گوگل و اپل دقیقا چگونه می خواهند جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرند؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، در روز جمعه، 10 آوریل، شرکت های اپل و گوگل خبر همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا را اعلام کردند و برای این کار در سیستم عامل های اندروید و iOS ویژگی هایی برای ردیابی تماس کاربران تعبیه خواهد شد. در ابتدا فقط جزییات محدودی مطرح شد اما حالا این دو شرکت در مورد چگونگی پیاده سازی این سیستم و اقدامات احتیاطی برای اطمینان از امن ماندن اطلاعات شخصی کاربران، جزییات بیشتری اعلام کرده اند.

گوگل و اپل دقیقا چگونه می خواهند جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرند؟

قضیه از چه قرار است؟

به صورت خلاصه، گوگل و اپل می خواهند از گوشی های هوشمند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده کنند و این کار را با اطلاع رسانی در مورد تماس با افرادی که در تست کرونا جواب مثبت گرفته اند، انجام می دهند. برای این کار، روشی موسوم به ردیابی تماس مورد استفاده قرار می گیرد.

ردیابی تماس، شناسایی و پیگیری افرادی است که ممکن است با یک فرد آلوده به ویروس برخورد داشته باشند. به همین خاطر، اپل و گوگل قصد دارند در صورت برخورد با چنین فردی، خیلی سریع این موضوع را به افراد موردنظر اطلاع دهند تا آن ها بتوانند اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. گوگل و اپل زمانی که سیستم ردیابی تماس برقرار می شود، سناریوی زیر را پیش بینی می کنند.

  • دو نفر (فرد 1 و فرد 2) به مدت حدودا 10 دقیقه رودررو با یکدیگر صحبت می کنند.
    • در طول این مدت، گوشی های آن ها در نزدیکی یکدیگر واقع شده است و از طریق سیگنال های بلوتوث اطلاعاتی بین دو گجت رد و بدل می شود.
  • مدتی بعد، فرد 1 متوجه می شود که مبتلا به ویروس کرونا یا بیماری کووید 19 است.
    • با موافقت فرد 1، گوشی او اطلاعات مربوط به سیگنال های بلوتوث طی 14 روز گذشته را به سرور ارسال می کند.
  • در این بین، گوشی فرد 2 هم مرتبا این اطلاعات را بررسی می کند تا ببیند آیا این شخص در روزهای گذشته با افراد بیمار تماس داشته یا نه.
    • گوشی فرد 2 تمام اطلاعات مربوط به افراد بیمار را دانلود می کند و متوجه می شود که با یک بیمار یعنی فرد 1 در تماس بوده است.
  • سپس یک نوتیفیکیشن برای گوشی فرد 2 ارسال می شود تا او از این موضوع آگاه شود.
    • از طریق همین نوتیفیکیشن، فرد 2 می تواند اطلاعات موردنظر برای گام های بعدی را دریافت کند.

اندروید و iOS از لحاظ ساختاری تفاوت های گسترده ای با یکدیگر دارند و به همین خاطر توسعه یک اپلیکیشن واحد برای انجام چنین کاری اصلا کار راحتی نیست. گوگل و اپل در تلاش هستند که این سیستم حریم خصوصی کاربران را به خطر نیندازد و مثلا بر عمر باتری تأثیر زیادی نداشته باشد. در ضمنً باید بگوییم که مهندسان اپل و گوگل در نهایت قصد دارند چنین مشخصه ای را در خود سیستم عامل پیاده کنند.

این سیستم چگونه کار می کند؟

گوگل و اپل روز گذشته یک جلسه مطبوعاتی منتشر کردند و در آن به مهم ترین سوالات مربوط به چگونگی کارکرد این سیستم پاسخ دادند. اول از همه باید بگوییم که گوگل و اپل قرار نیست اپلیکیشنی عرضه کنند. آن ها در حال ایجاد یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) هستند تا اپلیکیشن های ثالث بتوانند از امکانات آن بهره ببرند. گوگل و اپل API را توسعه می دهند و آن را در اندروید و iOS تعبیه می کنند تا نهادهایی مانند سازمان های بهداشتی، از API موردنظر برای شناسایی و ردیابی افراد بیمار و افرادی که با آن ها در تماس بوده اند، استفاده کنند.

اواسط ماه آینده یعنی ماه می، گوگل و اپل این API را منتشر خواهند کرد. این API می تواند بین گوشی های اندرویدی و iOS ارتباط برقرار کند. در نهایت این قابلیت ممکن است به صورت گسترده در سیستم گوشی های اندرویدی و iOS تعبیه شود که البته انجام چنین کاری ماه ها طول می کشد. حتی در صورت انجام چنین کاری، کاربران باید اپلیکیشن های ثالث مربوط به نهادهای بهداشتی موردنظر را دانلود کنند.

چندپارگی نسخه اندروید گوشی ها چه تأثیری در این طرح دارد؟

همانطور که گفتیم، اندروید و iOS سیستم عامل های بسیار متفاوتی هستند. زمانی که اپل نسخه جدید سیستم عامل گجت ها را ارائه می کند، در عرض چند روز درصد بالایی از آن ها این نسخه را دریافت می کنند اما گوشی های اندرویدی این گونه نیستند زیرا این گوشی ها توسط شرکت های مختلفی روانه بازار شده اند.

به همین دلیل در اواسط ماه می، گوگل از طریق سرویس های گوگل پلی یک به روزرسانی منتشر می کند تا گوشی های موردنظر بتوانند از این API بهره ببرند. در آن زمان، اپل برای آیفون یک آپدیت مشابه آپدیت های معمولی ارائه می دهد.

بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟

API تنها بخشی از نبرد است. بعد از انتشار API، مقامات نهادهای بهداشتی باید اپلیکیشن های مبتنی بر آن را توسعه دهند. گوگل و اپل برای نهادهایی که نمی دانند که از کجا توسعه اپلیکیشن را شروع کنند، نمونه هایی را ارائه می دهند. این نهادها می توانند مثلا رابط کاربری این اپلیکیشن ها را تغییر دهند یا به طور کامل از صفر اپلیکیشن موردنظر خود را توسعه دهند.

بعد از آماده شدن این اپلیکیشن ها، کاربران باید از طریق گوگل پلی استور و اپ استور اپل آن ها را دانلود کنند. این بخش سخت پروژه محسوب می شود. زیرا کاربران متعددی باید به این سرویس اعتماد کنند و در غیر این صورت سیستم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کارکرد موردنظر خود را نخواهد داشت.

گوگل و اپل چگونه حفاظت از حریم خصوصی کاربران را تضمین می کنند؟

در دورانی که غول های تکنولوژی در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران سابقه خوبی ندارند، بسیاری از کاربران نگران این موضوع هستند که چنین سیستمی می تواند حریم خصوصی آن ها را به خطر بیندازد. با این حال، در این زمینه نباید این نگرانی را داشته باشیم.

این سیستم کاملا اختیاری است و کاربران در صورت تمایل می توانند اجازه موردنظر را صادر کنند. فارغ از نوع سیستم عامل و اپلیکیشن، این API مکان جغرافیایی شما را زیر نظر نمی گیرد. همچنین اگر بیمار شوید، تنها در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید مجوز انتشار این موضوع را صادر کنید.

در مورد سرورها هم سخنگوی گوگل اعلام کرده که این داده ها به طور غیر متمرکز در سرورهای مختلف ذخیره می شود و این یعنی فقط یک سرور حاوی اطلاعات مربوط به تماس ها وجود ندارد. همچنین باید خاطرنشان کنیم سرورها اطلاعات خصوصی شما را ذخیره نمی کنند. بلکه این سرورها را بیشتر به عنوان مکانیسم های پخش در نظر بگیرید. این یعنی آن ها تنها حاوی اطلاعات کافی برای پخش داده به افراد موردنظر هستند و این داده ها به مدت فقط 14 روز ذخیره می شوند.

گوگل و اپل اعلام کرده اند که مهندسین این دو شرکت سخت مشغول کار برای توسعه این API هستند. مطمئنا تا ماه آینده که سیستم اجرایی می شود، اطلاعات بیشتری در مورد آن مطرح خواهد شد ولی فعلا همین اطلاعات منتشر شده هم تا حد زیادی مکانیسم آن را تشریح کرده است.

هوش مصنوعی در نبرد با ویروس کرونا چه نقشی دارد؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل و اپل دقیقا چگونه می خواهند جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل و اپل دقیقا چگونه می خواهند جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید