شوکه نشوید، کادیلاک بی ک سایپا!

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، ال 90 ایرانی با نام کادیلا قرار است با موتور و بدنه ای تازه به بازار بیاید. با خاطره خوبی که از ال 90 در فکر مردم وجود دارد کادیلاک بی ک سایپا مسیر پرچالشی پیش رو دارد.

شوکه نشوید، کادیلاک بی ک سایپا!

امیرحسین فوقانی، امیرمسعود عابدینی - ال 90 ، این احتمالا مهمترین محصول مشترک ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو در حدود بیش از یک دهه گذشته است که ماشین باز های واقعی همه با اطمینان می گفتند:حرف ندارد! اما حالا تحریم ها و شرایط سخت مالی نه تنها اجازه ارتقاع این محصول هم سطح با پیشرفت مدل های تازهش در کارخانه لوگان داچیا داده نشده که حتی دیگر فراوری همان مدل قدیمی توافق نامه مشترک هم مقدور نیست و سایپا تصمیم گرفته به سراغ مهندسی معکوس برود.

ال 90 که خیلی از مشتری های عادی اعتقاد دارند جلو داشبورد و آپشن هایش چیزی شبیه به پیکان وانت است ، از دید ماشین باز های واقعی و عاشقان رانندگی در رنج خودروهای میان رده ، برترین خودروی مشارکتی ، وارداتی کشوربود . از نظر کیفیت رانندگی ، استقامت و البته ایمنی . ماشینی کم خرج و پرقدرت. ماشینی که به سرعت جایش را در خیابان های تهران و کم کم تمام ایران باز کرد و در لیست پر فروش ها ، آن بالاها ایستاد. یک رده پایین تر از مدل لاکچری مگان که خیلی زود و همان اواسط دهه 90 با دور تازه تحریم ها فراوریش در ایران متوقف شد . حالا اما نه تنها مدل های تازهترش چون سیمبل و مدل های هیجان انگیز 2022 و 2023 لوگان راهی به ایران پیدا نکردند که شرایط تحریم ها سبب شده سایپا و پارس خودرو سراغ مهندسی معکوس این محصول بروند. تقریبا شبیه همان فرمولی که ایران خودرو با جایگزین مالی 206 در دست اجرا دارد و البته مسیری که در بومی سازی پژو 301 به نام تارا انجام داده بود.

کاری که در خود سایپا یک بار با الهام گرفتن از رنو کویید درباره کوییک رخ داده و حالا این بار برای ال 90 با نام کادیلا تکرار خواهد شد.

خودروی P90 یا همان تندر 90 ایرانی یکی از پروژه هایی است که سایپا روی آن کار می نماید.نام این خودرو احتمالا کادیلا باشد،اما به گفته آرش راهبر،روزنامه نگار و کارشناس حوزه خودرو،نام سایپا کادیلا نام نهایی این خودرو نیست و در داخل پارس خودرو در کوشش هستند بفهمند که چه کسی این نام را عنوان نموده است.

پلفترم داچیا لوگان یا ال نود در این پروژه حضور دارد.اینکه بعد از گذشت 19 سال روی یک پلتفرم قدیمی تغییراتی ایجاد شود،نکته ای عجیب و بسیار منفی است.البته این موضوع در خودروسازی ایران سابقه درخشانی دارد!

طراحی نمای جلویی کادیلا یا همان P90 محافظه کارانه و مدرن به نظر می رسد و از آن طراحی کسل نماینده و حوصله سر بر ال نود خارج شده است. قسمت پایینی سپر اسپرت طراحی شده که به صورت کلی با فرم ساده بدنه هماهنگی ندارد. طراحی نمای کناری به جز اضافه شدن قطعات کوچکی روی گلگیر،تغییری نخواهد داشت. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو می اندازد.

در مجموع طراحی بیرونی کادیلا مدرن و محافظه کارانه و در عین حال متناقض با بدنه ساده آن است.

هنوز تصویری از فضای داخلی این خودرو به بیرون درز ننموده ولی احتمال می رود که با اضافه شدن نمایشگرهای مرکزی وکیلومترشمار و بعلاوه برخی تغییرات در کنسول وسط و فرمان،باز هم فضای مدرن تری را نسبت به ال نود ببینیم.

احتمالا فضای داخلی کادیلا شبیه به رنو ساندرو باشد. پیشرانه ME16 که در اصل همان پیشرانه تیوفایو پلاس است در این خودرو حضور دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینه یک رنو!

راهبر در این رابطه می گوید: جالب است که قرار است موتور پژو روی یک ماشین رنو قرار بگیرد که می تواند مسئله ساز بشود و باید دید که رنو آیا چنین چیزی را قبول خواهد نمود یا خیر. به هر صورت بنابر این گذاشته شده که فراوری این محصول را انجام بدهند چرا که بازار ایران نیازمند محصولات تازه و عرضه بیشتر است و برخی چیزها باید فدا بشوند. به نظر می رسد که این روشی تازه برای ادامه فراوریات است. برای مثال همین محصول دیدگاه خوبی برای مردم خواهد داشت، چرا که ال90 از دید مردم در جایگاه و کیفیت خوبی برخوردار بوده است و می تواند دیدگاه مثبتی برای مردم ایجاد کند.

متاسفانه از این دست موارد که در یک خودرو، عناصر خودروهای دیگر استفاده می شود، در صنعت خودرو کشور زیاد دیده می شود. نام اصلی این پیشرانه EC5 بوده که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو 2008 و سیتروئن C3)، تارا، رانا پلاس و 207i به کار گرفته شده است.

به این ترتیب یک پیشرانه 3 نام پیدا می نماید: EC5 (پژو سیتروئن) ، TU5+ (ایران خودرو) و ME16 (سایپا). 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور خروجی این پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است.

از قرار گیربکس 5 سرعته دستی با نام 5F18PE که در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد.

مسائل مهمی از جمله رعایت بحث حقوقی شرکت رنو به علت داخلی سازی بیش از حد، ممکن است دامان سایپا را بگیرد.

آرش راهبر در این باره اضافه کرد: نکته مهم برای این مسئله،بحث حقوقی آن است که در آینده معلوم می شود.چرا که ممکن است آن ها هم از خیر برخی چیزها بگذرند تا در بازار ایران حضور داشته باشند. چرا که امروزه بازار خودرو دیگر مثل گذشته سودآور نیست و برای این شرکت ها فرصت خوبی برای استفاده از این بازار است.البته این مستلزم این است که چنین مسائلی حل و فصل شود و اینکه چه امتیازاتی در بحث مونتاژ داده خواهد شد. البته این نوع پیچیدگی ها هم برای دیگر کشورها در مورد مونتاژ خودرو وجود دارد.

سایپا در واقع از اعتمادی که مردم نسبت به محصولات رنو دارند برای عرضه محصول تازهش می خواهد استفاده کند. این محصول مالی می تواند رقیب خودروهایی مثل شاهین و تارا باشد. البته برچسب مالی زدن به این بستگی دارد که دیدگاه سایپا، مالی بودن در سطح پراید بوده یا خیر؟!

راهبر در این رابطه می گوید: از دیدگاه مالی می توان گفت که در رده خودروهای مالی قرار خواهد گرفت. اما اگر بخواهیم براساس پراید، دیدگاه مالی داشته باشیم، خیر؛چرا که امکانات این محصول از پراید بیشتر خواهد بود. اما از طرف دیگر باید این را در نظر بگیریم که پراید دیگر باید از رده خارج بشود و چیزی به نام پراید معنایی نخواهد داشت و مفهوم خودرو مالی برای پراید از بین خواهد رفت،مانند پیکان. اما با این حال نسبت به شرایط، مالی خواهد بود اگر پراید را در نظر نگیریم. اصل این خودرو که همان داچیا لوگان است، یک ماشین مقرون به صرفه قیمت بود و بر همین اساس ساخته شد. بنابراین توقع وجود چیز های عجیب و قریب نباید داشت. اما در جهان هر محصولی که قرار است فراوری شود، معلوم خواهد بود که در چه رده ای خواهد ایستاد. این اصل هم برمی شود به زمانی که رنو تصمیم به فراوری محصولات مقرون به صرفه قیمت گرفت تا تیراژ خود را بالا ببرد و رسید. رنو در بازار های جهانی توانست بسیار پیروز باشد. اما اینکه مشتری داخل در چنین روندی قرار می گیرد یا خیر را کسانی این پروژه را جلو برده اند باید پیشبینی نمایند که چه قیمتی باید برای آن قرار دهند و یا چه امکاناتی می توانند به آن اضافه نمایند، چرا که توقع مشتریان داخلی طی این سال ها بالاتر رفته است.

کادیلا احتمالا در اواخر دی ماه سال 1402 عرضه شود که زمان بسیار طولانی برای عرضه یک خودروی مالی،آن هم با یک پلتفرم قدیمی است.

58321

منبع: خبرآنلاین

به "شوکه نشوید، کادیلاک بی ک سایپا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوکه نشوید، کادیلاک بی ک سایپا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید