16 اختراع ناسا که در زندگی روزمره بسیار کاربردی هستند

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، افرادی زیادی از اینکه منشأ بسیاری از محصولات کاربردی در زندگی روزمره به آزمایشگاه های ناسا برمی گردد، به شدت تعجب می نمایند. ناسا برای اینکه بتواند فضانوردان را بدون هیچ مسئله ای به فضا بفرستد و سپس آن ها را برگرداند، باید همیشه در پی نوآوری های متنوعی باشد و در این میان محصولات مجذوب کننده و مفیدی هم خلق می گردد. در این مطلب به 16 محصول می پردازیم که حتی اگر هم ناسا هم آن ها را به طور کامل اختراع نکرده، نقش مهمی در پیدایش و بهبود آن ها داشته است.

16 اختراع ناسا که در زندگی روزمره بسیار کاربردی هستند

دوربین موبایل

با توجه به تنوع اختراعات ناسا در سال های گذشته، نمی توانیم یک چیز خاص را به عنوان مهم ترین اختراع انتخاب کنیم. اما در این میان، به هیچ عنوان نمی توانیم تاثیر زیاد دوربین موبایل را بر زندگی روزمره میلیاردها نفر انکار کنیم. از ثبت عکس های زیبا از حیوانات خانگی و بچه ها گرفته تا فیلم ها و عکس های مهمی که سرنوشت کشورها را تغییر داده اند، دوربین موبایل حضور گسترده ای در زندگی مدرن دارد.

و منشأ این دوربین های مجذوب نماینده به آزمایش پیشرانه جت ناسا برمی گردد که متخصصان شاغل در آن در دهه 90 توانستند سنسور CMOS را بسیار کوچک نمایند. این سنسور ها نسبت به مدل های CCD که در آن موقع استفاده می شدند بسیار بهتر بودند، اما روند پذیرش آن به کندی صورت گرفت. اما همین دانشمندان شرکت Photobit را تاسیس کردند و به پیشگام استفاده از سنسور های CMOS در زمینه های صنعتی و تجاری تبدیل شدند.

به لطف همین پشتکار، در نهایت چنین سنسورهایی به غیر از گوشی های هوشمند، در انواع و اقسام گجت ها مانند دوربین های مداربسته، زنگ های ویدیویی و دیگر محصولات تعبیه شده اند.

فوم حافظه دار

فوم حافظه دار یا مموری فوم کاربردهای متنوعی دارد و به عنوان مثال در زمینه پزشکی و برای جلوگیری از زخم بستر نقش مهمی را ایفا می نماید. این نوع فوم ها دارای یک ساختار جامد سلولی باز هستند که با فشار بر روی آن تطبیق پیدا می نمایند و در نهایت به آرامی به شکل اصلی خود بازمی گردند.

فوم حافظه دار در سال 1966 به وسیله مرکز تحقیقات ناسا برای بهبود ایمنی کوسن های هواپیما ساخته شد. بعد از مدتی این نوع فوم ها برای فضانوردان به منظور محافظت از آن ها در برابر فشار شدید پرتاب های فضایی و ضربه های شدید هنگام بازگشت به زمین مورد استفاده نهاده شد.

بعد از گذشت چند سال بهبود فوم های حافظه دار، این نوع فوم ها خیلی زود فراگیر شدند و حالا حتی تشک های مبتنی بر فوم حافظه دار هم به فروش می رسند.

هدفون های بی سیم

در دهه 1960 میلادی، ناسا با یک آزمایشگاه تحقیقاتی به نام ITT Labs قراردادی را برای توسعه یک سیستم رادیویی بی سیم قابل حمل امضا کرد تا فضانوردان برای برقراری ارتباط با چالش های کمتری روبرو شوند. ITT Labs با استفاده از یکی از هدست های شرکت Planctronics که برای خلبان ها ساخته شده بود، توانست چنین سیستمی را توسعه دهد. ناسا هم در نهایت به همکاری با Planctronics روی آورد تا نسخه کوچک تر از هدفون موردنظر را فراوری کند.

همین حرکت منجر به همکاری طولانی مدت ناسا و Planctronics شد و طی سال ها، نوآوری های متعددی در زمینه هدفون های بی سیم عملی شد که حالا می توانیم از این نوآوری ها بهره ببریم.

لپ تاپ

اگرچه ناسا مخترع کامپیوترهای پرتابل محسوب نمی گردد، اما در کل نقش مهمی در توسعه آن ها ایفا نموده است. در دوران طفولیت کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای پرتابل، ناسا و سایر سازمان های دولتی آمریکا با شرکتی به نام GRID Systems قرارداد بستند تا به کامپیوتر تاشو ساخت این شرکت دسترسی پیدا نمایند. این کامپیوتر از یک نمایشگر کوچک با رزولوشن 320 در 240، پردازنده اینتل اینتل 8086، 340 کیلوبایت رم بهره می برد و از هارد درایو اکسترنال و فلاپی درایو هم پشتیبانی می کرد.

بنا به درخواست ناسا، تغییرات مختلفی در طول سال ها برای این کامپیوتر عملی شد که از بین آن ها می توانیم به تعبیه فن در بخش داخلی بدنه اشاره کنیم. بعضی از ایده های ارائه شده به وسیله ناسا ماندگار شدند و حتی در لپ تاپ های امروزی هم می توانیم چنین چیزهایی را ببینیم.

لنزهای ضدخش و مقاوم در برابر UV

اگر از عینک آفتابی ضدخش استفاده می کنید یا برای کارهای فنی از عینک ایمنی بادوامی بهره می برید، باید بگوییم که همین ضدخش بودن آن ها به لطف فعالیت های ناسا امکان پذیر شده است. بعلاوه نباید نقش مهم ناسا در ساخت عینک های مقاوم در برابر UV یا همان فرابنفش را از قلم بیندازیم.

محققان ناسا با همکاری شرکت عینک سازی Foster Grant، در کوشش برای محافظت بیشتر در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت بیشتر در برابر خراشیدگی کلاه ایمنی فضانوردان، هر دو حوزه را به طور قابل توجهی ارتقا دادند. از اوایل دهه 1980 میلادی این تکنولوژی به طور گسترده راهی بازار شد و از آن موقع میلیون ها عینک مختلف در حوزه های گوناگون از این فناوری ها بهره می برند.

نوآوری های LED

ناسا مخترع LED نیست و تاریخچه این فناوری به اوایل قرن بیستم برمی گردد. اما LED که امروزه آن را میشناسیم، برای اولین بار به وسیله یکی از دانشمندان شاغل در شرکت جنرال الکتریک اختراع شد. اما در این میان ناسا بودجه هنگفتی را برای تامین اقتصادی تحقیقات مربوط به LED اختصاص داد تا بتواند از آن ها برای کارهایی مانند کشت گیاهان در فضا و بهبود زخم فضانوردان استفاده کند. به لطف همین اقدامات، حالا میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا برای کارهای مختلف از LED استفاده می نمایند.

دماسنج مادون قرمز

با استفاده از دماسنج های مبتنی بر مادون قرمز، می توانید آن ها را در کانال گوش یا روی پیشانی قرار دهید تا خیلی سریع از دمای بدن خود خبردار شوید. این فناوری هم به لطف همکاری ناسا با شرکت Diatek Corporation پدید آمده است. ناسا در اصل از این فناوری برای میزان گیری منابع انرژی مادون قرمز در فضا استفاده می کرد که در نهایت برای تشخیص دمای بدن تغییر کاربری داد. به غیر از حوزه سلامت، از این تکنولوژی در دیگر حوزه ها هم استفاده می گردد.

غذای خشک یخ زده

بسیاری از ما تجربه استفاده از غذاهای خشک یخ زده را نداریم. اما نمی توان انکار کرد که خشک کردن غذاها با روش انجمادی و دیگر روش های نگه داری از مواد غذایی، تا حد زیادی از کوشش های ناسا بهره مند شده اند و همین اقدامات منجر به بهبود روش های نگه داری از مواد غذایی مختلف شده است.

بهبود شیر خشک

شیر خشک نوزادان به وسیله ناسا درست نشده اما تحقیقات گسترده انجام شده به وسیله این سازمان، منجر به بهبود چشمگیر شیر خشک شده است. در دهه 1980، ناسا و شرکت Martin Mariette در حال تحقیق برای استفاده از ریزجلبک ها برای اهداف مختلفی بودند تا سکونت طولانی تر در فضا امکان پذیر گردد.

در این فرآیند، آنها کشف کردند که یک اسید چرب کلیدی، اسید دوکوزاهگزانوک (DHA)، را می توان با استفاده از گونه های جلبک به طور انبوه فراوری کرد. آنها بعدا راهی برای فراوری اسید چرب کلیدی دیگر، اسید آراشیدونیک (ARA)، با استفاده از قارچ پیدا کردند. اسید چرب اولی بعدها در فراوری شیر خشک و سپس شیر پاستوریزه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد.

DHA برای رشد مغز اهمیت بسیار زیادی دارد و به لطف قرارگیری آن در شیر خشک، میلیون ها کودک در سرتاسر دنیا از رشد مغزی بهتری برخوردار شده اند.

جاروی شارژی

در سال 1979 که اولین جاروی شارژی راهی بازار امریکا شد، سروصدای زیادی به راه انداخت و مورد استقبال گسترده ای نهاده شد. این جارو میزان کوچکی داشت و دارای باتری بود. اگرچه این روزها انواع و اقسام وسایل شارژی و دارای باتری شده اند، اما در آن موقع همین محصول انقلابی در زمینه لوازم خانگی و ابزار برقی ایجاد کرد.

این ابزارهای مفید هم تا حد زیادی مدیون پژوهش های ناسا هستند. ناسا در دهه 1960 با شرکت Black & Decker قرارداد همکاری برای ساخت مدل های باتری دار از ابزارهای مختلف مانند مته های مربوط به نمونه برداری از ماه را امضا کرد. در نهایت تحقیقات انجام شده برای همین ابزارها، به مبنای اولین جارو شارژی دنیا تبدیل شد که به وسیله همین شرکت به دست کاربران رسید.

بهبود سنسور های تشخیص دود

سنسور های دود یونیزه محبوب ترین نوع این سنسورها هستند که منشأ آن ها به همکاری سازمان ناسا و شرکت Honeywell در دهه 70 میلادی برمی گردد. این همکاری بر روی ایجاد سنسور های پیشرفته تر دود متمرکز بود که آتش سوزی را تشخیص دهد و جلوی هشدارهای کاذب گرفته گردد. در نهایت هم شرکت Honeywell همین مدل های بهبود یافته را راهی بازار کرد.

اگرچه بعدها این سنسورها از فناوری فوتوالکتریک هم بهره مند شدند، اما سنسور های دود یونیزه همچنان گزینه ای مقرون به صرفه و در دسترس محسوب می شوند.

بریس نامرئی ارتودنسی

ناسا در حوزه های بسیار گسترده ای فعالیت دارد و به همین دلیل حتی منشأ بریس نامرئی ارتودنسی هم به فعالیت های این شرکت بازمی گردد. ماده موردنظر آلومینا پلی کریستالی نیمه شفاف (TPA) نام دارد. این ماده در اصل به وسیله ناسا هنگام تحقیق بر روی پلیمرهای بسیار قوی که می تواند تجهیزات رادار را بدون کاهش انتقال سیگنال پوشش دهد، کشف شد.

بهبود لاستیک خودرو

در دهه 70 میلادی، همکاری ناسا و شرکت Goodyear Tire برای استفاده از مواد قوی تر به منظور استفاده در کاوشگرهای فضایی پروژه وایکینگ، منجر به بهبود کیفیت لاستیک خودرو شد. به لطف همین اقدامات، عمر لاستیک خودرو تا 5 برابر افزایش پیدا کرد و دوام آج تایر هم بهبود یافت.

ابزارهای آتش نشان ها

این اختراع از جمله مواردی است که احتمالا در بدترین حالت در طول زندگی یک بار با آن برخورد خواهیم داشت. به طور معین چنین ابزارهایی که برای باز کردن ماشین تصادف نموده یا بریدن زیرساخت های خرد شده یک ساختمان فروریخته استفاده می شوند، در ابتدا بسیار سنگین بودند.

اما به لطف نوآوری های ناسا، این ابزارها با بهبود قابل توجهی روبرو شدند تا توان موردنیاز آن ها از یک دستگاه دیگر تامین گردد. بنابراین در شرایط اضطراری، آتش نشان ها با سرعت عمل بیشتری می توانند کار خود را انجام دهند.

پتوی نجات

احتمالا در بسیاری از فیلم ها و سریال ها با پتوی نجات یا پتوی فویلی روبرو شده اید که از آن به عنوان پتوی فضایی هم یاد می گردد. مواد استفاده شده برای این پتوها به وسیله ناسا برای یاری به محافظت و عایق بندی تجهیزات فضایی اختراع شده است. در این میان شرکت های زیادی با استفاده از این مواد، چیزهایی مانند دستکش و لباس های مخصوص فراوری نموده اند.

عایق خانه

بسیاری از شرکت ها برای عایق کردن منازل مسکونی از موادی استفاده می نمایند که برای اولین بار در دهه 1960 برای یاری به عایق سازی فضانوردان ماموریت آپولو به وسیله ناسا مورد استفاده نهاده شد. با قرار دادن یک لایه سبک از عایق حرارتی بین دو لایه پلیمر آلومینیومی، این سبک عایق می تواند به تثبیت دمای خانه یاری کند و نسبت به عایق های سنتی، میزان و وزن کمتری دارد.

دیگر تکنولوژی های ناسا

در خصوص تاثیر سامسونگ بر زندگی روزمره، می توانیم ماه ها مطالب مختلفی را بنویسیم. اگر به نقش ناسا برای بهبود زندگی انسان ها علاقه دارید، توصیه می کنیم به این سایت سر بزنید.

در این سایت، ناسا تمام تاثیراتی که بر دنیا داشته را نشان می دهد. با گشت و گذار در این سایت می توانید ببینید که بسیاری از چیزهای کوچک اطراف شما هم به لطف ناسا عملی شده و به واقعیت پیوسته است. از فناوری های استفاده شده برای جراحی چشم گرفته تا دستگاه های تصفیه آب که مانند کلیه انسان عمل می نمایند.

بنابراین اگر شما هم از جمله افرادی هستید که اصلا چرا آمریکا هر ساله بودجه هنگفتی را به ناسا اختصاص می دهد، با مشاهده این محصولات احتمالا پاسخ خود را پیدا نموده اید. طبق آنالیز های انجام شده، ناسا در ازای هر یک دلار بودجه، به طور مستقیم و غیرمستقیم 7 تا 14 دلار به اقتصاد آمریکا یاری نموده است. بنابراین ناسا صرفا یک شرکت فعال در حوزه هوافضا نیست و کل دنیا از اقدامات این سازمان بهره مند می شوند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "16 اختراع ناسا که در زندگی روزمره بسیار کاربردی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 اختراع ناسا که در زندگی روزمره بسیار کاربردی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید