8 مورد از لوازم پزشکی ضروری در خانه که روزی به کار می آیند

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، اگر فکر می کنید پارامترهای مهم سلامتی از جمله سطح قند خون یا فشار خون فقط باید به وسیله پزشک چک شوند، بهتر است در عقیده خود تجدید نظر کنید. چون امروزه بیماری های مزمن مثل چاقی، دیابت نوع 2 و مسائل قلبی-عروقی به علت تغییر سبک زندگی، عادت های غذایی ناسالم، بی تحرکی و استرس بسیار شایع شده اند و ضروری است تعدادی لوازم پزشکی ضروری در خانه داشته باشید. از سوی دیگر، میکروارگانیسم های بیماری زا و عوامل محیطی از جمله آلودگی هوا به شدت روی عملکرد ریه ها و قلب تاثیر می گذارند و احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی و سرماخوردگی را افزایش می دهند.

8 مورد از لوازم پزشکی ضروری در خانه که روزی به کار می آیند

ویژگی رایج اغلب بیماری های جدی این است که آغاز و پیشرفت آن ها به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد، بلکه به تدریج رخ می دهد. در مراحل اولیه اختلالات شدید از جمله دیابت یا بیماری قلبی، بدن انسان علائم تعیینی را نشان می دهد. از این رو، ارزیابی منظم علائم حیاتی از جمله دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب یا نبض بسیار لازم است. علاوه بر این، اندازه گیری سطح قند خون و آنالیز تغییرات وزن هم می تواند به همین اندازه مهم باشد.

تشخیص زودهنگام بیماری ها و درمان به موقع آن ها، مزیت اصلی چک کردن مداوم علائم حیاتی است. این می تواند به نوبه خود اثربخشی درمان و کیفیت زندگی را در سال های بعد بهبود بخشد. خوشبختانه، امروزه به لطف تجهیزات پزشکی خانگی، روند آنالیز شرایط سلامتی بدن در مقایسه با گذشته تسهیل شده است. به همین علت، این مقاله از وبلاگ گردشگر مدرن مگ را به معرفی مهم ترین لوازم پزشکی ضروری در خانه اختصاص داده ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لیست لوازم پزشکی ضروری در خانه

تجهیزات پزشکی زیر به شما یاری می نمایند که به طور منظم شرایط سلامتی خود و اطرافیان تان را آنالیز کنید. این کار به تشخیص به موقع بیماری ها یا پیشگیری از عوارض جانبی آن ها یاری می نماید.

1. گلوکومتر (دستگاه تست قند خون)

دیابت شرایطی است که با بالا رفتن سطح قند خون تعیین می دهد. این بیماری زمانی رخ می دهد که لوزالمعده انسولین کافی فراوری نمی نماید یا بدن نمی تواند به درستی به اثرات انسولین پاسخ دهد. دیابت می تواند گروه های سنی مختلف حتی بچه ها را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، این بیماری مادام العمر است و با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو کنترل می گردد.

با گذشت زمان، بالا بودن مداوم قند خون ممکن است به عوارض جدی از جمله بیماری قلبی، آسیب عصبی و مسائل چشمی منجر گردد. به همین علت، بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باید به طور مداوم سطح قند خون خود را اندازه گیری نمایند. این کار را می توان به راحتی در خانه و با استفاده از تجهیزات خانگی به نام گلوکومتر انجام داد.

پایش مداوم قند خون در خانه برای بیماران دیابتی مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • می توانند فورا هر گونه نوسان شدید در سطح قند خون را تشخیص و به پزشک اطلاع دهند.
  • تاثیر داروهای دیابت را بر سطح قند خون ارزیابی نمایند.
  • پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف کلی درمان پیگیری نمایند.
  • از تاثیر رژیم غذایی و ورزش بر سطح قند خون مطلع شوند.
  • تاثیر سایر عوامل مانند بیماری یا استرس را بر سطح قند خون آنالیز نمایند.

اطلاعات فوق به پزشک یاری می نماید که در صورت لزوم، برنامه درمان را به منظور کنترل بهتر قند خون اصلاح کند.

2. پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر یک دستگاه گیره مانند کوچک است که به قسمتی از بدن (معمولا انگشت) متصل می گردد و اندازه اکسیژن خون را اندازه گیری می نماید. درنتیجه، می تواند به سرعت حتی تغییرات کوچک در سطح اکسیژن را تشخیص دهد.

اندازه گیری سطح اکسیژن خون از این نظر مهم است که همه اندام های بدن برای حفظ عملکرد طبیعی خود به اکسیژن احتیاج دارند و اگر آن را به اندازه کافی دریافت ننمایند، هیپوکسی رخ می دهد که به از کار افتادن اندام های حیاتی مانند مغز منجر می گردد. معمولا سطح نرمال اکسیژن بین 95 تا 100 درصد در نظر گرفته می گردد و سطوح کمتر از 92 درصد احتمال وقوع هیپوکسی را نشان می دهد. بنابراین وجود پالس اکسیمتر در خانه می تواند آغاز به موقع مراقبت های پزشکی را برای فرد آسیب دیده تضمین کند.

3. فشارسنج

این دستگاه که به صورت فشارسنج دیجیتال و فشارسنج عقربه ای در بازار به فروش می رسد، برای کسانی که از فشار خون بالا یا فشار خون پایین رنج می برند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستند، بسیار مناسب است. چون معمولا به این افراد توصیه می گردد که فشار خون خود را به صورت روزانه چک نمایند و به پزشک گزارش دهند. با این کار می توان از موثر بودن داروهای تجویزی مطمئن شد و تاثیر استرس، ورزش، رژیم غذایی و سایر عوامل را روی فشار خون آنالیز کرد.

فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه طبیعی تلقی می گردد. هر چقدر فشار خون از این محدوده بالاتر باشد، خطر بروز عوارض جانبی بیشتر است. به فشار خون بالاتر از 180/120 میلی متر بحران پرفشاری خون می گویند که یک مشکل اورژانسی به شمار می رود. چون ممکن است به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مسائل تهدیدنماینده حیات منجر گردد.

افت شدید یا ناگهانی فشار خون هم می تواند به اندازه افزایش آن برای سلامتی مضر باشد. معمولا فشار خون کمتر از 90/60 میلی متر جیوه پایین در نظر گرفته می گردد. فشار خون پایین تا زمانی که علائم کمبود اکسیژن (گیجی، سرگیجه، سردرد، تاری دید، تپش قلب، حالت تهوع و غش) وجود نداشته باشد، خطرناک نیست. در غیر این صورت، به درمان فوری احتیاج دارد.

4. گام شمار و ترازو

گام شمار ابزار ساده ای است که تعداد گام های شما را در طول روز ثبت می نماید و اندازه کالری سوزانده شده در طول پیاده روی را نشان می دهد. این وسیله برای کسانی که می خواهند وزن کم نمایند یا نظارت بیشتری روی فعالیت روزمره خود داشته باشند، بسیار مفید است.

وقتی در خصوص لوازم پزشکی ضروری در خانه صحبت به میان می آید، ترازو یکی از مهم ترین ابزارهایی است که باید به آن اشاره نمود. اندازه گیری منظم وزن برای همه افراد، به ویژه کسانی که می خواهند لاغر شوند، لازم است. چون این کار موثر بودن برنامه کاهش وزن و اندازه پایبندی فرد را به آن نشان می دهد.

معمولا برای غربالگری چاقی از شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می گردد. این شاخص از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست می آید و در افراد با وزن مناسب بین 18/5 تا 24/9 است. BMI کمتر از 18/5 نشان دهنده کم وزنی است، در حالی که BMI بین 25 تا 29/9 اضافه وزن و BMI بالاتر از 30 چاقی در نظر گرفته می گردد.

5. تب سنج

تب سنج ابزاری است که برای آنالیز دمای بدن استفاده می گردد. وجود این وسیله در هر خانه ای بسیار لازم است، به ویژه در فصل زمستان که تب، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شایع می گردد. چون می تواند زمان مراجعه به پزشک و آغاز درمان را نشان دهد.

دمای بدن بزرگسالان به طور میانگین 98/6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی گراد) است، اما می تواند بین 97 تا 99 درجه فارنهایت (36/1 تا 37/2 درجه سانتی گراد) متغیر باشد. دمای طبیعی بدن در نوزادان و بچه ها کمی بالاتر است، به طوری که 97/9 تا 100/4 درجه فارنهایت (36/6 تا 38 درجه سانتی گراد) در نظر گرفته می گردد.

به یاد داشته باشید که دمای بدن به عوامل زیادی از جمله سن، اندازه فعالیت بدنی و زمان اندازه گیری بستگی دارد. به طور کلی، دمای بدن سالمندان کمتر از افراد جوان است.

6. نبولایزر

از سایر لوازم پزشکی ضروری در خانه باید به نبولایزر اشاره نمود که داروی مایع را به غباری تبدیل می نماید که به طور مستقیم به ریه های بیمار می رسد. این دستگاه کوچک اغلب به وسیله افراد مبتلا به بیماری های ریوی مثل آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) و فیبروز سیستیک (CF) استفاده می گردد.

از آنجا که استفاده از نبولایزر بسیار ساده است و به تنفس شدید یا تکنیک خاصی احتیاج ندارد، این وسیله برای بچه ها خردسال و سالمندان گزینه ایدئالی به شمار می رود.

7. دستگاه بخور یا رطوبت ساز

رطوبت ساز دستگاهی است که هوا را با فراوری بخار آب مرطوب می نماید. این وسیله برای درمان خشکی پوست، بینی، گلو و لب ها موثر است. بعلاوه می تواند برخی از علائم ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی را کاهش دهد.

سطح رطوبت بسته به فصل، آب و هوا و محل زندگی فرق دارد. به طور کلی اندازه رطوبت در تابستان افزایش و در زمستان کاهش می یابد. در حالت ایدئال بهتر است رطوبت خانه بین 30 تا 50 درصد باشد، چون رطوبت خیلی کم یا خیلی زیاد ممکن است مسائلی ایجاد کند.

8. جعبه یاری های اولیه

جعبه یاری های اولیه آخرین وسیله ای است که به عنوان لوازم پزشکی ضروری در خانه معرفی می کنیم. همان طور که از نام این وسیله پیدا است، معمولا از آن در حوادث و تصادفات استفاده می گردد. وجود این وسیله نه تنها برای هر خانه ای لازم است، بلکه توصیه می گردد در زمان مسافرت یا پیک نیک هم آن را همراه خود ببرید.

مهم ترین لوازم و داروهایی که باید در جعبه یاری های اولیه قرار بگیرند عبارتند از: گاز استریل در اندازه های مختلف، چسب زخم، پنبه، محلول ضدعفونی نماینده زخم، موچین و قیچی کوچک، دستکش یک بار مصرف، ضدعفونی نماینده دست، تب سنج، پماد سوختگی، داروهای ضداسهال، داروهای سرفه و سرماخوردگی، داروهای ضدآلرژی و داروهای مسکن.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی لوازم پزشکی ضروری در خانه پرداختیم و شما را با نقش آن ها در حفظ سلامتی آشنا کردیم. دستگاه های خانگی برای نظارت بر علائم حیاتی بدن یا یاری به درمان بیماری ها گزینه ایدئالی هستند و در وقت و هزینه های شما جهت مراجعه مکرر به مطب پزشک صرفه جویی می نمایند. علاوه بر این، امروزه به علت رایج شدن مشاوره آنلاین پزشکی به وسیله اینترنت، دسترسی به این تجهیزات اهمیت بیشتری پیدا نموده است. چون می توانید به راحتی معاینات اولیه را در خانه انجام دهید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ گردشگر مدرن مگ را بخوانید.

منابع: netmeds, prodiadigital

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 مورد از لوازم پزشکی ضروری در خانه که روزی به کار می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مورد از لوازم پزشکی ضروری در خانه که روزی به کار می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید