ابزار و مواد مفید برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو چیست؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، شاید برای شما پیش آمده باشد که موقع شانه کشیدن به موها برس یا شانه در موهایتان گیر کند. درد فیزیکی که ناشی از کشیدن پوست سر است و درد عاطفی جدا شدن موها از سر باعث می شوند که این اتفاق با ناراحتی و استرس شدیدی همراه شود. برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو راه های بسیاری دارید. در این مقاله، این راه ها را می خوانید.

ابزار و مواد مفید برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو چیست؟

دلیل ژولیدگی و در هم پیچیدن مو چیست؟

ژولیدگی و در هم پیچیدن مو زمانی اتفاق میفتد که دو تار مو به دور هم بپیچند و در هم تنیده شوند. هنگامی که چند رشته به یکدیگر می چسبند، ژولیدگی و در هم پیچیدن مو بیشتر می شود.

در یک چرخه سالم، هر روز تعدادی از تارهای مو می ریزند. اگر موهای شما نرم و صاف باشد، راحت تر از پوست سر جدا می شود اما موهای ژولیده و آسیب دیده معمولا این طور نیستند. دلیل هم آن است که کوتیکول های مو که لایه بیرونی ساقه مو را تشکیل می دهند، اغلب صاف نیستند. در نتیجه، این رشته های شل مو زمانی که از پوست سر آزاد می شوند به جای افتادن، بیشتر مستعد در هم پیچیده شدن در تارهای مو و ژولیده شدن می شوند.

یکی دیگر از علل ژولیدگی و در هم پیچیدن مو این است که موهای خود را به سطوح خاصی مانند حوله، ملحفه یا روبالشی می مالید. به همین دلیل هم هست که موقع بیدار شدن از خواب موهایتان در هم پیچیده و ژولیده می شوند.

گرچه هر مویی ممکن است دچار ژولیدگی شود، برخی از انواع مو بیشتر مستعد ژولیدگی و در هم پیچیده شدن هستند. این انواع مو عبارت اند از:

  • موهای آسیب دیده از گرما، نور خورشید یا دکلره؛
  • موهایی که حالتی شکننده دارند؛
  • موهای بلندتر از طول شانه؛
  • موهای مجعد طبیعی؛
  • موی خشک؛
  • موهایی که به شدت شانه شده یا کشیده شده اند؛
  • موهایی که به طور مرتب در معرض ابزارهای داغ حالت دهنده مو هستند؛
  • موهایی که اغلب با محصولات حاوی الکل مانند اسپری مو، موس یا ژل سروکار دارند.

ابزار و مواد مفید برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو

باز کردن گره موهای در هم پیچیده و ژولیده کار ساده ای نیست. بااین حال، محصولات مراقبت از مو و ابزارهایی وجود دارند که این کار را آسان تر می کنند. بهتر است گره مو را زمانی که موها کاملا خیس هستند، باز نکنید. وقتی موها کمی خشک شدند، آن ها را با استفاده از یکی از مواد و ابزارهایی که در ادامه می خوانید، شانه بزنید.

نرم کننده مو

حالت دادن به موها یکی از مهم ترین گام ها برای مراقبت صحیح از مو است. این محصول مراقبت از مو به باز کردن گره موها کمک می کند. کافیست یک نرم کننده مو را به نوک موها بمالید و آن را به سمت بالا و به طرف ریشه مو ببرید. نیازی نیست که نرم کننده را به پوست سر خود بمالید. اجازه بدهید که نرم کننده برای مدت 5 دقیقه روی موها باقی بماند. سپس، موها را شانه کنید تا گره ها باز شوند. بعد آن ها را آبکشی کنید.

اسپری گره بازکن مو

صرف هزینه برای خرید اسپری مو جهت رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو قطعا ارزشش را دارد. این اسپری به کاهش تنش موها کمک می کند و در عین حال، گره مو را باز می کند. این اسپری در مواقعی برای حمام کردن و باز کردن گره موها فرصت کافی ندارید، بسیار مناسب است. اسپری گره بازکن مو را می توان هم برای موهای خشک و هم برای موهای مرطوب استفاده کرد. بعد از استفاده از این اسپری نیازی به آبکشی موها ندارید. این اسپری ها حاوی موادی مانند کره شیا هستند که موهای شما را نرم می کنند تا باز کردن گره آن ها راحت تر شود.

روغن ها

از روغن های گیاهی نیز می توان برای باز کردن گره موها و بعد از آن استفاده کرد. بعد از اینکه گره موهایتان را باز کردید، ممکن است موها بسیار شکننده تر شوند. روی آن ها چند قطره روغن زیتون بریزید و اجازه دهید این روغن به مدت 20 دقیقه به پوست سر و میان تارهای مو نفوذ کند. برای این انجام دادن کار می توانید یک حوله گرم روی سر خود بپیچید.

برای جلوگیری از خشکی مو، موهای خود را به طور مرتب روغن بزنید. می توانید از روغن های حامل گیاهی مانند روغن های نارگیل، زیتون، کرچک یا بادام شیرین به همراه روغن های اصلی مانند روغن های اسطوخودوس، درخت چای یا رزماری استفاده کنید.

آب

رطوبت می تواند رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو را ساده تر کند. آب به از بین بردن گره های مو بدون کشیده شدن آن ها کمک می کند. با یک بطری اسپری پر از آب، میزانی آب روی موهای خود بپاشید. چند بخش از موها را با انگشتان خود بردارید و آن را با یک برس دندانه پهن شانه کنید. موهایی که گره آن ها باز شده را با یک گیره یا سنجاق موی محکم ببندید. این کار را برای تمام قسمت های مو انجام دهید تا گره موهای شما کاملا باز شود.

شانه یا برس دندانه پهن

برس ها یا شانه هایی که دندانه های پهن دارند، بهترین ابزارهای برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو به شمار می روند. شانه زدن مو با این شانه یا برس ها با ملایمت بیشتری انجام می شود. از آن گذشته، شانه یا برس با دندانه های پهن موها را کمتر می کشد. در نتیجه، موقع شانه زدن با این وسایل درد بسیار کمتری احساس می کنید.

ماسک مو

اگر موهای شما در بیشتر مواقع گره می خورند یا دچار ژولیدگی می شوند، ممکن است این مسئله نشانه خشکی موهایتان باشد. برای آبرسانی بهتر و عمیق تر این موها باید از ماسک موی آبرسان و سرشار از رطوبت استفاده کنید. می توانید یکی از انواع ماسک موی موجود در بازار را خریداری کنید یا در خانه با استفاده از موادی ساده مانند تخم مرغ، ماست، عسل و موز یک ماسک موی خانگی درست کنید.

گره شدید مو را چگونه باز کنیم؛ بر اساس نوع مو

مهم نیست که چه نوع مویی دارید. مهم این است که از ابزار و محصولات مناسب مراقبت از مو استفاده کنید. این مسئله بر رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو تأثیر بسزایی دارد اما برای باز کردن گره مو باید به نوع مو توجه کرد.

موهای نازک

اگر موهای نازک و ظریفی دارید، احتمالا نمی خواهید که موهایتان در اثر برس زدن دچار شکستگی یا ریزش شوند. کسانی که موهای نازکی دارند، اغلب برای داشتن استایل هایی زیباتر بیشتر تلاش می کنند چون موهایشان دیرتر و دشوارتر حالت می گیرد. بنابراین، باید برای حفظ سلامت و حالت موهای خود تلاش کنند.

باید دقت داشته باشید که هنگام حالت دادن به موهای نازک خود از کشش بیش از حد آن ها خودداری کنید. در غیر این صورت، موها می شکنند و آسیب می بینند. وقتی می خواهید موهای نازک خود را باز کنید، از یک اسپری سبک وزن و یک شانه بازکننده گره مو که دندانه های پهنی دارد استفاده کنید. دندانه های پهن چنین شانه هایی گره های ظریف را آسان و بدون فشار یا کشش به مو باز می کنند.

با افزودن یک اسپری گره بازکن مو به این وسایل، می توانید به مرطوب کردن موهایی که خشک شده اند کمک کنید. وقتی موها مرطوب هستند، بیشترین خاصیت ارتجاعی را دارند و احتمال شکستگی آن ها کاهش می یابد. برای شانه زدن موها، به ویژه موهای نازک، باید آن ها از سرانجام تا ریشه شانه بزنید.

موهای بلند

برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو از هر نوعی باید شانه کردن را از پایین موها شروع کنید و کم کم به سمت بالا بروید. انجام دادن این کار برای موهای بلند اهمیت بیشتری دارد. اگر شانه زدن این موها را از سمت بالا و نزدیک به پوست سر شروع کنید، فقط سردرد و ناراحتی بیشتری برای خود ایجاد خواهید کرد و موها را بیشتر به هم می ریزید.

اگر برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن موی بلند خود وقت صرف کنید، نیازی نیست که موهایتان را کوتاه کنید. از قلم نیاندازید که بلندترین قسمت از موهایتان قدیمی ترین بخش از آن است. اگر موهایتان بسیار بلند هستند، از یک شانه با دندانه های پهن و دسته ای بلند برای شانه زدن استفاده کنید. گره انواع مو را باید زمانی که مو مرطوب یا خیس است، باز کنید. بنابراین، بهتر است که یک اسپری آب نزدیک به خود داشته باشید چون احتمال خشک شدن مو در حین شانه زدن وجود دارد.

سعی کنید موها را با آب سرد خیس کنید. این کار به بستن کوتیکول مو و افزایش کارایی حالت دهنده مو کمک می کند.

موهای پرپشت یا مجعد

وقتی صحبت از موهای مجعد یا پرپشت می شود، در مراقبت از هر دو باید به یک نکته مهم توجه کرد. آن نکته هم رطوبت و آبرسانی به این موها است. باید مطمئن شوید که از طریق آب یا محصولات حالت دهنده مو به موها رطوبت کافی می رسانید.

برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن موی پرپشت یا مجعد، ابتدا فرها را با انگشتان خود باز کنید. این موها را از سرانجام تا ریشه به دو بخش تقسیم کنید و هر بار 2 تا 5 سانتی متر از آن را شانه بزنید. برخلاف سایر انواع مو، گره موهای مجعد باید وقتی باز شود که این موها کاملا خیس هستند. گره موهای مجعد یا پرپشت بدون هیچ آسیبی باز نمی شود. بنابراین، بهتر است که رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن موی مجعد یا پرپشت را به موقعی موکول کنید که در حمام هستید.

مو را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و قسمتی که باید گره های آن باز شود را همراه با اسپری گره بازکن مو شانه بزنید. بهتر است برای این کار از یک شانه با دندانه های فاصله دار یا پهن استفاده کنید.

موهای رنگ کرده یا آسیب دیده

از قلم نیاندازید که این موها چقدر شکننده هستند. بنابراین، ژولیدگی و در هم پیچیدگی این موها را باید بدون تنش یا آسیب اضافی به آن ها رفع کنید. کشیده شدن موهای آسیب دیده باعث می شود که این موها بیشتر آسیب ببینند. برای شانه زدن این موها باید با آن ها مثل موهای پرپشت یا مجعد رفتار کنید و برای شانه زدن آن ها کاملا خیس و آغشته به اسپری حالت دهنده مو کنید.

شانه زدن این موها و رفع گره های آن هم باید در حمام انجام شود. موها کاملا را به نرم کننده یا حالت دهنده مو آغشته کنید. اجازه بدهید تا این محصول مراقبت از مو یک دقیقه روی آن بماند. با انگشتان دست به آرامی گره های مو را باز کنید. بهتر است از نرم کننده ها یا حالت دهنده هایی استفاده کنید که حاوی روغن نارگیل هستند. چنین نرم کننده ها و حالت دهنده هایی نه تنها گره مو را باز می کنند، بلکه تنش پوست سر را کاهش می دهند.

بایدها و نبایدهای رفع گره مو

  • اگر موهایتان به راحتی گره می خورد، قبل از حمام موهایتان را برس بکشید.
  • شامپو را بیشتر روی تارهای مو بریزید نه پوست سر.
  • از نرم کننده استفاده کنید و موهایتان را شانه کنید. به این ترتیب، نرم کننده گره مو را به طور یکنواخت باز می کند و در میان آن پخش می شود. البته، در این صورت باید موها را با ملایمت شانه یا برس بکشید چون موهای خیس و مرطوب بیشتر مستعد ریزش هستند.
  • موها را همیشه ببافید. به این ترتیب، مو در موقعیت خود باقی می ماند و از گره خوردن آن جلوگیری می شود.
  • در روزهایی که باد می وزد، از شال یا کلاه استفاده کنید تا مطمئن شوید که موهایتان در هم نمی پیچند.
  • موهای خود را هر 4 تا 6 هفته یکبار کمی کوتاه کنید. دو شاخه شدن موها باعث گره خوردن مو می شود و موهای شما آسیب دیده و خشک به نظر می رسد.
  • موهای خود را با حوله مالش ندهید. این کار باعث گره خوردن موها می شود. برای خشک کردن موهای خود از یک تی شرت نخی نرم استفاده کنید.
  • با موهای باز نخوابید. آن ها را به روش آپدوی ساده ببندید.
  • از روبالشی نخی استفاده نکنید. از روبالشی های ابریشمی برای خوابیدن استفاده کنید تا صبح روز بعد با مشکل ژولیده و در هم پیچیدن مو روبرو نشوید.
  • از ابزارهای حرارتی کمتر استفاده کنید. این ابزارها به موهای شما آسیب می رسانند. آسیب دیدن موها نیز به معنای ژولیدگی و در هم پیچیدن مو خواهد بود.
  • از شامپو برای کف کردن بیشتر استفاده نکنید. کف بیشتر لزوما به معنای تمیزی بیشتر نیست. این میزان کف می تواند به موهایتان آسیب برساند.

کلام آخر

برای جلوگیری از گره خوردن مو باید به نوع موی خود توجه کنید. موها بر اساس میزان و ساختاری که دارند، به روش های مختلف شانه و مرتب می شوند. برای باز کردن گره موها می توانید از ابزارها و محصولات مراقبتی مو مانند ماسک مو، شانه یا برس با دندانه های پهن و روغن های گیاهی استفاده کنید. از قلم نیاندازید که باز کردن گره مو را از پایین موها شروع کنید. برای این کار بهتر است از انگشتان دست خود بیشتر کمک بگیرید.

منبع: byrdie

منبع: دیجیکالا مگ

به "ابزار و مواد مفید برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار و مواد مفید برای رفع ژولیدگی و در هم پیچیدن مو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید