طرز تهیه آش گوجه تهرانی اصیل، سنتی و خوشمزه

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، برای همه ما آش یادآور آش رشته است اما تنوع آش های ایرانی آن قدر بالاست که می توان گفت هر شهر ایران آش سنتی و محلی خاص خودش را دارد و حتی تهیه آش ها در شهرهای مختلف به شکل های متفاوت تهیه می گردد. آش گوجه هم یکی از آش های اصیل است که در تهران و تبریز به روش های مختلف با مواد مختلف تهیه می گردد. بنابراین ما در ادامه یکی از رایج ترین روش های طرز تهیه آش گوجه تهرانی را مرور می کنیم.

طرز تهیه آش گوجه تهرانی اصیل، سنتی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه آش گوجه تهرانی

  • گوجه فرنگی 200 گرم
  • بلغور جو یا برنج 3/4 لیوان
  • لوبیا چیتی یا چشم بلبلی 1 لیوان
  • پیاز 2 عدد
  • آبغوره 2-3 قاشق غذاخوری
  • سبزی آش 150-200 گرم

طرز تهیه آش گوجه تهرانی

آماده کردن مواد

اولین مرحله از طر تهیه آش گوجه تهرانی درست مثل طرز تهیه آش ترش مازندرانی این است که مواد آن را آماده کنید برای این کار لوبیا چیتی یا چشم بلبلی را بشویید و در مقداری آب بخیسانید تا به مدت حداقل 2-8 ساعت خیس بخورند. هم زمان خوب است پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن سرخ کنید بعد هم گوجه ها را رنده کنید.

پختن حبوبات

بعد از این که لوبیا خوب خیس خورد زمان آن است که آن ها را همراه بلغور جو یا برنج داخل قابلمه بریزید و با مقدار کافی آب بگذارید تا بپزند.

اضافه کردن گوجه و باقی مواد

اکنون در این مرحله که حبوبات پخته شد گوجه رنده شده را به حبوبات اضافه کنید بعد از یک ربع و در 30 دقیقه پایانی پخت آش سبزی آش را به همراه آبغوره، پیاز داغ، نمک و فلفل و کمی نعناع داغ داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید این مواد هم بپزند و آش جا بیافتد.

نکته مهم در مورد سبزی آش: اگر سبزی آش ندارید می توانید از ترکیب تره و جعفری خرد شده برای آش گوجه فرنگی بهره ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش گوجه تهرانی

آش گوجه از آن دسته آش های اصیل ایرانی است که معمولا همه فکر می نمایند اصالتا غذایی تبریزی است اما این آش هم در شهرهای دیگر مثل تهران، تبریز، همدان، کرمانشاه و شمال به شکل های مختلف تهیه می گردد. اما واقعیت این است که برای تهیه این آش هم خوب است نکات و تاریخچه آن را بدانید. اما قبل از آن اگر دوست دارید طرز تهیه آش گوجه تبریزی را بدانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

تاریخچه گوجه و آش گوجه

نکته مهم در مورد آش گوجه وجود دارد این است که خود گوجه فرنگی کمتر از 150 سال است که وارد ایران شده و توانسته در آشپزی قومی ایرانی رسوخ کند. بنابراین احتمالا آش گوجه هم قدمت خیلی زیادی ندارد اما از آن دسته آش هایی است که بسیار مورد توجه واقع شده است.

لعاب بیشتر آش گوجه

برای لعاب بیشتر آش گوجه فرنگی می توانید از یک قاشق غذاخوری آرد بهره ببرید. برای این کار کافی است آرد را در کمی آب حل کنید و در 15 دقیقه آخر پخت به آش اضافه کنید.

استفاده از گوشت چرخ نموده در آش گوجه

در بعضی از سبک های تهیه آش گوجه در آن با گوشت چرخ نموده قلقلی گوشت تهیه می نمایند و در این آش می ریزند که باعث می گردد این آش متفاوت تر و خوشمزه تر گردد.

استفاده از حبوبات مختلف در پخت آش گوجه

نکته جالب در مورد آش گوجه این است که این آش را می توانید با حبوبات مختلف تهیه کنید مثلا گاهی عده ای در این آش هم نخود می ریزند یا عده ای از لپه برای تهیه آش گوجه استفاده می نمایند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه آش گوجه تهرانی اصیل، سنتی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش گوجه تهرانی اصیل، سنتی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید