واکنش محیط زیست به افزایش دی اکسید گوگرد در هوای تهران ، در تهران مازوت سوزی نداریم! ، چرا آلودگی هوای مرکز ادامه دارد؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران درباره انتشار آلاینده دی اکسیدگوگرد در هوای تهران گفت: انتشار دی اکسیدگوگرد الزاما علت بر مازوت سوزی نیست.

واکنش محیط زیست به افزایش دی اکسید گوگرد در هوای تهران ، در تهران مازوت سوزی نداریم! ، چرا آلودگی هوای مرکز ادامه دارد؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، بیش از دو هفته است که نفس های تهران با هوای آلوده به شماره افتاده است. به طوری که میانگین کیفیت هوا 24 آذرماه به عدد 172 یعنی شرایط ناسالم برای تمام گروه ها رسید. آلاینده شاخص هوای این روزهای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است البته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه ها نیز خبر داده است.

زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا انتشار آلاینده دی اکسیدگوگرد نشانه مازوت سوزی است، اظهار کرد: ما در تهران مازوت سوزی نداریم. به عبارتی هیچ کدام از نیروگاه های ما از سوخت مازوت استفاده نمی نمایند. به طوری که حتی قابلیت استفاده از سوخت مازوت را نیز ندارند. تنها نیروگاه بعثت این قابلیت را دارد که مخازن مازوت آن نیز از سال 98 تا به امروز پلمب بوده است. بنابراین درست نیست که مدعی شویم در نیروگاه ها یا صنایع بزرگ مقیاس مانند واحدهای سیمان تهران مازوت سوزانده می گردد. چراکه هیچ کدام براساس آنالیز های ما از مازوت استفاده نمی نمایند و خوشبختانه سوخت گاز آن ها تامین شده است.

عبادتی درباره انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد در آلودگی هوای اخیر اظهار کرد: در برخی ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران از 22 تا 24 آذرماه شاهد افزایش مقداری آلاینده دی اکسیدگوگرد در برخی ساعات بودیم که البته آلاینده شاخص نبود و آلاینده شاخص همان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود. در حال آنالیز عوامل افزایش این آلاینده هستیم. چراکه عوامل مختلفی می تواند باعث افزایش اندازه آن باشد اما عامل اصلی افزایش آن سوخت گوگرددار است. این سوخت ممکن است در وسایل نقلیه سنگین یا در یک واحد و مرکز صنعتی نیز استفاده گردد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید نمود: افزایش دی اکسید گوگرد الزاما دلیل بر مازوت سوزی نیست حتی محتمل است گازوئیل نیز دارای گوگرد باشد.

بیشتر بخوانید؛

  • افزایش 3 تا 5 برابری دی اکسید گوگرد در هوای تهران | تنفس گوگرد چه ضرری برای انسان دارد؟ | حتما این مدل ماسک ها را بزنید

عبادتی ضمن اشاره به وجود پایداری طولانی مدت هوای تهران اضافه نمود: امروز چهاردهمین روزی است که شرایط پایداری را تجربه می کنیم. در زمان افزایش آلاینده ها احتمال وقوع چنین رخدادی وجود دارد. ترددهای وسایل نقلیه نیز می توانند باعث افزایش آلاینده ها شوند بنابراین افزایش شاخص گازهای آلاینده به طور قطع به دلیل شرایط پایداری هوا است. دلایل قطعی این انتشار را که به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در حال آنالیز آن هستیم، اطلاع خواهیم داد.

وی اظهار داشت: آنالیز ها نشان می دهد در نیروگاه ها و صنایع بزرگ مقیاس تهران مازوت سوزی نداشتیم و نداریم. آن ها تحت کنترل هستند و امیدواریم سوخت گاز صنایع نیروگاه ها تامین گردد تا به سمت مازوت سوزی نرویم.

چرا آلودگی هوای تهران ادامه دارد؟

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران به دلیل تداوم آلودگی هوای تهران اشاره نمود و گفت: ما الان در شرایط پایداری دما هستیم. به عبارتی با انتشار هر سوخت و منبع انرژی، آلودگی آن در لایه های پایینی جو باقی می ماند و عملا راهی برای کاهش آلودگی وجود ندارد.

وی درباره دو اقدام صورت گرفته به وسیله کارگروه اضطرار آلودگی هوا گفت: ابتدا تصمیماتی در جهت کاهش مواجهه به ویژه برای گروه های حساس گرفته شد. به عنوان نمونه دانشگاه ها و مدارس غیرحضوری شد. هدف از تعطیلی مدارس کاهش آلودگی هوا نیست. بلکه صرفا هدف کاهش مواجهه با این پدیده است. دوم اینکه فعالیت های عمرانی، فعالیت های بتن ریزی، آسفالت کاری، درجا کار کردن اتوبوس ها و ... را که مستعد فراوری آلودگی هوا هستند، متوقف و نظارت و پایش های واحدهای صنعتی را تشدید نموده ایم.

عبادتی تاکید نمود: ما کوشش کردیم در شرایط پایداری دما در حد توان اندازه آلاینده منتشرشده در جو را کاهش دهیم.

عبادتی با اشاره به راه چارههای بلندمدت و کوتاه مدت آلودگی هوا اظهار کرد: راه چارههای بلندمدت در قانون هوای پاک پیش بینی شده است. بخشی از آن ها محقق شده و در حال پیگیری بخش دیگری که محقق نشده، هستیم. ما تکالیف همه دستگاه ها را احصا نموده ایم و آن ها مکلف هستند که وظایفشان را انجام دهند. زمان مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا مجبوریم تعدادی راه چاره کوتاه مدت را در پیش بگیریم. در این شرایط نمی توان به راه چاره بلندمدت فکر کرد.

وی اضافه نمود: شنبه (26 آذرماه) کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و براساس دستورالعمل مصوبه هیئت وزیران تصمیم هایی باتوجه به شاخص کیفیت هوا گرفته شد و خوشبختانه اثرگذار نیز بوده است.

عبادتی اظهار داشت: ما وارونگی دما (اینورژن) به مدت طولانی را تجربه نموده ایم و اداره کل هواشناسی پیش بینی نموده بود که شاخص کیفیت هوا در هفته جاری از 150 هم بالاتر خواهد رفت، اما در کل زیر 150 و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بوده است.

برای کاهش آلودگی هوا چه کنیم؟

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به رایزنی ها و جلسات برگزارشده با دستگاه های ذی ربط به اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا اشاره نمود و گفت: برخی اقدامات مانند توسعه حمل و نقل از اقدامات میان مدت و بلندمدت هستند. البته قبل از آن باید نوسازی حمل و نقل رخ دهد چراکه اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده در سطح شهر تهران از عوامل مهم آلودگی هوا هستند و نقش 24 درصدی در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند. پس از نوسازی باید به موضوع توسعه حمل و نقل پاک مانند مترو، اتوبوس های برقی، اتوبوس های گازسوز و ... بپردازیم . آن ها عواملی هستند که باتوجه به بارگذاری جمعیت قابل توجه در تهران باید جزو اولویت هایمان باشد.

وی ادامه داد: اولویت بعدی موضوع خودروهای فرسوده است که باید حتما برنامه ریزی های لازم برای از رده خارج کردن آن ها اتفاق افتد. خوشبختانه در 21 خرداد امسال قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شد که یکی مباحث آن به خودروهای فرسوده پرداخته است. سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری آن است که با یاری دستگاه های ذی ربط مانند وزارت صمت و وزارت کشور دستورالعمل ها و راه چارههایی با قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تدوین کند چراکه بسیار می تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران درباره ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: براساس این ماده تردد، حمل بار و مسافر به وسیله وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهر ها ممنوع است. این موضوع نیازمند یک دستورالعمل است که در حال تهیه است تا متولیان بتوانند آن را اجرایی نمایند.

عبادتی به موضوع مدیریت انرژی اشاره نمود و گفت: براساس گزارش های شرکت گاز، مصرف گاز در شهر تهران به صورت افزایشی است. فرهنگ سازی درباره مدیریت مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد. بعلاوه بهینه سازی سامانه ها، مخازن مصرف نماینده و به طور کلی صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت می تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "واکنش محیط زیست به افزایش دی اکسید گوگرد در هوای تهران ، در تهران مازوت سوزی نداریم! ، چرا آلودگی هوای مرکز ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش محیط زیست به افزایش دی اکسید گوگرد در هوای تهران ، در تهران مازوت سوزی نداریم! ، چرا آلودگی هوای مرکز ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید