ایجاد اکوسیستم نوآوری و نسل چهارم صنعت کشاورزی، با اجرای برنامه های ملی امنیت غذایی واردات محصولات 50درصد کاهش می یابد

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان می تواند ایران را در جهت خودکفایی صنعت کشاورزی و تامین امنیت غذایی قرار دهد. این کار فراوری محصولات را با اتکا به بازار داخلی توسعه می دهد.

ایجاد اکوسیستم نوآوری و نسل چهارم صنعت کشاورزی، با اجرای برنامه های ملی امنیت غذایی واردات محصولات 50درصد کاهش می یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ گردشگر مدرن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،بر همین اساس چند سالی است که موضوع امنیت غذایی و قطع وابستگی کشور به بازار واردات در این حوزه مطرح شده و نهادهای اثرگذار در این فرآیند در کنار هم جمع شده اند تا با معرفی ظرفیت های خود و با یاری شرکت های دانش بنیان و خلاق، راهی فناورانه برای توسعه صنعت کشاورزی و بومی سازی آن پیدا نمایند.

نخستین گام در این کار، شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت است. یعنی بازی دادن همه بازیگران این عرصه از زمین کشاورزی تا فروش این محصولات. اتفاقی که با استفاده از فناوری ها و نوآوری های موجود در شرکت های فناور و با حمایت های دولتی به ثمر خواهد رسید، بازار داخلی کشور را رونق می دهد و کسادی بازار واردات را به همراه خواهد داشت.

این هدف مهم ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ملزم کرد تا ابتدا زنجیره ارزش و زنجیره فراوری حوزه هـای مختلف مرتبط با فراوری محصولات غذایی را آنالیز و سپس فناوری های موثر در هر حوزه در سطوح پیش از فراوری، فراوری و فرآوری، توزیع و فروش را نیز شناسایی کند.

گام بعدی در این کار حمایت از شرکت های دانش بنیان و تیم های فناور بود که این مجموعه ها بر اساس نیازهای فناورانه موجود در این صنعت و توانمندی شرکت ها در پاسخ دادن به این نیازها انتخاب شدند. این کار منجر به شناسایی و تعریف نیازهایی در حوزه های مختلف فناورانه مانند برنامه های اصلاح نژادی برای گیاهان، دام، طیور و آبزیان و فراوری نهاده های فناورانه، خوراک دام، طیور و آبزیان، زیست دریا و غیره شد.

همه این کوشش ها با هدف قرار گرفتن ایران در جهت تحقق نسل چهارم کشاورزی در کشور اجرا شده است. کاری که ضمن افزایش عملکرد و بهره وری در واحدهای فراوریی، منجر به افزایش فراوری ناخالص ملی، کاهش ارزبری و افزایش خوداتکایی در فراوری محصولات غذایی خواهد شد.

پیش بینی می گردد اجرای این برنامه ها فراوری ناخالص ملی کشور را تا 10 درصد افزایش و اندازه واردات مواد غذایی و نهاده های کشاورزی را نیز تا 50 درصد یعنی حدود حدود 6 میلیارد دلار کاهش دهد. این کار تا به امروز توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به فراوری قطعی و نهایی محصولاتی چون طبقات بذری گیاه کاملینا، کشت دیم و روغن کشی از محصول فراوریی، 2 هزار راس بز سانن و مورسیا به وسیله شبیه سازی و دو رگه گیری و فراوری جنین با روش IVF، مکمل، کنسانتره و افزودنی های خوراک دام و طیور(5 محصول) و فراوری توکسین بایندر، محرک رشد گیاهی، بلوس کلسیم و احیای باغات با استفاده از پایه های رویشی کشت بافتی ارقام گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و بادام منجر گردد.

بعلاوه از دیگر محصولات می توان به اسفنج های پروژسترون برای هم زمان سازی فحلی دام، فراوری صنعتی آنزیم های صنایع غذایی، فراوری واکسن استرپتوکوکوزیس/ الکتو کوکوزیس، بومی سازی دانش فنی پرورش و فراوری تجاری عوامل بیولوژیک مؤثر در کنترل آفات گلخانه ای در ایران، فراوری واکسن اکتیمای مسری، اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ایجاد اکوسیستم نوآوری و نسل چهارم صنعت کشاورزی، با اجرای برنامه های ملی امنیت غذایی واردات محصولات 50درصد کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد اکوسیستم نوآوری و نسل چهارم صنعت کشاورزی، با اجرای برنامه های ملی امنیت غذایی واردات محصولات 50درصد کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید