حوزه غذایی مردم دچار آشفتگی شده است؛ ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، خبرنگاران - رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش زیادی از عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی به دلیل ناهماهنگی و پراکندگی اختیارات بین وزارت صمت و جهاد بود؛ بنابراین اختیارات را به وزارت جهاد بازمی گردانیم تا تمرکز قانونی در این خصوص انجام بگیرد.

حوزه غذایی مردم دچار آشفتگی شده است؛ ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران

ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرگار وبلاگ گردشگر مدرن در خصوص مسائل حوزه محصولات کشاورزی، گفت: در کشور گارگروه تنظیم بازار را داریم که زیر نظر وزارت صمت است و تصمیمات مربوط به تنظیم بازار را می گیرد و از 14 عضو آن فقط یک نفر در وزارت جهاد کشاورزی است لذا نظر وزارت جهاد کشاورزی، عملا در تصمیم گیری ها اعمال نمی شود و اگر اشکالی در بازار ایجاد می شود وزارت جهاد می گوید که ما نظرمان را گفتیم اما در کارگروه رای نیاورد. بنابراین در مجلس وقتی وزیر جهاد را دعوت می کنیم، نمی تواند به نام دستگاه نظارتی، پاسخگو باشد.

تلاش مجلس برای ایجاد ثبات در حوزه کشاورزی

او در ادامه با بیان اینکه در پی ثبات در حوزه کشاورزی هستیم، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی چون بحث امنیت غذایی مطرح است، بنابراین حوزه ای نیست که آن را در مجموعه از قیمت گذاری با افرادی که تخصص این کار را ندارند، قرار دهیم و بحث غذای مردم دستخوش این آشفتگی ها شود. لذا در طرح تقویت امنیت غذایی، ستاد تنظیم بازار کالاهای کشاورزی را به صورت اختصاصی تشکیل دادیم که فرمانده آن وزیر جهاد کشاورزی است یعنی ما فرمانده را برای محصول کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم، 1 نفر قرار دادیم که اگر در تنظیم بازار داخلی مسئله ای ایجاد شد شخص وزیر جهاد باید پاسخگو باشد.

کاهش دخالت دولت در حوزه کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شرح داد: در طرح تقویت امنیت غذایی، بحث تنظیم بازار وارد حوزه تخصصی شده است، وزارت جهاد کشاورزی به نام متولی تخصصی این حوزه معین و تصمیمات دارای ثبات خواهد بود تا دولت کمترین دخالت را در حوزه کشاورزی داشته باشد. چراکه بخش زیادی از عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی به دلیل ناهماهنگی و پراکندگی اختیارات بین وزارت صمت و جهاد بود؛ بنابراین اختیارات را به وزارت جهاد بازگرداندیم تا تمرکز قانونی در این خصوص انجام بگیرد.

حوزه کشاورزی باید دارای اقتدار باشد

او ادامه داد: ستاد تنظیم بازار با 17 عضو تشکیل خواهد شد. علاوه بر حضور وزرای جهاد، اقتصاد، دادگستری، راه و صمت، رئیس سازمان برنامه، رئیس کل بانک مرکزی، رییس اتاق اصناف کشاورزی، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، رییس اتاق اصناف، رئیس سازمان تعاون روستایی، رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی، رییس اتاق بازرگانی، رییس اتاق تعاون ایران، دو نفر کشاورز خبره، یک نفر متخصص اقتصاد کشاورزی، دو نماینده مجلس ناظر از کمیسیون کشاورزی مجلس هم در این ستاد حضور خواهند داشت. نگاه ما این است که حوزه کشاورزی باید دارای اقتدار باشد و بخش دولت هم حضور دارند که می تواند مسائل مربوط به بازار محصولات کشاورزی را حل نماید.

دولت آینده حوزه کشاورزی را به جایگاه واقعی خودش بازگرداند

ساداتی نژاد در پایان با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی باید به طور جد مورد توجه دولت آینده قرار بگیرد، بیان کرد: از جمله مواردی که به نظر من باید در دستور کار دولت بعدی باشد، ساماندهی تجارت و بازار محصولات کشاورزی، افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، حذف بروکراسی از این بخش، ایجاد اقتدار در حوزه کشاورزی ایران و رساندن کشاورز به جایگاه واقعی خودش است.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "حوزه غذایی مردم دچار آشفتگی شده است؛ ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه غذایی مردم دچار آشفتگی شده است؛ ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید