کاروانسرای تی تی

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، کاروانسرانی تی تی یکی از آثار به جا مانده از دوران صفویان در شهرستان سیاهکل است. این بنا از جاذبه های دیدنی خطه شمالی کشور است که در لیست آثار ملی ایران جای دارد.

کاروانسرای تی تی

این کاروانسرای باستانی در شهرستان سیاهکل و راستا جنگلی راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم رود قرار گرفته است. جایی درست در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان، بر پای تپه ای سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان ها از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است. سیاهکل، سرزمین قوم باستانی دیلم، شهری سرسبز در پای قله سرکش درفک است که جنگلی انبوه آن را دربرگرفته. این شهر دارای چشم اندازهای طبیعی و تاریخی زیادی است، از این رو جز نقاط دیدنی گیلان به شمار می رود.

تاریخچه کاروانسرای تی تی برمی شود به زمانی که تی تی خانم، عمه یکی از شاهان صفوی تصمیم می گیرد کاروانسرایی به نام خود بنا کند. کاروانسرایی از جنس سنگ رودخانه ای، آجر، ملات گچ و ساروج. از نظر معماری، این بنا دارای یک حیاط مرکزی، ورودی هشتی شکل و دو ایوان در اطراف هشتی است. ورودی بنا در ضلع شمالی آن قرار گرفته است. پس از گذر از فضای ورودی هشتی، میانسرا قرار گرفته است. در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی، دو اتاق با مساحت 17 مترمربع به چشم می خورد. در وسط آن حوض کوچکی نیز قرار گرفته است. در چهار کنج بنا، اتاق مربع شکلی چهارده متری ساخته شده است. قبل از ورود به اتاق ها با یک فضای نیم هشت روبرو می شوید. در جبهه جنوبی بنا یک فضای شاه نشین و در دو طرف آن، دو اتاق مثل جبهه شمالی قرار گرفته است. اصل تقارن در ساخت این کاروانسرا به خوبی رعایت شده و بنا دارای محور تقارن در جهت طولی است.

اگر به تماشای این کاروانسرا رفتید، انتظار بنایی مرموز و قدیمی که زیستگاه خزه ها و گیاهان سبز و کوچک است، باشید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ گردشگر مدرن

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "کاروانسرای تی تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای تی تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید