انتشارنتایج پژوهش محقق ایرانی درباره شیرین سازی آب دریا در الزویر

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن به نقل از دانشگاه تهران، نتایج پژوهش دکتر مظاهر تعیین الدینی، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران پیرامون ارزیابی چرخه زندگی (Life Cycle Assessment) فراوری آب صنعتی و آشامیدنی به وسیله شیرین سازی آب دریا به صورت مقاله مشترک در مجله Cleaner Production انتشارات الزویر نشر یافت.

انتشارنتایج پژوهش محقق ایرانی درباره شیرین سازی آب دریا در الزویر

دکتر تعیین الدینی درباره ضرورت های انجام این پژوهش گفت: یکی از ملزومات توسعه صنعتی، تهیه آب مورد احتیاج برای مصارف صنعتی و آشامیدنی است؛ به گونه ای که کمترین پیامدهای محیط زیستی را به همراه داشته باشد. نمک زدایی آب دریا، راه حلی شناخته شده برای تأمین آب در سراسر دنیا، به ویژه در کشورهایی با منابع آبی محدود مانند کشورهای حوزه خلیج فارس است. با این حال ارزیابی پیامدهای محیط زیستی شیرین سازی آب دریا در حوزه خلیج فارس تا به امروز به طور جامع انجام نشده است.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اضافه کرد: از این رو با توجه به تغییرات اساسی در شرایط محیط زیستی، احتیاج به نگاه نوآورانه در طراحی و اجرای برنامه های سامانه مدیریت محیط زیست بر اساس پیامدهای محیط زیستی احساس می گردد. از سوی دیگر یکی از دیدگاه های پیشرو نسبت به شرایط محیط زیست، دیدگاه پایداری و یکی از ابزارهای مهم برای سنجش شرایط پایداری، روش ارزیابی چرخه زندگی محصولات و خدمات است.

مظاهر تعیین الدینی در تشریح یافته های پژوهش که در مجله Cleaner Production انتشارات الزویر منتشر شده است، گفت: در این مقاله، ارزیابی پیامدهای محیط زیستی فراوری آب صنعتی و آشامیدنی بر اساس دیدگاه چرخه زندگی (LCA) اجرا شده و شاخص های محیط زیستی از قبیل گرمایش دنیای، تقاضای انرژی تجمعی، هدررفت منابع به ازای فراوری یک متر مکعب آب صنعتی و آشامیدنی از آب دریا ارائه شده است.

این پژوهش به صورت مشترک به وسیله عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگرانی از دانشگاه اراک، دانشگاه جنوبی دانمارک، دانشگاه فنی دانمارک، پتروشیمی پردیس و دانشگاه تربیت مدرس اجرا شده و مقاله منتج از آن به وسیله پیوند زیر در دسترس قرار گرفته است:

Life cycle assessment of reverse osmosis for high-salinity seawater desalination process: Potable and industrial water production

منبع: خبرگزاری مهر

به "انتشارنتایج پژوهش محقق ایرانی درباره شیرین سازی آب دریا در الزویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشارنتایج پژوهش محقق ایرانی درباره شیرین سازی آب دریا در الزویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید