5 نکته درباره پروتز دندان

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، وقتی برای بیماری پروتز کامل دندانی قرار می دهیم و در واقع برای بافت های زنده، جایگزین مکانیکی در نظر می گیریم، از همان ابتدای درمان باید آموزش را شروع کنیم و تا سرانجام کار دستورات ویژه را به آنها بدهیم.

5 نکته درباره پروتز دندان

5 نکته درباره پروتز دندان

نویسنده:

وقتی برای بیماری پروتز کامل دندانی قرار می دهیم و در واقع برای بافت های زنده، جایگزین مکانیکی در نظر می گیریم، از همان ابتدای درمان باید آموزش را آغاز کنیم و تا سرانجام کار دستورات ویژه را به آنها بدهیم.

به بیماران باید تفهیم شود که افراد از نظر فیزیکی و روانی با هم متفاوت اند، بنابراین نمی توانند زمان سازش خود را با پروتزشان با درجه و زمان سازش افراد دیگر مقایسه نمایند. پیش از آغاز درمان و حتی در جلسه ای که پروتزها به بیمار تحویل داده می شود، راجع به مسائل ناشی از پروتزها باید توضیحات و آموزش کامل داده شود.

نکته ای که بسیار دیده ام، این است که بعضی از افراد در ابتدای امر از نشان دادن پروتز خود به دوستان و آشنایان کنجکاو احتراز می نمایند تا اعتماد به نفس کامل پیدا نمایند. گاهی با رعایت نکردن همین نکات ساده، نسبت به درمان انجام یافته بدبین می شوید چون شما در دوران بی دندانی کامل یا قسمتی از دندان ها، فاصله عمودی صورت تان کاهش پیدا نموده و تغییراتی در فرم لب و فک داشته اید، حالا که از پروتز استفاده نموده و با جایگزینی دندان ها و اعاده وضع عضله لب ها و ابعاد صورت، اتفاق افتاده است، آن چنان تغییر فاحشی در صورت تان خواهید داشت که موجب عکس العمل اطرافیان و حتی خودتان است. گاهی اظهارنظرهای همراه با شوخی اطرافیان موجب اثر سوء ناخودآگاه روی شما می شود.

نکات زیر را باید در هنگام جویدن با پروتز تازه بدانید:

1) موقع گاز گرفتن غذا را میان دندان های گوشه دهان قرار دهید و از بریدن آن با دندان های پیشین بپرهیزید و سپس غذا را به سمت داخل و بالا برانید تا لقمه غذایی بریده شود. (این حرکت درست برعکس رو به پایین و خارج است که در برش غذا با دندان طبیعی صورت می دهید).

2) بهتر است از غذاهای نرم و لقمه های کوچک در ابتدا بهره ببرید که جویدنش آسان تر است.

3) زبان در تثبیت پروتز آرواره پایین در سر جایش به ویژه هنگام جویدن نقش مهمی بازی می نماید. زبان خود را به طور کامل جلو کشیده و در پشت دندان های پیشین قرار دهید تا جای پروتز پایینی ثابت شود.

4) در ابتدای غذا خوردن به علت ترشح زیاد بزاق در آغاز استفاده از پروتز کامل، عمل جویدن دچار اشکال می شود ولی در اندک زمانی ترشح بزاق کم شده و به حالت طبیعی برمی شود.

5) به علت اینکه قابلیت مانور و انطباق زبان در مقابل تغییرات زیاد است اغلب شما در حرف زدن با پروتز تازه مسئله ای نخواهید داشت و در ظرف چند هفته به راحتی به پروتز تازه عادت می کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "5 نکته درباره پروتز دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته درباره پروتز دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید