فوتبالیست معروف: راهم را در اشعار باباطاهر پیدا کردم

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، از دوران نوجوانی اش می گوید. از دورانی که برترین بهارش را با گرفتن عیدی ای ویژه شروع نموده و با آن راه زندگی اش را تغییر داده است.

فوتبالیست معروف: راهم را در اشعار باباطاهر پیدا کردم

وبلاگ گردشگر مدرن - معصومه مهدیانی : جعفر کاشانی یکی از پیشکسوتان تیم پرسپولیس و از هم محلی هایمان است که شنیدن خاطراتش خالی از لطف نیست؛ خاطراتی که روزی زندگی اش را تغییر داده و اکنون او را به یکی از افتخارات منطقه مان تبدیل نموده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بهار برای شما یادآور چیست؟

در بهار نخستین چیزی که به فکر هر فردی می رسد نوروز و سرسبزی طبیعت است. نوروز یکی از عیدهای ملی ایرانیان است و با توجه به قدمت و ویژگی های خاصی که دارد برای همه به ویژه برای بچه ها شادی آفرین است و همواره نامش هم لبخند به لب آنها و حتی بزرگ ترها می آورد. علاوه بر این شور و نشاط و شادابی در طبیعت و مردم نیز همواره در اوایل سال موجب ایجاد انرژی و بالارفتن انگیزه ها می گردد. من هم نخستین چیزی که با شنیدن نام بهار به فکرم می رسد، شکوفایی و نو شدن و مسافرت های دوران کودکی و نوجوانی ام است که در کنار خانواده و راضیی های ساده و بی آلایشمان بود.

دوست دارید دوباره به آن روزها برگردید؟

قطعا. مگر می گردد کسی دوست نداشته باشد که به دوران ساده و بی دغدغه کودکی و بازی های دسته جمعی در کوچه برنگردد؟ دوست دارم آن روزها را دوباره تجربه کنم.

برترین خاطره ای که از بهار آن سال ها در فکر دارید چیست؟

من سفر و عیدی گرفتن های نوروز آن سال ها و بعلاوه طبیعت گردی اش را بیشتر از هر چیزی دوست داشتم؛ به همین دلیل آن مسافرت ها و عیدی گرفتن ها بیشتر از هر چیز دیگری در خاطرم مانده است. هر چند که بعد از 13 روز تمام آن خوشی ها جایش را به درس و مدرسه می داد و ما باید کم کم آماده امتحانات می شدیم تکرار خوشی های اول سال را برای تابستان می گذاشتیم.

در دورانی که فوتبال بازی می کردید، شروع سال را چگونه می گذراندید؟

من از 16 سالگی در تیم شاهین فوتبال را به طور جدی شروع کردم و تقریباً از همان سال نیز بیشتر ماه های سال به ویژه عیدها و اوایل سال را یا در اردوها بودم یا برای مسابقه در شهرها و کشورهای دیگر به همین دلیل آن موقع ها بیشتر بهارهایم فوتبالی بودند.

شروع سال نو در کنار هم تیمی ها چطور بود؟

سپری کردن روزهای سال تازه در کنار آنها نیز حس و حال خودش را داشت. آن روزها با شروع سال تازه حال و هوای تمرین ها نسبت به بقیه روزها تغییر می کرد و بچه با روحیه شادتر و با نشاط تری تمرین می کردند و مدام در زمین با هم شوخی و سعی می کردند این گونه جای خالی نبودن د رکنار خانواده و دور همی بودن ها را جبران نمایند.

برترین عیدی ای که در دوران کودکی یا نوجوانی گرفتید و شروع سال را برایتان شیرین تر کرد، چه بود؟

قطعاً برترین هدیه شروع سال نو حضور در کنار خانواده و خاطراتی بود که برایم رقم زدند ولی از اینها که بگذریم یکی از برترین هدیه های عیدم کتاب باباطاهری بود که یکی از دوستان و آشنایان خانوادگی ام به من داد. من در یک دوره از زندگی ام دچار دودلی و تردید شده بودم و او با آن هدیه ای که در نوروز به من داد، باعث شد راهم را در اشعار باباطاهر پیدا کنم و از بهار همان سال زندگی ام را تغییر دهم. همواره احساس کردم به خاطر آن هدیه ای که در نوجوانی گرفتم خدا یاریم کرد و اکنون به اینجا رسیده ام و برای همین همواره از ایشان سپاسگزارم.

در سال تازه برای اهالی محله تان چه هدیه ای دارید؟

هدیه دادن همواره که به اسکناس یا هدیه کمی نیست گاهی افراد می توانند با انجام بعضی کارها هدیه بزرگ تر و دائمی تری به مردم بدهند. من در این سال ها سعی کردم با همکاری بقیه به ویژه مسئولان شهرداری امکانات ورزشی را برای اهالی محله فدک توسعه دهیم و از این طریق موجب راضیی شان شوم. برای بهار سال جاری هم سعی می کنم با ارائه خدمات ورزشی ویژه اهالی را راضی و زمینه ای فراهم کنم تا جوانان و نوجوانانشان هم به صورت حرفه ای و هم علمی ورزش نمایند.

در این اول سالی چه دعایی برای خود و هم محلی هایتان می کنید؟

در این سال ها همواره برای خودم و هم محلی هایم یک دعا کردم و آن هم این بوده که امیدوارم خداوند یاری شان کند تا بتوانند صداقت را سرلوحه رفتار، گفتار و کارهایشان قرار دهند و با هم محله ای بهتر بسازنند.

چه توصیه ای برای نوجوانان و جوانان دارید؟

امروزه با همت شهرداری منطقه امکانات خوبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان فراهم شده است به همین دلیل فکر می کنم آنها می توانند به راحتی در این روزها از امکانات ورزشی، هنری، علمی و فرهنگی منطقه استفاده نمایند و لحظات خوبی را در سال تازه برای خود رقم بزنند. این میان می خواهم به آنها بگویم که شخصیت در فوتبال به تنهایی به دست نمی آید بلکه احتیاج به مکملی به نام تحصیلات دارد به همین دلیل توصیه می کنم حتماً تحصیلات را جدی بگیرند و به بهانه فوتبال از آن غافل نشوند. من زمانی که وارد تیم شاهین شدم فکر می کردم دیگر به تحصیلات احتیاجی ندارم اما با ورود به آنجا فهمیدم که در بین تمام باشگاه های موجود در کشور باشگاه شاهین به تحصیلات اهمیت ویژه ای می داد و مدام شرایط بازیکنان را کنترل می کرد و می گفتند کسی که درسش عالی نباشد، در شاهین جایی ندارد. در همین باشگاه بود که دگرگونی در من به وجود آمد و من تحصیل را به طور جدی ادامه دادم.

***

پیشکسوت فوتبالیست را بیشتر بشناسیم

جعفر کاشانی متولد سال 1323 در محله پیروزی است و دوران کودکی اش را در کوچه های همان محله و با هم بازی هایش سپری کرد. او از همان دوران با توپ آشنا شده و تا دوره دبیرستان در تیم های مختلف مدرسه ای و محلی بازی نموده است. به خاطر استعدادی که او در بازی های مدرسه ای از خود نشان داده بود در سن 16 سالگی مورد توجه مسئولان باشگاه شاهین قرار گرفته و به این تیم دعوت شده است. او تا سال 1346 در آن باشگاه بازی کرد و پیروزیت های بسیاری کسب کرد اما پس از انحلال تیم شاهین یک سال به تیم پیکان رفت و در آنجا نیز خوش درخشید. او سال های بعد به عنوان کاپیتان تیم پرسپولیس پیروز شد خاطره های خوبی را از خود در فکر مردم حک کند و نهایتاً پس از سال ها بازی فوتبال در 30 سالگی با فوتبال ملی خداحافظی کرد و به انگلستان رفت و سال ها بعد پس از بازگشت به ایران در راه اندازی باشگاه شاهین تأثیر بسزایی گذاشت و نهایتاً به هدفش در راه اندازی دانشگاه تخصصی فوتبال رسد و توانست دانشگاه علمی و کاربردی فوتبال را تأسیس کند و به جوانان و نوجوانان در تحصیل علمی این رشته ورزشی یاری کند. بزرگ ترین آروزی کاشانی تأسیس یک رئال مادرید ایرانی است که امیدوار است روزی به این آرزویش دست پیدا کند و بتواند برترین تیم فوتبال کشور را هم از نظر علمی و هم حرفه ای تربیت کند.

--

پینوشت: جعفر کاشانی، پیشکسوت فوتبال ایران در دهم مهر سال 1398، در 75 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

* این گفت وگو در هفته نامه وبلاگ گردشگر مدرن محله منطقه 8 به تاریخ 1393/1/18 منتشر شده بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "فوتبالیست معروف: راهم را در اشعار باباطاهر پیدا کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبالیست معروف: راهم را در اشعار باباطاهر پیدا کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید