خبرنگاران نقش آفرینی معینها در توسعه خراسان رضوی نیازمند شناخت ظرفیتهاست

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، گناباد- خبرنگاران- دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: نقش آفرینی معینهای مالی در راستا توسعه این استان نیازمند شناخت واقعی ظرفیتهای مناطق شهری و روستایی و جلب مشارکت مردمی است.

خبرنگاران نقش آفرینی معینها در توسعه خراسان رضوی نیازمند شناخت ظرفیتهاست

علی اکبر لبافی نژاد روز یکشنبه در جلسه آنالیز فعالیت های تعیینهای اقتصادی گناباد که به وسیله ویدئو کنفرانس برگزار گردید اضافه نمود: تعیینهای اقتصادی ظرفیت مهم توسعه و رونق اقتصادی استان خراسان رضوی به شمار می فرایند و باید با شناخت ظرفیتهای موجود بیشتر در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: لازمه این تحقق این امر جلب مشارکت مردم در فعالیتها و اجرای طرحها و تامین منابع پایدار اقتصادی است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی بستر این مهم فراهم شده و تعیینهای اقتصادی باید با شناخت ظرفیتهای موجود منطقه ای آنها را در جهت توسعه و رونق اقتصادی و برطرف محرومیت به خصوص در مناطق روستایی جهت دهی نمایند.

لبافی نژاد با اشاره به این که با اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی به دنبال جلب مشارکت مردم و احیا و ایفای مسوولیت های اجتماعی در راستا توسعه مناطق شهری و روستایی و توسعه شرکت های اقتصادی هستیم اضافه نمود: توسعه مهم است ولی نباید از جلب مشارکت مردم به عنوان یک اصل اساسی غافل شد.

وی اضافه نمود: در این راستا کسب و کارهای خرد و خانگی در کنار کسب و کارهای عظیم مکمل توسعه و رونق اقتصادی به شمار می فرایند و باید برای بهره گیری بهتر از این ظرفیتها جلب مشارکت مردمی در اولویت تعیینهای اقتصادی قرار بگیرد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی گفت: با توجه به موقعیت و ظرفیتهای گناباد باید با هم افزایی بین بخشی و برنامه ریزی صحیح و جهت دهی ظرفیت تعیین های اقتصادی مدل خاصی از توسعه رقم بخورد.

لبافی نژاد با مطلوب دانستن فرایند فعالیت تعیینهای اقتصادی در گناباد اضافه نمود: با اقدامات ریز و خرد و کوچک نمی توان به توسعه پایدار دست یافت و این تعیین ها نباید تنها به دنبال استفاده از منابع نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد برکت باشند بلکه خود نیز باید با بهره گیری از منابع داخلی شان و یا اعتبارات شبکه بانکی و جذب سپرده های توسعه روستایی خود به یک تامین نماینده مهم اقتصادی تبدیل شوند و فرایند توسعه بین بخشی را هموار نمایند.

وی ادامه داد: جلب مشارکت های مردم در قالب صندوق های خرد توسعه روستایی از اهمیت بسیار برخوردار است و باید نقش آنان در فرایند توسعه و رونق اقتصادی افزایش یابد.

از مجموع 9 تعیین اقتصادی فعال در گناباد 6 تعیین بومی و سه تعیین غیربومی هستند.

بر اساس طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان طرح ابتکاری استاندار سابق خراسان رضوی طی 2 سال گذشته 197 تعیین اقتصادی در مناطق 12 گانه این استان 98 درصد از کل روستاهای این استان را زیرپوشش برنامه های توسعه برده اند.

افزون بر 92 درصد تعیین های اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی هستند.

تفاهمنامه های سرمایه گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل 21 درصد در حوزه خدمات و گردشگری 44 درصد در حوزه صنعت و 35 درصد در حوزه کشاورزی است.

در همین ارتباط نهادی با عنوان نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی نیز توسط استاندار سابق خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظیفه فراهم کردن زمینه انتقال تجارب تعیین های اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد تعیین ها، پیگیری امور اداری و مسائل تعیین های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران را عهده دار است.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نقش آفرینی معینها در توسعه خراسان رضوی نیازمند شناخت ظرفیتهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نقش آفرینی معینها در توسعه خراسان رضوی نیازمند شناخت ظرفیتهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید