نقد شوندگی سریع در بازار سرمایه چیست؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، در بازار سرمایه نماد هایی وجود دارند که همیشه بیشترین ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص داده اند.

نقد شوندگی سریع در بازار سرمایه چیست؟

به گزارش گروه مالی وبلاگ گردشگر مدرن، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در بازار سرمایه میزان نقدشوندگی سهام خریداری شده است. بر این اساس بسیاری از افراد با خرید سهام بعضی از نهاد ها در صف فروش محصور شده اند. بر این اساس آنالیز ارزش معاملات می تواند راهگشای بسیاری از سهامداران در بازار پرریسک بورس باشد. در ادامه به معرفی نماد هایی پرداخته ایم که طی سه ماه گذشته بیشترین ارزش معاملات روزانه داشته اند.

باید در نظر داشت که بعضی از این نماد ها بازدهی مثبت و بعضی دیگر بازدهی منفی از خود به جا گذاشته اند، اما با این حال نقطه مشترک همه این نماد ها قدرت نقدشوندگی سریع آن هاست.

* خودرو

گروه خودرو و ساخت قطعات همیشه در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفته اند. بر این اساس ارزش معاملات در این گروه نسبت به بقیه گروه ها بیشتر است.

* فملی

نماد شرکت ملی صنایع مس ایران رکورددار بیشترین ارزش معاملات روزانه در سه ماه اخیر است. بر این اساس اگر شرایط سهم فملی چندان مساعد نباشد، می توان به موفقیت در فروش این سهام امیدوار بود.

* فولاد

بی شک ارزش بالا معاملات روزانه نمی تواند تضمین کننده بازدهی زیادی برای سهامداران باشد. نماد فولاد از جمله این نمونه ها است. بر این اساس حتی با وجود فرایند منفی این نماد، باز هم خریداران زیادی برای سهام این شرکت وجود دارد و بنابراین نگرانی چندانی بابت قفل شدن دارایی ها در سهام این شرکت وجود ندارد.

* شپنا

سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در یک هفته گذشته 30 درصد افزایش داشته، اما همچنان نسبت به یک ماه قبل در ضرر 31 درصدی واقع شده است که نشان می دهد با وجود رشد قابل توجه در روز های اخیر، همچنان نصف ضرر شپنا جبران نشده است.

* وبصادر

میانگین ارزش معاملات در نماد وبصادر روزانه رقمی حدود 239 میلیارد تومان است. این نماد بیشترین نقدشوندگی و خرید و فروش روزانه را در گروه بانک ها و موسسات اعتباری دارد.

* شبندر

نماد شبندر متعلق به شرکت پالایش نفت بندرعباس، از جمله دیگر نماد ها با نقدشوندگی بالا در بورس است. روزانه به طور میانگین رقمی حدود 217 میلیارد تومان سهام شبندر در بورس خرید و فروش می گردد.

* پترول

سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با نماد پترول در یک ماه گذشته یک چهارم ارزش خود را از دست داده است. اما با وجود کاهش شدید قیمت سهام، پترول همچنان نقدشوندگی خود را حفظ نموده و سهامداران برای فروش سهامشان با مشکل زیادی روبه رو نمی شوند.

* شتران

بعد از شپنا و شبندر نوبت به شتران، نماد شرکت پالایش نفت تهران می رسد تا در فهرست نماد ها با بیشترین معاملات روزانه قرار بگیرد.

* وغدیر

شرکت های سرمایه گذاری یک نماینده در بین نماد های با بیشترین نقد شوندگی دارند. وغدیر متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر است که بعد از شستا، عظیمترین نماد گروه هلدینگ ها به حساب می آید.

* فخوز

فولاد خوزستان از شرکت های عظیم در گروه فلزات اساسی است. با توجه به اینکه در سه ماه گذشته شاخص کل اصلاح 40 درصدی را پشت سر گذاشته است، اما با وجود فرایند نزولی و تشکیل صف های فروش سنگین، همچنان فخوز نقدشوندگی خود را حفظ نموده است.

سهامداران پیش از اقدام به خرید هر سهم در ابتدا باید پیشینه و عملکرد شرکت مورد نظر خود را مورد مطالعه قرار دهند. بی تردید اقدام به خرید سهام هر نماد بورسی به معنای تملک آن توسط سهانداران است. در شرایطی که تعداد سهام های عرضه شده در بازار سرمایه زیاد است و سهامداران با سرمایه محدود خود نمی توانند مالک سهام تمام شرکت های موجود شوند؛ بنابراین افراد باید دست به انتخاب بزنند، اما بهترین کار این است که حساب شده دست به انتخاب بزنند.

اگر چه سهامداران آزاد هستند تا با انتخاب نماد های مختلف شرایط پرتفوی خود را در شرایط سبز (سود) یا قرمز (زیان) قرار دهند، اما مطالعه شرایط معاملات می توانند راهگشای افراد برای انتخاب بهتر باشد.

منبع: وبلاگ گردشگر مدرن

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقد شوندگی سریع در بازار سرمایه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد شوندگی سریع در بازار سرمایه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید