طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت به سبک بازاری در خانه

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، زولبیا و بامیه شیرینی های خوشمزه ای هستند که با فرارسیدن ماه رمضان، در ویترین شیرینی فروشی ها به روزه داران و افراد عادی چشمک می زنند. مهم نیست شما روزه هستید یا خیر، زولبیا این شیرینی خوشمزه و شهد دار دل هر فردی را آب می نماید. روزه داران معمولا در ماه رمضان این شیرینی خوشمزه را کنار شله زرد، فرنی، خرما یا نان و سبزی میل می نمایند. در این مطلب طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت را برایتان خواهیم گفت تا در مواقعی که هوس این شیرینی خوشمزه را کردید آن را در خانه به سبک بازاری درست کنید.

طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت به سبک بازاری در خانه

مواد لازم برای تهیه زولبیا با نشاسته ذرت

  • نشاسته ذرت یک دوم فنجان
  • آرد گندم یک قاشق غذاخوری
  • ماست یک چهارم فنجان
  • شکر یک فنجان
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کشیده یک قاشق چای خوری
  • آب لیمو یک قاشق چای خوری
  • جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت

1. خمیر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت باید خمیر این شیرینی را آماده کنید. بعد از آماده کردن مواد اولیه و رسیدن دمای آن ها به دمای محیط، یک کاسه مناسب انتخاب تا در آن نشاسته ذرت، آرد و ماست را با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از مخلوط کردن مواد، روی کاسه را بپوشانید تا حداقل چهار و حداکثر 12 ساعت در دمای اتاق استراحت کند. برای سفره های افطاری تان فرنی با نشاسته هم می توانید درست کنید.

2. شربت زولبیا را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت باید شربت این شیرینی خوشمزه را آماده کنید. پس یک قابلمه کوچک انتخاب نموده و روی حرارت میانه گاز قرار دهید. شکر را به همراه یک دوم فنجان آب در قابلمه بریزید تا با یکدیگر بجوشند. مواد باید با حرارت کم و آرام آرام بجوشد. پنج دقیقه زمان مناسبی است که شکر کامل حل گردد و شربت تان به غلظت لازم برسد. در ادامه عسل، گلاب، زعفران و آب لیمو را هم داخل قابلمه بریزید تا در مدت یک دقیقه با شکر ترکیب گردد. حال حرارت را بسیار کم کنید و در قابلمه را بزنید تا شربت زولبیا گرم بماند. اگر عطر و طعم گلاب را دوست ندارید از پودر هل هم می توانید بهره ببرید. برای زیباتر کردن سفره های افطاری تان می توانید حلوای سنتی زعفرانی درست کنید.

3. جوش شیرین را به خمیر زولبیا اضافه کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت باید جوش شیرین را به خمیر اضافه کنید و تا خوب ترکیب شدن مواد، آن ها را هم بزنید. هربار یک قاشق غذاخوری آب به خمیر اضافه نموده و مدام آن را هم بزنید. خمیرتان باید به غلظتی برسد که از روی قاشق بریزد. حال خمیر شیرینی را داخل یک ظرف سس خالی یا قیف مخصوص شیرینی پزی بریزید. برای آگاهی از فواید خوردن شیر برنج در ماه رمضان می توانید مطلب فواید شیربرنج برای بچه ها را در کتاب کاله بخوانید.

4. زولبیا را سرخ کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت باید یک تابه مناسب روی حرارت بگذارید و به مقدار کافی داخل آن روغن بریزید. در حدود دو تا سه دقیقه منتظر بمانید تا روغن به مقدار کافی داغ گردد. کمی از مواد را داخل روغن بریزید تا از داغ بودن آن مطممئن شوید سپس خمیر باید چند ثانیه در تابه شناور گردد. حال مواد را به صورت چرخشی و دورانی به شگل گرد داخل تابه بریزید. زیر و روی شیرینی را تنها باید برای شش تا هفت دقیقه سرخ کنید تا قهوه ای طلایی گردد. حلیم همواره در سفره های ایرانی به ویژه در ماه رمضان جایگاه ویژه ای دارد از درست کردن آن برای عزیزان خود غافل نشوید.

5. شربت را روی زولبیا بریزید

حال در ادامه طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت ، زولبیاهای سرخ شده را از تابه برداشته و روی یک دستمال کاغذی مرطوب بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته گردد. در روشی دیگر آن ها را می توانید با قاشق های سوراخ دار سرخ کنید که هنگام برداشتن روغن اضافه شان گرفته گردد. در آخر برای سه دقیقه زولبیا را در شربت گرم فرو کنید تا طعم شیرینی به خود بگیرد. زمان دهید زولبیا خنک گردد سپس در ظرف سروتان بچینید. روی آن ها را می توانید با خلال پسته و گل محمدی تزئین کنید.

نکات تکمیلی پخت زولبیا

زولبیا معمولا به همراه گوش فیل در ماه رمضان سر سفره های افطار سرو می گردد که آن را به آسانی برای میهمان های سرزده تان در منزل می توانید درست کنید. نکات زیر را بخوانید و در طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت بهره ببرید تا شیرینی های خوشمزه ای داشته باشید.

نحوه سرخ کردن زولبیا

خمیر را به صورت دایره ای و با فشار از بطری خارج کنید سپس سه تا چهار دایره متحدالمرکز در روغن ایجاد و وسط آن ها را ببندید. توجه داشته باشید که از داخل به بیرون این کار رو انجام دهید. برای داشتن زولبیاهای زیبا با اشکالی منظم به زمان و کمی تجربه احتیاج دارید قطعا دسته های بعدی بهتر خواهند بود. اگر هوس یک دسر برای افطار کردید حتما پودینگ شکلاتی را امتحان کنید.

نگه داری شیرینی زولبیا

اولین نکته در باب نگه داری این شیرینی های خوشمزه آن است که در یخچال نباید نگه داشته شوند چرا که بافت آن ها از بین خواهد رفت. شما باید آن ها را در ظرف دربسته گذاشته و در دمای محیط قرار بدهید. شما با این کار شیرینی ها را تا سه روز می توانید تازه نگه دارید. از نگه داری شیرینی در پشت پنجره یا مقابل نور هم خودداری کنید.

شربت زولبیا

استفاده از آب لیمو یا جوهرلیمو در تهیه شربت زولبیا، از کریستالی شدن شکر و قندک زدن آن جلوگیری می نماید. آب لیمو هم چنین مزه ترشی به زولبیا می دهد که از خوردن آن لذت خواهید برد. در تهیه شربت، این نکته را از قلم نیاندازید که با زیاد کردن حرارت، شربت زود غلیظ می گردد اما بعد از سرد شدن، شیرینی آن دوبرابر خواهد شد. برای آن که از قوام شربت زولبیا مطمئن شوید تنها چند قطره از آن را بین دو انگشتان خود بریزید، در صورت غلیظ و چسبناک بودن، یعنی به قوام رسیده است. اگر به شیرینی بامیه علاقه ای ندارید پس گوش فیل را امتحان کنید.

علت خشکی شیرینی زولبیا

مهم ترین دلایلی که برای خشکی زولبیا می توان آورد عبارتند از:

  1. بیش از حد سرخ شدن
  2. استفاده زیاد از آرد
  3. نازک بودن زولبیا

علت نرمی شیرینی زولبیا

در طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت نرمی زولبیا دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • غلیظ نبودن شربت زولبیا
  • گذاشتن زولبیاها روی هم
  • داغ بودن شربت هنگام اضافه زولبیا به آن
  • بستن در ظرف زولبیا برای مدت طولانی

علت پهن نشدن زولبیا در تابه

در طرز تهیه زولبیا و سرخ کردن آن باید این نکته را مدنظر قرار دهید که خمیر حتما در تابه پهن گردد و شکل n خطی به خود بگیرد. اگر مواد در تابه پهن نشد موارد زیر را آنالیز کنید:

  • داغ نبودن روغن
  • کافی نبودن روغن در تابه
  • احتیاج داشتن خمیر به آرد بیشتری

استفاده از ماست در تهیه زولبیا

در طرز تهیه زولبیا، ماستی که به کار می برید نباید خیلی غلیظ یا آبکی باشد پس ماست ترش خانگی برترین گزینه می تواند باشد. ماست نباید تازه باشد. درست کردن آش ماست را در ماه رمضان برای عزیزان تان از قلم نیاندازید.

استفاده از نشاسته در تهیه زولبیا

در طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت، بهتر است از دانه های درشت نشاسته به جای پودرنشاسته بهره ببرید. از سویی دیگر نشاسته تان باید تازه باشد تا زولبیاها به خوبی در روغن پف نمایند. پیشنهاد ما به شما برای ماه رمضان خواندن طرز تهیه حلوای هویج با شیر و درست کردن آن است.

نکات شیرینی زولبیا

زولبیا در ماه رمضان معمولا کنار آش رشته، شیر برنج و دیگر غذاها می توان در سفره افطار دید. با این حال ضروری است قبل از خوردن

آن، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • از مصرف بیش از حد آن در ماه رمضان خودداری کنید چراکه باعث تشنگی شده و احتیاج بدن به آب را به صورت غیرطبیعی افزایش می دهد.
  • از مصرف زولبیا به هنگام سحری خودداری کنید چراکه شیرینی آن قند خون را سریع افزایش داده و منجر به گرسنگی زودرس در ساعات اولیه روز می گردد.
  • افراد متلا به دیابت، چاقی و فشار خون از مصرف آن خودداری نمایند. آن ها می توانند خرما و کشمش را جایگزین این شیرینی نمایند.
  • اگر نمی دانید در ماه رمضان برای سحری چه چیزهایی بخورید که موقوی تر باشد می توانید مطلب سحری چی بخوریم را بخوانید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت به سبک بازاری در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زولبیا با نشاسته ذرت به سبک بازاری در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید