چگونه بچه هایی شاد تربیت کنیم؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، یک متخصص روانپزشک گفت: بسیاری از والدین با پر کردن وقت بچه ها با کلاس های مختلف فرصت بازی کردن و شادبودن را از آن ها می گیرند.

چگونه بچه هایی شاد تربیت کنیم؟

لیلا شقاقی متخصص روانپزشک در گفت گو با خبرنگار درباره این که چگونه می توانیم بچه ها شادی داشته باشیم اظهار کرد: مسئله مهم این است که والدین در تربیت فرزندشان باید با هم همسو باشند و به سبک های تربیتی توجه خاصی داشته باشند و یک نوع سبک تربیتی و اجرایی که تصور می نمایند قوانین مساعدی برای رشد بچه ها دارد را به کار گیرند.

وی در ادامه اضافه نمود: بچه ها شاد بچه های هستند که والدین به آن ها توجه خاصی داشته باشند. وظیفه والدین در قبال بچه ها ایجاد فضایی شاد برای آنهاست. واقعیت این است که اگر افراد خواستار بچه ها شادی هستند باید در خانه محیط گرم و شادی را ایجاد نمایند تا بچه ها الگوهای شادزیستن را یاد بگیرند.

در بسیاری از مواقع والدین زمانی که بچه ها را نزد پزشک مربوطه می برند بعد از آنالیز ها می توانند به علل مسائل بچه ها به سرعت پی ببرند. هنگامی که که بچه ها در مهدکودک ها و مدارس وقت خود را می گذرانند دارای استرس و اضطراب شدید خواهند بود زیرا احساس می نمایند از خانوادشان بسیار فاصله دارند. البته با آنالیز ها و ارزیابی ها، امروزه به این نتیجه رسیده اند که مکان خواب بچه ها هم می تواند بر افکار و رفتار کودک تاثیر بسزایی داشته باشد به ویژه اگر جای خواب کودک جدا از پدر و مادر باشد. قطعاً یک کودک نگران فشار های زیادی را تحمل خواهد نمود و در این صورت این بچه ها نمی توانند شادمانی را تجربه نمایند زیرا جداشدن خود از خانواده را یک ترس تلقی می نمایند.

شقاقی اعلام کرد: مساله بعدی این است که افراد به عنوان والدین سطح انتظارات خود را نسبت به بچه هاشان کاهش دهند. والدینی که معیارهای سختگیرانه در زندگی خود دارند کمتر از زندگی لذت می برند و این معیارهای سختگیرانه باعث می گردد زندگی را برای خود و فرزندانشان سخت نمایند.

بیشتر بخوانید: عارضه فصل سرد که دشمن پوست است

وی گفت: والدین در صورتی که بتوانند به عنوان یک تیم یا گروه همدل در کنار تربیت فرزندشان به خوبی عمل نمایند می توانند زمینه را برای شادی آنها به راحتی فراهم نمایند. آنها باید قوانین با ثبات و پایداری داشته باشند و یک هدف مشترک را در نظر بگیرند و روش ها و تکنیک های مناسبی را برای شادمانی بچه هاشان در نظر بگیرند. همچنین ضروری است که روابط همسری به صورت مطلوبی در محیط خانه وجود داشته باشد زیرا اگر زن و شوهر نسبت به روابط خودشان خوشنودی و رضایت خاطر نداشته باشند نمی توانند به خوبی نقش پدر مادر را ایفا نمایند و همین نارضایتی ها می توانند در تربیت بچه هاشان موثر باشند.

شقاقی اظهار کرد: شاد بودن باعث می گردد فرد سلامت جسمی و روانی خود را به خوبی تنظیم کند. بازی کردن یکی از فاکتور هایی است که در دنیای بچه ها منجر به شادمانی می گردد. متخصصصان بازی کردن را به تمام سنین توصیه می نمایند. به کسانی که به سنین بالا، میانسالی و کهنسالی می رسند پیشنهاد می گردد که از بازی کردن خودداری ننمایند، زیرا این عمل موجب می گردد که فرد احساس شادمانی بیش از اندازه را تجربه کند؛ بنابراین پیشنهاد می گردد که حداقل شرایطی برای فرزندان ایجاد کنید که بتوانند از بازی های پرتحرک و پر هیجان بهره ببرند. قبل از بازی کردن احساس خیلی خوبی داشته باشند و به لحاظ جسمی و روانی از ظرفیت بالایی برخوردار باشند. بسیاری از والدین با پر کردن وقت بچه ها با کلاس زبان و کلاس های مختلف دیگر باعث می شوند که بچه ها به خوبی بازی ننمایند و وقتی برای آن نداشته باشند.

وی توضیح داد: امتیاز بزرگسالان نسبت به بچه ها امروز در بازی کردن بیشتر است به دلیل اینکه کمتر تلویزیون نگاه می کردند یا با تبلت و گوشی، بازی های رایانه ایکمتر بازی می کردند. ساعت ها می دویدند، می خندیدند که تمام این تحرک ها منجر به شادی در دوره کودکیشان با تمام محدودیت ها می شد. در گذشته تمامی افراد به لحاظ روانی احساس خیلی خوبی داشتند و از اینکه می توانستند در هوای بارانی و برفی بازی نمایند حس خوبی داشتند.

متاسفانه بچه ها امروز نسبت به تمام اتفاق های خوب دوران گذشته محروم شده اند. با توجه به موقعیتی که بچه ها امروز دارند والدین هم با پر کردن وقت بچه ها با کلاس های سخت این شادمانی را از آن ها دریغ خواهند کرد. با این کار خانواده ها می توانند اضطراب و استرس را در بچه ها افزایش دهند یا حتی آن ها را پرخاشگر نمایند. پس بهتر است وقت بیشتری را صرف بازی و ارتباط برقرار کردن با بچه ها خود نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه بچه هایی شاد تربیت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بچه هایی شاد تربیت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید