نحوه مهاجرت مهندسین به ترکیه

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، دریافت مجوز کار برای مهندسین در ترکیه، نیازمند اقدامات خاصی است. همچنین قوانینی برای این کار وجود دارد. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه مهاجرت مهندسین به ترکیه و دریافت مجوز کار آشنا کنیم.

نحوه مهاجرت مهندسین به ترکیه

مهاجرت مهندس به ترکیه

نحوه مهاجرت مهندس به ترکیه موضوع مورد بحث ماست. مهندسی از جمله رشته هایی است که بازار کار آن در ایران، توان حجم بالای فارغ التحصیلانش را ندارد. بازار کار نا به سامان، شرایط بد اقتصادی، درآمد پایین از بلاهایی است که این روزها بر سر رشته خوش نام مهندسی آمده است.

به همین دلیل اغلب فارغ التحصیلان به امید یافتن آینده شغلی بهتر به فکر مهاجرت می افتند. در چنین شرایطی، ترکیه و کار در ترکیه یکی از گزینه های قابل تامل لیست مهاجرت است.

در حال حاضر آینده اقتصادی بهتری برای ترکیه پیش بینی می شود و از طرف دیگر، زندگی در این کشور می تواند هزینه های کمتری در پی داشته باشد و یک درآمد معقول، می تواند جوابگوی یک زندگی خوب باشد.

اما مهم است که بازار کار در ترکیه چقدر برای این رشته ظرفیت دارد و در صورت تمایل، شما برای دریافت اجازه کار باید چه کار کنید و چه موانعی را پشت سر گذاشته و چه مدارکی را ارائه دهید.

حکم کلی برای یافتن کار در رشته های مهندسی در ترکیه وجود ندارد. هر مهندسی بازار کار و محیط کار مخصوص به خود را دارد. با این وجود رشته مهندسی و کار در آن می تواند کمی برای مهندسان ایرانی که در خارج از ترکیه مدرک تحصیلی خود را گرفته اند سخت باشد.

از آن جایی که کار در این رشته متقاضیان زیادی دارد، دولت ترکیه بیشتر تمرکز خود را بر اشتغال افراد کشورش گذاشته است. البته این شرایط رشته های خاصی از مهندسی را شامل می شود. به عنوان مثال بازار کار برای یک مهندس کامپیوتر خبره یا یک متخصص IT مخصوصا اگر به زبان ترکی مسلط باشند، به هیچ عنوان خالی نخواهد بود.

شرایط اجازه کار برای مهندسین خارجی در ترکیه

مطابق ماده 21 قانون جدید 6735، اصول مربوط به دریافت مجوز کار توسط مهندسین و معماران بعنوان نیروی کار بین المللی، تعیین و تبیین شده است.

از این رو، مهندسین و معمارانی که آموزش های خود را در دانشکده های تحصیلات تکمیلی گذرانده یا در خارج از کشور و در مراکزی که از سوی مقامات ذی ربط یا موسسه آموزش عالی (توسط شورای عالی آموزش)، به رسمیت شناخته شده و سپری کرده اند،

مشروط به دریافت مدارک خویش، می توانند به صورت پروژه ای یا موقت در ترکیه مشغول به کار شوند. بدین ترتیب، مهندسین و معمارانی که بعنوان پرسنل واجد شرایط در پروژه های مهم کشور ترکیه نقش کلیدی ایفا کنند، بدون نیاز به گذراندن فرآیندهای بیشتر، می تواندد مجوز کار مورد نظر خود را دریافت کنند.

ماده 21:

مهندسین و معماران خارجی که تحصیلاتشان را در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه یا موسسه ای به پایان رسانده اند که صلاحیت آن به تایید مقامات کشوری رسیده باشد، درصورت دریافت عناوین مهندسی خود، مطابق این قانون می توانند در برخی پروژه ها یا با کسب مجوز کار موقت، به اجرا پروژه و کار خود بپردازند.

نکته قبل توجه درمورد مهاجرت مهندس به ترکیه این است که شرکت هایی که برای مهندسین مجوز کار دریافت خواهند کرد، ملزم به دریافت مدرک معادل از YÖK (انجمن آموزش عالی)، و ثبت نام در اتاق مهندسین مربوطه هستند؛

برای مثال: مهندسین فروش، مهندسین مواد غذایی، مهندسین نرم افزار، مهندسین ساختمان، مهندسین مکانیک و…، بدون استثنا تمام اتباع خارجی که مدرکشان مهندسی است، چنانچه قرار باشد به عنوان مهندس مشغول به کار شوند، باید مدرک معادل سازی شده خود را از YÖK دریافت کنند.

نحوه دریافت اجازه کار مهندسی در ترکیه

بر اساس ماده 21 قانون 6735 که اخیرا به تصویب دولت ترکیه رسیده، مهندسان نیز می توانند مانند دیگر مشاغل بر اساس شرایطی، درخواست اجازه کار مهندسی در ترکیه بدهند.

مهندسان و معمارانی که در ترکیه مدرک خود را دریافت کرده اند یا در خارج از ترکیه در موسساتی که شورای عالی آموزشی این کشور آن ها را تایید می کند تحصیل کرده اند، می توانند به صورت موقت و یا پروژه ای در ترکیه مشغول به کار شوند.

شرکت هایی که این مهندسان را استخدام می کنند باید مدرک معادل خود را از YÖK دریافت کنند و پس از آن است که می توانند به عنوان مهندس مشغول به کار شوند.

مهندسانی که متقاضی دریافت اجازه کار هستند باید مطابق مقررات علاوه بر گواهینامه آموزش عالی خود، مدرکی برای فعالیت 6 ماهه اخیر خود در رشته تحصیلی، عضویت در سازمان مرتبط در این حرفه و گواهی عدم تخلف و مجازات در زمینه شغلی خودشان را با مهر آپوستیل از اداره مربوطه در همان شهر برای اخذ اجازه کار ارائه بدهند.

البته دقت کنید که با وجود نیاز به ثبت نام اینترنتی برای دریافت مجوز، باید سند کتبی آن ها را نیز داشته باشید و به تایید کنندگی های کشور ترکیه در ایران برسانید و سپس از آن ارسال کنید. اصل مدرک مهندسی شما نیز باید همراه این مدارک باشند. اغلب نتیجه درخواست 30 روز پس از تاریخ ارسال مدارک به شما ابلاغ می شود.

البته حقیقت امر این است که استخدام چندان کار ساده ای نخواهد بود. کارفرما تنها در شرایطی می تواند شما را استخدام کند که حداقل 5 نیروی کار ترک در آن جا مشغول به کار باشند.

علاوه بر این، تنها با شرکت هایی می توانید به عنوان یک مهندس خارجی در ترکیه فعالیت کنید که حداقل یک مهندس ترک در آن مشغول به کار باشد. دستمزد شما را کارفرما تعیین می کند و پس از تاریخ درخواست کار، محاسبه می شوند.

حقوق یک مهندس خارجی باید حداقل 4 برابر حقوق پایه تعیین شود. البته این شرایط برای مهندسین سوریه ای که کارت فیروزه ای دارند قابل اجرا نیست.

بازار کار مهندس ها در ترکیه

می توان گفت بازار کار برای مهندس ها در ترکیه کاملا بسته به گرایش تحصیلی شما دارد. هر چند که مهارت، پس از گرایش حرف اول را می زند. به عنوان مثال اگر شما یک مهندس نرم افزار مسلط به برنامه نویسی باشید، کار به راحتی برای شما پیدا می شود.

یا یک مهندس IT که تخصص خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد حتی اگر خارجی باشد، طرفدار زیادی دارد.

در حقیقت شما باید به نسبت مهندسان ترک چیزی برای ارائه داشته باشید که کارفرما را مجاب به استخدام شما کند و این مسئله بیشتر در رشته هایی که مهارت در آن ها حرف اول را میزند، مثل کامپیوتر و IT، مطرح است.

پیدا کردن شغل مناسب یکی از مهم ترین بخش های مهاجرت شما خواهد بود پس قبل از هر اقدامی از اینکه این امکان وجود دارد و زمینه کاری خوبی برای شما فراهم است اطمینان پیدا کنید.

کارهای زیر در ترکیه از بازار خوبی برخوردارند و می توانید در صورت ارتباط رشته تان سراغ آن ها نیز بروید:

  • فناوری اطلاعات
  • نساجی
  • ساخت و ساز
  • کشاورزی
  • لوازم الکترونیک و لوازم خانگی
  • فست فود و رستوران
  • پتروشیمی و مواد شیمیایی
  • خودرو سازی
  • تعمیرات

بیشترین درآمد سالیانه در میان رشته های مهندسی نیز از آن مهندسی نفت، مهندسی هوا و فضا، مهندسی هسته ای، برنامه نویسی، مهندسی برق و مهندسی پزشکی است.

پس از این ها مسئله ای که اهمیت دارد تعداد متقاضیان و حرفه ای های ترک در شغل های گفته شده است. در کل برای پیدا کردن کار در ترکیه با تخصص مهندسی، باید سراغ سایت های کاریابی بروید و آمارهای دولتی درباره رشته تحصیلی و تخصص خودتان را هم ببینید.

پیدا کردن کار مهندسی در ترکیه ناممکن نیست اما قرار هم نیست مسیری بسیار هموار و ساده پیش روی شما باشد.

منبع: مجله دلگرم

به "نحوه مهاجرت مهندسین به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه مهاجرت مهندسین به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید