اثر میکروب ها بر روی جذب مواد غذایی در بدن انسان

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، چه در داخل و چه در خارج، بدن شما با تریلیون های میکروب در تماس است. این مخلوقات کوچک که در حقیقت توده آنها را میکروب می گوییم، نقش مهمی در زندگی شما ایفا می نمایند.

اثر میکروب ها بر روی جذب مواد غذایی در بدن انسان

نویسنده: مارکوس وو

مترجم: حبیب الله علیخانی

چه در داخل و چه در خارج، بدن شما با تریلیون های میکروب در تماس است. این مخلوقات کوچک که در حقیقت توده آنها را میکروب می گوییم، نقش مهمی در زندگی شما ایفا می نمایند.

میکروب های موجود در بدن شما بر روی گوارش، سیستم ایمنی و حتی رفتار شما مؤثرند. محققین یک عدم تعادل در بعضی میکروب ها را در بیماری هایی همانند چاقی، دیابت، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ، مشاهده نموده اند. آنها آغاز به بررسی این مسئله نموده اند که دقیقاً میکروب ها چگونه یک چنین اثری ایجاد می نمایند. کولین در غذاهایی از جمله تخم مرغ، دانه سویا و گوشت یافت می گردد و مقادیر اندک آن منجر به بروز بیماری هایی همانند بیماری های کبد و قلب می گردد. وقتی محققین کمبود کولین حیوانات آزمایشگاهی را تأمین می نمایند (به وسیله مایعات تزریقی)، پتانسیل مسائل سلامت کاهش می یابد. یکی از مسائلی که محققین به آن پی برده اند، این است که میکروب های روده ای می توانند با مواد مغذی مهیا شده در بدن، رقابت نمایند. کیم رومانو، دانشجوی فارغ التحصیل در رشته میکربیولوژی از دانشگاه ویسکونسین- مادیسون، می گوید: آنها پیش از ما به غذاها دسترسی دارند.

رومانو به اهمیت مواد غذایی مانند مواد کولین دار (choline)، توجه نموده است و به این نکته اشاره نموده است که این مولکول برای انواع مختلف از عملنمودهای بیولوژیکی، لازم است (مانند فراوری اجزای اصلی در غشاهایی که سلول ها را در بر می گیرند).

در یک مطالعه نو، رومانو و سایر محققین در دانشگاه ویسکونسین و دانشگاه هاروارد در کمبریج (ماساچوست) نشان داده اند که میکروب های مصرف نماینده کولین می توانند موجب بروز علائمی از بیماری های متابولیکی و تغییرات قابل توجه در رفتار شوند. این اثرات حتی به نسل های بعدی هم انتقال می یابد و بدین صورت، فرزدان این افراد هم تندخو هستند.

فدریکو ری (Federico Rey)، میکروبیولوژیست در دانشگاه ویسکانسین می گوید: یک جنبه نامشخص از متابولیسم میکروبی کولین وجود دارد. حتی اگر شما کولین مناسبی را در وعده غذایی خود داشته باشید و یا مکمل کولین دار مصرف کنید، میکروب ها ممکن است منبع کولین شما را مصرف نموده و بر سلامت شما اثرگذار باشند.

ری می گوید: این هنوز زود است که بخواهیم توصیه های پزشکی خاصی را بواسطه این مطالعه، ارائه دهیم اما یافته ها که در حقیقت در طی ماه های اخیر در مجله میزبان سلولی و میکروبی به چاپ رسیده است، پیشنهاد می دهد که دکترها و محققین باید میکروب ها را هم در ارزیابی مقدار دریافت کولین، در نظر بگیرند.

کولین در غذاهایی از جمله تخم مرغ، دانه سویا و گوشت یافت می گردد و مقادیر اندک آن منجر به بروز بیماری هایی همانند بیماری های کبد و قلب می گردد. وقتی محققین کمبود کولین حیوانات آزمایشگاهی را تأمین می نمایند (به وسیله مایعات تزریقی)، پتانسیل مسائل سلامت کاهش می یابد.

تحقیق های دیگر پیشنهاد می دهد که بسیاری از مردم به مقدار کافی کولین دریافت نمی نمایند. یک مطالعه در این زمینه، نشان می دهد که 95 % از زنان ممکن است با فقر غذایی روبرو باشند. این مسئله ممکن است بر روی مغز نوزاد موجود در شکم مادر، اثرگذار باشد.

تا به امروز، شک و شبهه هایی در مجامع عملی مطرح می گردد که آیا فقر کولین هم در بین مردم عادی رخ می دهد؟ این مسئله را استان هازن، دکتر و محقق کلینیک کلیولند می گوید. این فرد بر روی ارتباط میان باکتری های روده ای، کولین و سلامت تحقیق نموده است. او گفته است که: تشخیص فقر کولین به شدت نادر است و در کشورهایی مانند ایالات متحده، تقریباً صفر است.

بیشتر بخوانید: یافته های نو درباره تخم مرغ

هازن می گوید: تصویر بزرگتر از این بررسی، هم مهم می باشد زیرا این بررسی در حقیقت نشاندهنده نجوه اثر میکروب ها بر روی متابولیسم میزبان و نسل های بعدی آن است.

این ایده که باکتری ها بر سر مواد غذایی با میزبان می جنگند، ایده نوی نیست. جک لوسیس (Jack Lusis)، یک متخصص ژنتیک در UCIA می گوید: ما می دانیم که باکتری ها موجب تخریب کولین می شوند. ما می دانیم که کولین ماده مهمی است. اما ما بیان واضحی از مقدار مشارکت باکتری ها در متابولیسیم کولین، نداریم. او اضافه می نماید که: در اینجا و برای اولین بار، ما این نمایش زیبا از اثرات را ارائه نموده ایم.

برای نشان دادن این اثر، محققین دو میکروبیوم ساده سازی شده تشکیل دادند که شامل 6 گونه باکتریایی بود. این موارد با صدها مورد مشابه در بدن مقایسه شد. اولین میکربیوم، شامل یک گونه از باکتری بود که می توانست کولین مصرف کند. در خصوص دوم، باکتری از لحاظ ژنتیکی مهندسی شد تا بدین صورت نتواند کولین مصرف کند. سپس محققین یکی از دو میکروبیوم را به موش ها اضافه کردند. این مسئله موجب شد تا محققین بتوانند اثر باکتری های مصرف نماینده کولین را به صورت مستقل در موش ها، کشف نمایند.

آنها به موش ها، یک رژیم غذایی پر چرب دادند؛ شرایطی که در آن حیوان حساسیت بیشتری به اثرات مربوط به اثربخشی کولین، دارد. آنها بعلاوه به موش ها کولین بیشتری دادند تا مطمئن شوند کولین مناسب به موش ها می رسد.

موش هایی که حاوی باکتری مصرف نماینده کولین بودند، چاق تر شدند و مولکول های روغنی مانند لیپیدها، بیشتر تجمع داشت. در هر دو نوع از این موش ها علامت های مربوط به بیماری های متابولیکی مشهود بود (مطابق تحقیق قبلی).

وقتی باکتری ها کلورین را متابولیزم می نمایند، آنها مولکولی می سازند که تری متیل آمین یا TMA نامیده می گردد. وقتی TMA در کبد اکسید می گردد، به تری متیل آمین- N- اکسید و یا TMAO تبدیل می گردد. این ماده یک ماده سمی است که با بیماری های کلیوی و قلبی مرتبط است.

در حقیقت، محققین مقدار بالای TMAO را در موش هایی مشاهده نموده اند که حاوی باکتری های مصرف نماینده کولین بودند. اما نتایج نو پیشنهاد می دهد که نه تنها TMAO بر روی سلامت مؤثر است بلکه کمبود کولین هم به خودی خود، مضر است.

محققین سپس موش های باردار را مورد بررسی قرار دادند. این مورد، شرایط دیگری است که در آن، کولین نقش قابل توجهی ایفا می نماید. موش با میکروب های مصرف نماینده کولین تقریباً 4 برابر بیشتر تمایل به خوردن دارد. هر دوی این موش ها دارای رفتار باربرینگ (barbering behavior) هستند. این رفتار یک نوع پرخاشگری اضطرابی مفرط می باشد.

هازن می گوید: چیزی که ما پیدا کردیم، بسیار عجیب و غریب است. تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.

برای نسل های بعدی که این اثرات را به ارث برده اند، این ممکن است مشاهده گردد که نه مادران و نه خود افراد، نتوانسته اند مقدار مناسبی از کولین را دریافت نمایند. اما میکروب های مربوط به مادر ممکن است بعلاوه بر روی نحوه بیان ژنی در نسل بعدی، هم اثرگذار باشند.

وقتی یک جنین کولین را متابولیسم می نماید، مولکول هایی که گروه های متیل نامیده می شوند، به صورت مستقیم به رشته DNA می چسبند. گروه متیل معمولاً در جاهایی که ژن وجود ندارد، خاموش می گردد. این فرایند متیلاسیون DNA نامیده می گردد. این مورد در توسعه جنین مؤثر است. در واقع این مورد یک مثال از آپی ژنتیک می باشد که بر طبق آن، مولکول ها بیان ژنی را بدون کد ژنتیکی واقعی، تغییر می دهد.

اما یک فقدان در کولین که بواسطه میکروب های مادری ایجاد می گردد، موجب جلوگیری از متیلاسیون DNA می گردد.

هازن می گوید: مرحله بعدی، انجام آزمایش بر روی انسان می باشد.

استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.

منبع تحقیق :

https://www.insidescience.org

منبع: راسخون

به "اثر میکروب ها بر روی جذب مواد غذایی در بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر میکروب ها بر روی جذب مواد غذایی در بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید