محوطه تاریخی جولیان یکی از دیدنی های استان ایلام به شمار می رود

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، سیری در ایران/ براساس خبرهای واصله، محوطه تاریخی جولیان یکی از دیدنی های استان ایلام به شمار می رود.

محوطه تاریخی جولیان یکی از دیدنی های استان ایلام به شمار می رود

محوطه تاریخی جولیان آبدانان نمادی از معماری ایران باستان و تاریخ کهن ساسانی است. در شمال شرقی شهر قدیمی جولیان نیز دژ جولیان نهاده شد. شهر تاریخی و قلعه جولیان با شماره های 27160 و 26885 در سال 1388 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده اند. شهر تاریخی جولیان آبدانان که نمادی از معماری ایران باستان است، در روستای چم کبود واقع شده است. جولیان شامل سه بخش اماکن مسکونی، چهار طاقی و آتشکده و قلعه دفاعی بوده است.

این شهر در زلزله ای ویرانگر در سال 334 هجری قمری کاملا تخریب شده و هم اکنون تنها به صورت تپه ای با بعضی سنگهای بجا مانده از آن دوران دیده می گردد. در ساخت آن از سنگ، قلوه سنگ، گچ نیم کوبیده شده با پلان مستطیل و مربع که عرض دیوارهای آن قطور و دارای طاق، پنجره و درهای کوتاه بودند، استفاده شده بود. جولیان به معنی خانه زندگی و آب به عنوان یکی از عناصر مقدس و مورد احتیاج مردم زاگرس میانی از جمله مردم شهر جولیان بوده است. در زمانهای نسبتا دور جولیان با نخجیر کول رو یکی از کشتارگاه های تاریخی خسروان، شاهان و عمرای عهد ساسانی در ارتباط بود و بر دشت و زمینهای زراعی روستای چم کبود که یکی از حاصلخیزترین اراضی این دیار بوده، اشراف کامل داشته است.

منبع: همگردی

به "محوطه تاریخی جولیان یکی از دیدنی های استان ایلام به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه تاریخی جولیان یکی از دیدنی های استان ایلام به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید