نگرانی زوج کتاب فروش برای ادامه فعالیت در بحران کرونا

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، مهدیه زارع کهن مدیر کتابفروشی بهریار شهر دلیجان استان مرکزی در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به شرایط سخت فعالیت کتاب فروشی اش در دوران قرنطینه کرونا بیان کرد: متاسفانه اوضاع شهر دلیجان به دلیل شیوع گسترده بیماری کووید 19 بسیار سخت بود و با وجود اینکه فروش اینترنتی را مدت ها است دنبال می کنیم اما عملا امکان فعالیت نداشتیم.

نگرانی زوج کتاب فروش برای ادامه فعالیت در بحران کرونا

وی افزود: از سوی دیگر با وجود اینکه سفارش ارسال کتاب برای شهرهای اطراف را داشتیم اما به دلیل قرنطینه کامل شهر این امکان حذف شده بود و داخل شهر نیز محدودیت زیادی داشتیم و با فروکش کردن این بیماری از 25 فروردی با رعایت پروتکل های بهداشتی کتاب فروشی مجددا بازگشایی شد.

زارع کهن با اشاره به فعالیت این کتاب فروشی به عنوان تنها فروشگاه کتاب شهر دلیجان گفت: در این دو ماه هزینه های سرسام آوری به کتاب فروشی تحمیل شد که شامل اجاره مغازه و هزینه های جاری بود در حالی که عملا هیچ درآمدی نداشتیم و فشار اقتصادی زیادی متحمل شدیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما هیچ صنفی ضعیف تر از صنف کتاب فروش نیست، ادامه داد: من مطلع هستم برخی از مخاطبان که نتوانستند در این مدت به کتاب دسترسی داشته باشند به دنبال نسخه پی دی اف کتاب در اینترنت رفتند و نیاز مطالعاتی خود را برآورده کردند که این موضوع یک آسیب جدی به شمار می آید.

زارع کهن یادآور شد: توزیع و فروش کتاب های درسی طی سالیان دراز با کتاب فروشی ها بود اما در سال های اخیر به مرور فروش کتاب مقاطع مختلف به مدارس داده شد و امسال کلا قطع شد، اتفاق تلخی که نتایج ناخوشایندی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه قطع فروش کتاب توسط کتاب فروشان موجب قطع ارتباط ما با مخاطبان نوجوان می شود، گفت: وقتی نوجوان به همراه والدینش به کتاب فروشی می آمد ما در کنار کتاب درسی چند کتاب رمان و غیردرسی هم به او و اعضای خانواده اش پیشنهاد می دادیم که این حلقه ارتباطی متاسفانه از بین رفت.

زارع کهن با طرح این موضوع که کتاب فروشان نیازمند حمایت دولت هستند، یادآور شد: کرونا به ما نشان داد که در کار و حرفه خود باید برای مواقع حساس و ضروری همواره برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم از پس مسائل بر بیاییم و از آنجایی که فرهنگ همواره مظلوم بوده است نباید بگذاریم مسائلی از این قبیل در کار ما خلل ایجاد کند.

وی تاکید کرد: من و همسرم 15 سال است کار فرهنگی می کنیم و به جز کتابفروشی شغل دیگری نداریم، در این سال ها با همه مسائل ساخته ایم اگرچه هیچ حمایت شغلی و حرفه ای از ما نشد و کسی هم پیگیر دغدغه های ما نبود.

زارع کهن با بیان اینکه برخی از همکاران ما در شهرهای همجوار به دلیل کرونا و مسائل اقتصادی مجبور به تعطیلی شده اند، گفت: ما هم هیچ امیدی نداریم و فکر می کنم اگر فرایند مسائل کسب و کار کتاب فروشی به همین منوال ادامه داشته باشد ما هم محکوم به تعطیلی شویم زیرا درآمد ما جوابگوی هزینه ها نیست.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگرانی زوج کتاب فروش برای ادامه فعالیت در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی زوج کتاب فروش برای ادامه فعالیت در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید