سرا به شایعات زمان لیست بندی ها سرانجام می دهد

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، طرح سرا - سامانه رای سنجی جریان اصلاحات - طرحی جهت دمیدن بر روح بدنه اجتماعی اصلاحات و کاستن از حواشی فهرست بندی های انتخاباتی است .

سرا به شایعات زمان لیست بندی ها سرانجام می دهد

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن،ابوالفضل سروش ،نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی که در اختیار وبلاگ گردشگر مدرن قرارداد نکاتی در باره طرح سرا اعلام کرد. در این یادداشت آمده است:

سرا طرحی است که در آن همه کاندیداها دوشادوش یکدیگر وبدون هیچ رجحان به معرض رای مردم گذاشته می شوند و این مردمند که براساس رزومه و شایستگی کاندیداها فهرست های انتخاباتی را در سراسر کشور خواهند بست و وکلایشان را بر حق و براساس شایستگی های منطقه ای و ملی راهی مجلس خواهند کرد.

براین اساس می توان امیدوار بود که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، به نخستین جبهه سیاسی در کشور تبدیل گردد که براساس روش های دموکراتیک فهرست های انتخاباتی اش را در سراسر کشور مدون کند.

براساس کلیات این طرح که اخیر در نشست شورای عالی سیاست گذاری تصویب شده است نامزدهای انتخاباتی که تمایل دارند از سوی جریان اصلاحات برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار بگیرند بعد از آنالیز شرایط اولیه و اساسی از سوی کمیته ویژه شورای عالی سیاستگذاری انتخاب می شوند، به رای بدنه اصلاحات که به وسیله عضویت در احزاب و تشکل های اصلاح طلب جایگاهشان رسمی است، گذاشته خواهند شد.

من براین باورم که این سبک احراز صلاحیت افراد برای قرار دریافت در فهرست انتخاباتی اصلاحات شیوه ای کاملا شفاف و دموکراتیک است که به دلیل دخالت مستقیم بدنه اجتماعی اصلاحات در انتخاب کاندیداهایشان سطح مشارکت عمومی را نیز ارتقا خواهد داد.

هرچند شاید بعضی دلسوزان به مفادی از این طرح نقدها داشته باشند و این نقدها طبیعی است و شورای سیاست گذاری در جریان آنالیز جزییات می تواند نظر اکثریت را تا حدامکان جلب کند البته به گونه ای که به اصل طرح آسیبی وارد نگردد، اما شیب تند نقدها به این ایده که در جهت شفافیت و تحزب گرایی به معانی واقعی کلمه است جای تامل دارد.

طرح سرا قطعا نیازمند چکش کاری است چراکه احزاب را از غالب گروه ها و تشکل های خودی و دورهمی های محبت آمیز یا گعده های سیاسی به سمتی مردمی شدن به معنی کلمه سوق می دهند، حال که بحث نقش مردم در مشخص خواسته هایشان در میان است سوال اینجاست که چرا جمعی انتخاب صفر تا صدی به کامشان خوش نمی آید و سودای خروج از هسته هماهنگی اصلاحات به سرشان زده است؟

آیا غیر از این است که مشارکت مردم در انتخاب کاندیداها سبب از میان رفتن شایعاتی می گردد که در بزنگاه انتخاباتی جریان اصلاحات را به پول دریافت و بستن لیست متهم می نماید؟ آیا با این روش مردم سالارانه ما به شعار حرکت به سمت دموکراسی بیشتر گام بر نمی داریم؟ مخالفان طرح اگر این دو اصل را باور دارند پس دمیدنشان بر جرقه های اختلاف از کجا نشات می گیرد؟ ما باید باور کنیم که مردم به قیم و بزرگتری که خوب یا بد را مقابل آنها بگذارد نداریم و مردم مطلع تر از آن هستند که ما راه درست یا غلط را برای آنها ترسیم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرا به شایعات زمان لیست بندی ها سرانجام می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرا به شایعات زمان لیست بندی ها سرانجام می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید