هرآنچه که باید راجع به کامپوزیت دندان بدانیم

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، داشتن دندان های زیبا تاثیر فوق العاده ای در چهره ما دارد و لبخند زیبای ما سبب جذابیت چهره مان می گردد . امروزه بسیاری از افراد برای زیبا تر شدن یک دست شدن رنگ و فرم دندان هایشان از کامپوزیت دندان استفاده می نمایند.

هرآنچه که باید راجع به کامپوزیت دندان بدانیم

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که به آن کامپوزیت ونیر نیز گفته می گردد، ماده ای خمیر مانند و همرنگ دندان ها است که امروزه به وفور در دندانپزشکی برای داشتن دندان هایی زیبا و برطرف عیوب دندان همچون پوسیدگی، شکستگی، سیاهی و ترک خوردگی، استفاده می گردد.این ماده مانند یک پوشش بر روی سطح دندان ها قرار می گیرد و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد.

این ماده معمولا از ترکیب مواد شیشه ای و رزینی ساخته می گردد و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی دندان ها نصب می گردد. کامپوزیت دندان اگر با مهارت و دقت انجام گردد، می تواند نتایج بسیار رضایت بخشی داشته باشد، اما در غیر اینصورت، می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد متقاضی به وجود آورد.1

چه کسانی نباید از کامپوزیت ونیر استفاده نمایند؟

با آنکه کامپوزیت دندان امروزه به وفور در میان بیشتر اقشار جامعه انجام می گردد و روشی بسیار محبوب، مخصوصا در میان جوانان است، اما دسته ای از افراد نمی توانند از این روش استفاده نمایند.

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.

افرادی که مشکل ساییدگی دندان دارند.

افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی نمایند.

افرادی که دندان هایی نامرتب و به هم ریخته دارند.1

کاربردهای کامپوزیت دندان

ترمیم (پر کردن) پوسیدگیها به صورت طبیعی و همرنگ دندان

اصلاح ترکها و شکستگیهای دندان

بستن فاصله های دندانی

بلند کردن طول دندانهای کوتاه

مرتب کردن نامرتبی های کم و میانه

اصلاح فرم دندانها

متقارن کردن و متناسب کردن مقدار دندانها

اصلاح رنگ و روشن کردن دندانهای تیره و بدرنگ.2

مراحل کامپوزیت دندان

برای روکش ونیر کامپوزیت دندانپزشک ابتدا دندان ها تمیز می کند و آن ها را جرم گیری می کند تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن روکش و نیر داشته باشد؛ سپس دندان ها را خشک نموده و از هرگونه رطوبت یا بزاق پاک می کند تا عملکرد مواد باندینگ مختل نگردد.

بعد سطح جلوی دندان ها از طریق مواد اسیدی متخلخل می گردد تا به چسبیدن ونیر کامپوزیت به سطح دندان یاری کند و در آخر مواد باندینگ مخصوص (چسب) را بر روی سطح دندان استفاده می نمایند و مواد کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد. نتیجه به دست آمده بستگی به تجربه دندانپزشک و توانایی های اودارد.3

روش مراقبت از دندان های کامپوزیت شده

برای مراقبت از دندان ها به صورت مرتب مسواک بزنید.

مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام فواصل بین دندانی نیست پس بهتر است از نخ دندان بهره ببرید.

دقت داشته باشید که خوردن مواد غذایی سفت می تواند به دندان های کامپوزیت شده، آسیب وارد کند و آن ها را دچار سابیدگی نماید.

بعد از خوردن مواد غذایی مانند چای و قهوه و یا خوراکی های دارای مواد رنگی دندان های خود را مسواک کنیدد، زیرا کامپوزیت ها نیز خاصیت رنگ پذیری دارند و دچار تغییر رنگ می شوند.3

عوارض و معایب کامپوزیت دندان

برخلاف آنکه بسیاری از افراد تصور می نمایند که کامپوزیت دندان روشی بدون عارضه است، اما باید بدانند که این روش همچون دیگر روش های زیبایی دندان، دارای عوارضی می باشد. عوارض کامپوزیت دندان عبارتند از:

کامپوزیت باعث ایجاد حساسیت در دندان ها شده و همین امر سبب ایجاد درد در دندان ها می گردد. گاهی این درد ممکن است در چند روز اول قطع گردد و گاهی نیز، ممکن است که فرد در ناحیه ترمیم شده تا چندین هفته احساس درد نماید.

این درد می تواند به هنگام جویدن غذاها یا حساس شدن دندان ها به سرما و گرما ایجاد گردد که هر یک از این موارد دلایل خاص خود را دارند. اگر درد در چند روز اول و قابل تحمل بود، این امر طبیعی است و نباید نگران باشید، اما اگر درد خیلی شدید و بیشتر از چند روز طول کشید، حتما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر برای نصب کامپوزیت از تراشیدن مینای دندان استفاده گردد، این امر می تواند در صورت عدم رعایت موارد مراقبت بعد از کامپوزیت، سبب پوسیدگی دندان ها گردد.

کامپوزیت روشی است که به دقت و تجربه بالایی احتیاج دارد، بنابراین در صورت انتخاب دندانپزشک بی تجربه و بعلاوه استفاده از مواد نامرغوب، نتیجه نامطلوبی از کار دیده می گردد که باعث عدم رضایت فرد متقاضی می گردد.

کامپوزیت گاهی می تواند باعث تورم لثه ها گردد که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

جنس، استحکام و رنگ کامپوزیت ها با هم فرق دارد و در صورتی که نوع نامرغوب و نامناسبی از آن برای دندان ها استفاده گردد، نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود.

اگر کامپوزیت به دقت انجام نگردد، امکان نخ دندان کشیدن بین دندان ها وجود ندارد و این امر سبب بوی بد در دهان می گردد.

گاهی با کامپوزیت فاصله میان دندان ها باز می ماند و همین سبب جمع شدن مواد غذایی در میان دندان ها می گردد.

اگر کامپوزیت به درستی پولیش نگردد، لبه های دندان ها رنگ می گیرد.1

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

این یک سوال خیلی سخت است و تقریباً به مقدار زیادی به نحوه نگهداری فرد از آن بستگی دارد. اگر دچار دندان قروچه هستید ممکن است کامپوزیت ها لب پر یا شکسته شوند، اتفاقی که دقیقاً در خصوص دندان های شما ممکن است بیفتد. دندانپزشک می تواند برای شما یک نایت گارد (محافظ شبانه) بسازد تا لبه ونیرها محافظت گردد و دوام آن ها افزایش یابد.

اما شیوه فشار دادن دندان ها روی هم و فرسایش را نمی توان نادیده گرفت و به همین علت، مقدار دوام ونیرها بین 2 تا 8 سال در نظر گرفته می گردد.البته دقت داشته باشید که دوام پروسلین ونیرها از 10 تا 20 سال است اما هزینه آن هم پنج برابر بیش تر است. بنابراین شاید دوام کامپوزیت ونیر یکی از نگرانی های شما باشد اما بیماران به ندرت با چنین قضیه ای دچار مشکل شده اند.

همواره به مرکزی مراجعه کنید که کار تضمین شده ای داشته باشد و به شما اطمینان خاطر دهد که لبخند شما کاملاً عالی و طبیعی خواهد شد و دوام رزین ونیرها هم عالی باشد.

با این حال، ممکن است که لب پریدگی وجود داشته باشد که می توانید با هزینه ای بسیار کم دوباره آن ها را ترمیم کنید. رزین باندینگ نسبت به پورسلین ونیرها نتیجه بسیار مطمئن تری دارد، چون یک روش محافظه کارانه و کم تهاجم است که کاملاً برگشت پذیر است؛ بر خلاف استفاده از ونیر که هزینه بسیار بالایی دارد و تصمیم گیری در خصوص استفاده از آن بسیار سخت است.4

پینوشتها

1.www.drfarhangidds.com

2.www.setare.com

3.www.namnak.com

4.www.drsamanehshirani.com

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به کامپوزیت دندان بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به کامپوزیت دندان بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید