این طرح هم سوای رسیدگی به مسائل ساکنان بافت، رسیدگی به موضوع حفظ و احیا این آثار و گردشگری است.

محدوده چشمه علی شهرری، یکی از کانون های اولیه شکل گیری سکونت در فلات ایران است که با وجود ویژگی های منحصربه فرد و با ارزش تاریخی و طبیعی، در یک فرایند نابرابر توسعه در معرض رشد بی رویه مسکن بی کیفیت و حاشیه ­ای قرار گرفته و همزمان با احداث کارخانه ها و کارگاه های متعدد صنعتی، شاهد بروز مسائل و مسائل مختلف کالبدی و زیست محیطی و به تبع آن ها، معضلات اقتصادی و اجتماعی فراوان در عرصه کالبدی خود بوده است.

کانون باستانی و تاریخی ری به نام قطب برتر تاریخی و گردشگری تهران، ارزش های اصیل و پایدار هزاران ساله از زندگی، کار و معنویت همراه با حیات جاودانه را برای گردشگران ایرانی و خارجی به نمایش می گذارد.

ایرنا نوشت، چشمه علی و منظر فرهنگی آن در افق طرح (سال 1414 هجری خورشیدی) نماد استمرار، تداوم و پویایی زندگی و رابطه معنوی میان انسان و طبیعت در طول تاریخ است و در هماهنگی با بستر تاریخی ـ مذهبی ری و با همکاری جوامع محلی از ارزش های منحصربه فرد ری، پاسداری می کند.

منبع: گردشبان

به "احیا چشمه علی شهرری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیا چشمه علی شهرری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید