دلایل بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس و الزامات آن

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست مجازی با مدیران مدارس استثنایی شهر تهران به تشریح دلایل بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و استلزامات این بازگشایی پرداخت.

دلایل بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس و الزامات آن

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی با بیان اینکه مهر و شروع مدارس یک فرایند است اظهار کرد: پروژه مهر در واقع پروژه نیست بلکه فرایند ای است از شروع مهر تا مهر سال آینده که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت است. مدیران مدارس عوامل اصلی جبهه تعلیم و تربیت هستند و پروژه مهر و بازگشایی مدارس مهمترین عامل برای سنجش عملکرد مدیران است.

حسینی با بیان اینکه مهر سال جاری از پیچیدگی های زیادی برخوردار است اظهار کرد: کرونا 18 ماه تمامی ابعاد جامعه بویژه نظام تعلیم و تربیت را تخت تاثیر قرار داده است و نظام تعلیم و تربیت در اکوسیستم نو با رویکرد پوشش حدبیشتری انواع شیوه های آموزشی را برای دانش آموزان پیاده سازی کرد.

وی اضافه کرد: محور اصلی آموزش ها در مهر پیش رو آموزش های حضوری تدریجی است و لذا این موضوع نیازمند برنامه ریزی همه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت است.

حسینی با تشریح چرایی بازگشت به مدرسه و آموزش های حضوری گفت: موضوع آموزش های حضوری به کیفیت آموزش و جریان یاددهی یادگیری برمی گردد و هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری گردد و کیفیت آموزش حضوری را تامین کند.

وی لطمه به عدالت بویژه عدالت آموزشی را از دیگر دلایل شروع مجدد آموزش های حضوری دانست و گفت: یکی از ارکان اصلی عدالت، عدالت آموزشی است و کوچ نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی موجب لطمه خوردن به توسعه عدالت بویژه عدالت آموزشی در منطقه ها کم برخوردار شده است.

معاون وزیر با اشاره به آسیب های فضای مجازی گفت: فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان آسیب های زیادی به سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان زده است و برای کاهش این آسیب ها بازگشایی مدارس ضرورت دارد.

وی با اشاره به شرایط مدارس در کشور های دنیا گفت: پیش از شروع واکسیناسیون و در بین 37 کشور با نرخ مرگ و میر بالا فقط 6 کشور به طور موقت مدارس را تعطیل کردند و به طور طبیعی با توسعه واکسیناسون بیشتر کشور ها به سمت بازگشایی مدارس حرکت نموده اند.

وی معلمان را جهادگران آموزشی نامید و گفت: معلمان با همراهی خانواده ها در ایام کرونا و با بهره گیری از انواع روش های آموزشی شاهکاری در نظام تعلیم و تربیت رقم زدند. در کوچ مجدد به سمت آموزش های حضوری ممکن است با مقاومت اولیا و دانش آموزان به علت اضطراب از سلامت روبرو شویم که نیازمند قانع کردن والدین و دانش آموزان است.

حسینی با بیان اینکه شرایط آینده کرونا مبهم است و معلوم نیست چه شرایطی در آینده داشته باشد. اظهار کرد: تمام پژوهش ها نشان میدهد بازگشایی مدارس در افزایش پاندومی کوید 19 تاثیری نداشته است و لذا استراتژی اصلی وزارت آموزش و پرورش هم بازگشایی تدریجی مدارس است.

معاون وزیر شعار مهر سال جاری را بازگشایی روان، تدریجی، ترکیبی و با کیفییت با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان دانست و گفت: بازگشایی حضوری مدارس به تدریج از آبان با رعایت بعضی استلزامات شروع خواهد شد.

وی بازگشایی مدارس را مستلزم رعایت چند اصل از سوی مدیران دانست و گفت: اولین اصل در بازگشایی مدارس تقدم ذاتی تامین سلامت دانش آموزان است برای این منظور سرانه های بهداشتی از سوی وزارت به مدارس تخصیص یافته است و واکسیناسیون معلمان هم در حال اجرا است. پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت کامل در مدارس رعایت گردد.

وی توجه همزمان به حفظ سلامت در کنار حق آموزش را از دیگر استلزامات دانست و گفت: رویکرد تداوم آموزش با پوشش حدبیشتری و حفظ سلامت باید سرلوحه کار تمامی مدیران باشد.

حسینی عدالت در تامین فرصت های آموزشی برابر برای همه دانش آموزان را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: برخورداری همه دانش آموزان از امکانات دیجیتالی، ثبت نام و توزیع به موقع کتب درسی، سنجش کامل سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از جمله نکاتی است که باید مد نظر مدیران قرار گیرد.

معاون وزیر قانع کردن سازی جامعه و خانواده را از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس دانست و گفت: سال جاری سخت ترین و پیچیده ترین مهر را خواهیم داشت و برای قانع کردن والدین برگزاری جلسات با انجمن اولیا و مربیان لازم است. فرایند توسعه آموزش های حضوری تدریجی خواهد بود و در این میان به مدیران مدارس و شورای مدارس تفویض اختیار شده است. باید از تجارب و دستاوردهای آموزش های چند ماه گذشته نهایت بهره را برد و از آنها استفاده کامل کرد.

معاون وزیر بازگشایی باشکوه مدارس را مستلزم رعایت سه اصل مهم دانست و گفت: در شروع مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم، مدیر و معاون باشد، تمام مدارس باید برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری داشته باشند و همه دانش آموزان به موقع ثبت نام شده و کتب درسی را دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دلایل بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس و الزامات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس و الزامات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید