درمان سرفه نوزادان در خانه

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، سرفه های خشک شبانه یا سرفه های شدید همراه با خس خس سینه در بچه ها باعث نگرانی والدین می گردد، در این شرایط از روش های طبیعی و سریع درمان سرفه بچه ها غافل نشوید.

درمان سرفه نوزادان در خانه

درمان سرفه نوزاد در خانه با روش های طب سنتی و بدون دارو

تغییرات آب و هوا ممکن است باعث ایجاد سرفه در کودک تازه متولد شده شما گردد ، نوزادی که به دلیل شرایط جسمی او نمیتوان هر دارو و یا نسخه گیاهی را برایش استفاده کرد اما این دلیل بر عکس العمل کند نیست چرا که همواره روش های طبیعی به دمنوش ها خلاصه نمی شوند و می توان با مالیدن بعضی از آنها حتی به پوست سینه و گلوی نوزاد سرفه را تسکین داد ؛ حالا چه کاری می توان برای سرفه یک کودک انجام داد؟ آیا می خواهید داروهای درمان خانگی برای سرماخوردگی و سرفه نوزادان را بدانید؟1

انواع سرفه در بچه ها

سرفه خشک شبانهکوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می نماید و این مشکل شب ها تشدید می گردد.

دلیل چیست
آسم و سرماخوردگی. در آسم راه های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می گردد که همین، ترشح اضافه ایجاد می نماید. اگرچه بیشتر والدین فکر می نمایند که خس خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است.

از علائم دیگر می توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی، سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره نمود. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) از طریق سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب ها بدتر گردد.

سرفه همراه با خس خس
کودک شما چند روزی است سرما خورده و حالا سرفه اش صدادار است. به نظر می رسد سریع نفس می کشد و تحریک پذیر شده است.
دلیل چیست
برونشیت. برونشیت اصطلاحی است که به التهاب لوله های نایژه ای اطلاق می گردد. زمانی که این معابر تحریک می شوند موکوس ترشح می نمایند که باعث ایجاد سرفه می گردد تا معابر هوایی پاک گردد. در عفونت برونش، کودک وقتی آب دهانش را قورت می دهد با ترشحات همراه است و تنفس برایش سخت است.

گاهی اوقات دلیل بیماری میکروب ها هستند که معمولا با تب و سرفه شدید همراه است. در بچه ها کمتر از 4 سال می توان انتظار گوش درد هم داشت و در افراد 4 سال به بالا سینوزیت ایجاد می گردد که تبدیل به سینوزیت برونشی می گردد.

سرفه قطاری
فرزند شما یک هفته است سرما خورده و گاهی اوقات بیش از 20 ثانیه پیاپی سرفه می نماید و همین باعث ایجاد مشکل در تنفس او می گردد.
دلیل چیست
سیاه سرفه. دلیل این بیماری نوعی باکتری است که با حمله به راه های تنفسی در راه های هوایی ایجاد التهاب شدید می نماید. معمولا در پی یک حمله شدید سرفه (که حتی می تواند یک دقیقه طول بکشد) کودک یک دم صدادار انجام می دهد که به اصطلاح به آن Whoop می گویند که به دلیل ورود هوا به داخل حنجره متورم ایجاد می گردد. در این بیماری، علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و درد مشاهده می گردد.
سرفه های خلط دار
وقتی فرزندتان سرفه می نماید، همراه با خلط است. علاوه بر این، آبریزش بینی، گلودرد، اشک ریزش و بی اشتهایی هم کودک را آزار می دهد.
دلیل چیست
سرماخوردگی، سینوزیت و التهاب ریه. بچه ها مبتلا به سرماخوردگی یا التهاب ریه معمولا سرفه می نمایند که می تواند در بدترین شرایط یک تا 2 هفته طول بکشد.

از آنجایی که بچه ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند در اثر تماس با ویروس ها مدام بیمار می شوند و گاهی بعضی خانواده ها می گویند فرزندشان در سال 3 تا 4 بار دچار سرماخوردگی می گردد.

از آنجا که بیشتر سرفه های بچه ها خلط دار است، نباید آنها را سرکوب کرد زیرا باقی ماندن ترشحات ممکن است انسداد مجاری هوایی را در پی داشته باشد.

سرفه مزمن
کوچولوی شما بیشتر از 10 روز است که سرماخورده اما سرفه هایش بهبود پیدا نمی نماید.
دلیل چیست
سرفه های ناشی از سرماخوردگی می تواند یک هفته طول بکشد؛ به خصوص اگر کودک سرماخوردگی قبلی نداشته باشد. آسم، آلرژی یا عفونت های مزمن در سینوس ها یا جهت تنفسی می توانند باعث سرفه های مزمن شوند.
سرفه همراه با استفراغ
فرزندتان آنقدر سرفه می نماید که درنهایت به استفراغ منجر می گردد.
دلیل چیست
سرماخوردگی یا آسم. سرفه زیاد بچه ها باعث تحریک حلق می گردد و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می گردد که بیشتر در شب اتفاق می افتد و معمولا این دلیل نگران نماینده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نگردد.
سرفه به همراه تب
فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می نماید.
دلیل چیست
سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزا. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب 39 درجه سانتی گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد.2

داروی خانگی مؤثر برای درمان سرفه در نوزادان

با گذشت سال ها، مادران اقدامات ساده ای را جهت درمان سرفه نوزادان خود در خانه پیدا نموده اند که در بعضی موارد، این روش ها بهتر از داروهای شیمیایی عمل می نمایند. اغلب پزشکان متخصص اطفال نیز عقیده دارند که راهکارهای خانگی برای تسکین سرفه در نوزادان بسیار مؤثر می باشند.

در ادامه این مقاله، بعضی از داروهای خانگی جهت درمان سرفه در بچه ها ارائه شده است که شما هم می توانید آن ها را با خیال راحت، در موزد فرزند خود امتحان کنید. رایج ترین این روش ها به توضیح زیر می باشند:

1-حمام بخار گرم همراه با روغن های ضروری
به یاد داشته باشید که حمام بخار گرم برترین راه چاره برای از بین بردن سرفه مداوم نوزادان در شب است. برای این منظور، در حمام منزل خود بخار گرم ایجاد نموده و کودک کوچک خود را در وان گرم قرار بدهید. بگذارید تا فرزند شما مدتی در وان بازی کند، زیرا او در این شرایط بخار را نیز استنشاق خواهد نمود.

برای به دست آوردن نتایج مؤثرتر جهت تسکین سرفه در نوزاد نیز شما می توانید چند قطره روغن منتول، اکالیپتوس یا روغن مریم گلی را در رطوبت ساز یا وان حمام بریزید.

این فرایند قطعاً باعث می گردد که قفسه سینه کودک باز شده و سرفه او به سرعت تسکین یابد؛ فقط، اطمینان حاصل کنید که روغن های اساسی مورد استفاده برای نوزادان از یک برند معتبر تهیه شده باشند.

2-استفاده از کرم بخار
ضروری است بدانید که استفاده از کرم بخار برای نوزادانی است که 3 ماهه یا بزرگ تر هستند، مؤثر می باشد. برای این منظور، کرم بخار مخصوص بچه ها را که حاوی فرمولاسیون خفیف اکالیپتوس و منتول است، بخرید. اندازه کمی از این کرم را بر روی کمر، قفسه سینه و گردن فرزند خود بمالید.

در این مرحله، به نوزاد اجازه دهید تا بخارهای حاصل از مالش را تنفس کند؛ فقط، اطمینان حاصل کنید که کرم در هیچ جای دیگری از بدن کودک مالیده نشده باشد.

بعضی از مادران باتجربه نیز کرم بخار را روی کف پای کودک خود می مالند. شما هم می توانید این روش را جهت از بین بردن سرفه فرزند خود امتحان کنید!

علاوه بر این مورد، شما می توانید با ترکیب چند قطره از روغن نعناع، اکالیپتوس و روغن مریم گلی در 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، سینه فرزند خود را مالش دهید.

3-استفاده از رژیم غذایی مایعات
هنگامی که سرماخوردگی فرزند شما با استفاده از روش های خانگی یا داروهای شیمیایی درمان شد، توجه به رژیم غذایی او بسیار مهم است. در این دوران، اطمینان حاصل کنید که کودک شما در رژیم غذایی خود مایعات زیادی مصرف را می نماید، زیرا کمبود آب در بدن کودک می توان باعث سرفه و عطسه مداوم او گردد. شما می توانید وعده های غذایی جالب مانند سوپ و اسموتی را تهیه کنید تا کودک، در حین درمان، از خوردن این غذاها لذت خواهد برد.

به خاطر بسپارید که در بیشتر مواقع، ممکن است نوزاد مبتلا به سرفه اشتها نداشته باشند. شما باید اطمینان حاصل کنید که کودک از رژیم غذایی مناسبی تغذیه می نماید تا آب رسانی بدن او به درستی انجام گردد.

4-استفاده از سوپ و آب میوه
در هنگام مبارزه با سرفه، کودک خود را با یک کاسه سوپ مرغ و قارچ گرم تغذیه کنید. علاوه بر این مورد، آب انواع میوه ها نیز گزینه بسیار خوبی برای درمان سرفه در نوزادان به شمار می فرایند.

در نظر داشته باشید که آب میوه های طبیعی برترین داروی خانگی جهت درمان سرفه های فرزند شما هستند. برای این منظور، اطمینان حاصل کنید که آب میوه، تازه تهیه شده باشد و در یخچال نگهداری نگردد.

با این حال، اگر کودک شما فقط رژیم غذایی حاوی سوپ را دوست دارد، شما می توانید این وعده غذایی را در طعم های مختلفی مانند سبزیجات آب پز و خامه، آبگوشت و غیره تهیه نموده و در برنامه روزانه او قرار دهید.

5-استفاده از داروهای گیاهی
داروهای گیاهی خانگی برای معالجه سرفه نوزادان در طی سال ها آزمایش شده اند. در ادامه این مقاله، بعضی از داروهای گیاهی خانگی که شما می توانید برای درمان سرفه در بچه ها 12 ماهه و بزرگ تر بهره ببرید، ارائه شده است که مهم ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:

برگ های ریحان خرد شده را به همراه عسل، جهت تسکین سرفه و آبریزش بینی فرزند خود بهره ببرید.

عصاره زنجبیل که با آب گرم و قطرات لیمو مخلوط شده است، نیز برای تسکین گلودرد و سرفه در بچه ها بسیار مفید است.

گیاهانی مانند برگ مریم گلی و ریشه شیرین بیان را هم می توان به چای روزانه نوزادان افزود. جالب است بدانید که استفاده از این چای با اندازهی عسل برای تسکین سرفه در نوزادان بسیار مفید خواهد بود. بعلاوه، این چای های خانگی برای درمان گلودرد در بچه ها نیز مفید می باشند.3

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.mamanam.com

منبع: راسخون

به "درمان سرفه نوزادان در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سرفه نوزادان در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید