کشتی جام تختی، راه توکیو از کرمانشاه می گذرد، همه باید کشتی بگیرند، جز 7 نفر

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، چهلمین دوره جام بین المللی کشتی آزاد تختی در شرایطی از امروز (چهارشنبه) در کرمانشاه شروع می گردد که غایبان این رقابت ها قرار است شانسی برای حضور در المپیک نداشته باشند.

کشتی جام تختی، راه توکیو از کرمانشاه می گذرد، همه باید کشتی بگیرند، جز 7 نفر

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، از صبح امروز (18 دی ماه) درست یک روز بعد از پنجاه و دومین سالگرد درگذشت دنیا پهلوان تختی، جام تختی در رشته آزاد در کرمانشاه شروع می گردد.

رقابتی که سال گذشته به درخواست کادرفنی تیم ملی، از سیستم رنکینگ اتحادیه دنیای خارج شد تا یکی از مهم ترین مراحل انتخابی تیم ملی گردد و مدعیان داخلی بتوانند در این مسابقات با هم رقابت نمایند.

بعد از مسابقات دنیای 2019 نورسلطان نیز بارها و بارها از سوی کادرفنی تاکید شد که هر کسی خواستار ماندن در کورس رقابت برای کسب دوبنده تیم ملی در سال المپیک است، باید حتما در جام تختی کشتی بگیرد.

در ابتدا نیز تنها مدال آوران مسابقات دنیای (بهنام احسانپور، یونس امامی، حسن یزدانی و علیرضا کریمی) به همراه رضا اطری که سهمیه المپیک را در وزن اول گرفته بود، از شرکت در این رقابت ها معاف شدند اما در ادامه امیرحسین زارع به دلیل پشت سر گذاشتن چند مسابقه متوالی در ماه های اخیر و اینکه کادرفنی تصمیم دارد او را در مسابقات رنکینگ ایتالیا به همراه داشته باشد، از شرکت در جام تختی معاف شد.

همچنین مصدومیت علیرضا کریمی در مسابقات باشگاه های دنیا نیز موجب شد که محمدحسین محمدیان جایگزین او در لیست اعزامی به ایتالیا گردد و از این رو، این کشتی گیر مازندرانی نیز در کرمانشاه کشتی نخواهد گرفت تا به این ترتیب 7 کشتی گیر با مجوز کادرفنی در جام تختی سال جاری غایب باشند.

در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت بر 10 وزن رقابت های جام تختی، 6 وزن المپیکی به همراه 4 وزن غیرالمپیکی که هنوز به قطعیت اعلام نشده در سال 2020 مسابقات دنیای اوزان غیرالمپیکی را پیش رو خواهند داشت یا نه.

وزن 57 کیلوگرم:

در شرایطی که رضا اطری مدعی اصلی وزن اول تیم ملی و کشتی گیری که خیال سبک وزن ها را با عنوان پنجمی دنیا و کسب سهمیه راحت کرد، در جام تختی حضور نخواهد داشت، چند مدعی 61 کیلوگرم به این وزن بازگشته اند.

مجید داستان، علیرضا سرلک، نادر حاج آقانیا و ... از جمله مدعیان جدی جام تختی در وزن اول محسوب می شوند، درشرایطی که رحمانِ عموزاد بهترین کشتی گیر نوجوان سال 2019 دنیا که این روزها در اردوی تیم ملی بزرگسالان حضور دارد، قرار نیست در جام تختی کشتی بگیرد و می خواهد کارش را در جوانان ادامه دهد. در این وزن آرسن هاراتونیان کشتی گیر ارمنی پیروز تیم تا ثبت دنیای توس نیز حضور دارد.

وزن 61 کیلوگرم:

بهنام احسانپور بعد از کسب مدال برنز این وزن مسابقات دنیای 2019، به وزن 65 کیلوگرم رفت، به نظر می رسید مدعی جدی این وزن محمدباقر یخ کشی باشد که در سال 2018 دوبنده تیم ملی را در مسابقات دنیای بوداپست بر تن داشت اما او اخیرا دچار سانحه تصادف شده و زانویش دچار پارگی، به همین دلیل قادر به حضور در جام تختی نیست. از آنجایی که تیم کامل روانه مسابقات قهرمانی آسیا می گردد، قطعا رقابت های اوزان غیرالمپیکی جام تختی نیز نمی تواند بدون اهمیت باشد.

وزن 65 کیلوگرم:

بهنام احسانپور که قرار است اولین میدان رسمی اش در وزن جدید را در مسابقات رنکینگ ایتالیا تجربه کند، اما در غیاب او مسابقات این وزن المپیکی خالی از مدعی نیست و قطعا شاهد رقابت های زیبا و نزدیکی بین امیرمحمد یزدانی ملی پوش وزن 65 کیلوگرم ایران در مسابقات دنیای نورسلطان، امیرحسین مقصودی قهرمان امیدهای دنیا، مرتضی قیاسی کشتی گیر مدعی و پیروز در لیگ، پیمان بیابانی، ایمان صادقی، خیرالله قهرمانی و ... خواهیم بود. ضمن اینکه میثم نصیری نیز درخواست داده دوباره به 65 کیلوگرم برگردد و می خواهد بعد از مدتی دوری از تیم ملی، شانسش را برای ملی پوش شدن دوباره امتحان کند.

وزن 70 کیلوگرم:

اغلب مدعیان این وزن یا به 65 کیلوگرم عزیمت نموده اند و یا به 74 کیلوگرم. یونس امامی هم که در این وزن مدال دنیای گرفت، قرار است در وزن جدید (74 کیلوگرم) در مسابقات ایتالیا کشتی بگیرد. علیرضا سرگو که در مسابقات باشگاه های دنیا کشتی های خوبی برای تیم دانشگاه آزاد گرفت در همین وزن جام تختی کشتی می گیرد.

وزن 74 کیلوگرم:

یونس امامی جزو نفرات شرکت نماینده در جام تختی نیست و در غیاب او باید دید سایر مدعیانِ این وزن المپیکی چه خواهند کرد. مصطفی حسین خانی که به دلیل مصدومیت و پارگی رباط حضور در مسابقات تیرماه انتخابی تیم ملی را از دست داد و به مسابقات دنیای نورسلطان نرفت، بعد از دومی در رقابت های انتخابی جام تختی، حالا جزو مدعیان اصلی جام تختی است. رضا افضلی که در غیاب حسین خانی به دنیای 2019 رفت، دیگر مدعی این وزن محسوب می گردد. محمد نخودی جوان، سعید داداشپور باتجربه و ... هم هستند.

وزن 79 کیلوگرم:

علی سوادکوهی به گفته خودش می خواست به وزن 74 کیلوگرم برگردد اما دیر برای این کار اقدام نموده و نمی توانست همزمان با کاهش وزن، قدرت لازم برای بازگشت به وزن سابق را هم به دست آورد. به همین دلیل بعد از اینکه شرکت در مسابقات امیدهای دنیا را به طرز ناراحت نماینده ای از دست داد، حالا بار دیگر در وزن غیرالمپیکی 79 کیلوگرم روی تشک خواهد رفت.

گفته بود که از کادرفنی تیم ملی بعد از جام تختی درخواست می نماید که جزو مدعیان 74 کیلوگرم باشد اما به صراحت از سوی گروه فنی کشتی اعلام شده که این کار ممکن نیست و هر کشتی گیری در وزنی که مدعی دوبنده تیم ملی است، باید در همان وزن جام تختی کشتی بگیرد. سجاد غلامی و حمیدرضا زرین پیکر از دیگر مدعیان این وزن هستند. به نظر می رسد بهمن تیموری نیز درخواست تغییر وزن داده است.

وزن 86 کیلوگرم:

حسن یزدانی اگر دچار پارگی مینیسک هم نمی شد، قرار نبود در جام تختی کشتی بگیرد. او به واسطه کسب مدال طلای دنیای نورسلطان، از این رقابت ها معاف شده بود اما این روزها نقاهتِ بعد از جراحی را پشت سر می گذارد و کار فیزیوتراپی اش را زیر نظر دکتر امین نوروزی پیگیری می نماید. در این وزن مسابقات رنکینگ اتحادیه دنیای نیز نماینده اعزامی نخواهیم داشت.

اما خبر خوبِ این وزن، اعلام شرایط کامران قاسمپوری است که پیش از این گفته شده بود به دلیل پارگی رباط ACL باید زانویش را جراحی کند. گفته شده که او نیازی به جراحی ندارد و می تواند کارش را ادامه دهد. قاسمپور در جام تختی روی تشک خواهد رفت. احمد بذری، مرصاد مرغزاری، جلال زمان و ... از دیگر مدعیان این وزن محسوب می شوند.

وزن 92 کیلوگرم:

به نظر می رسید محمدجواد ابراهیمی برای آنکه شانس حضور در بین مدعیان وزن المپیکی 97 کیلوگرم را داشته باشد، درخواست تغییر وزن دهد، اما این اتفاق رخ نداد و همچنان باید او را مدعی جدی وزن 92 کیلوگرم جام تختی دانست، البته اگر قصد شرکت در رقابت ها را داشته باشد. علیرضا کریمی نایب قهرمان این وزن مسابقات دنیای 2019 هم که جزو مدعیان وزن بالاتر محسوب می گردد و در این وزن شاهد رقابت حسین شهبازی، ارشک محبی، حسن جلالی نژاد و سایرین خواهیم بود.

وزن 97 کیلوگرم:

به نظر می رسید در غیاب علیرضا کریمیِ مصدوم، رضا یزدانی هم در جام تختی کشتی نگیرد. خبری از تمرینات او به بیرون درز پیدا نکرد، اما نام او در بین اسامی حاضر در قرعه کشی اعلام شد. قرار بود محمدحسین محمدیان هم یکی از مدعیان اصلی این وزن جام تختی باشد اما او جایگزین علیرضا کریمیِ مصدوم در لیست ایتالیا شد و به این شکل از شرکت در این رقابت ها معاف است. مجتبی گلیج قهرمان امیدهای دنیا به همراه اسماعیل نجاتیان کشتی گیر پیروزِ لیگ فزونی و علی شعبانی ملی پوش این وزن مسابقات دنیای نورسلطان را می تواند از بخت های اصلی اولی در این رقابت ها بیان کرد.

وزن 125 کیلوگرم:

به جرات رقابت های سنگین وزن جام تختی را می توان یکی از جذاب ترین اوزان دانست، جایی که هم پرویز هادی حضور دارد، هم یدالله محبی، امین طاهری، جابر صادق زاده و عباس فروتن. هادی که حالا با مدعی شدن امیرحسین زارع و مصدومیتی که به واسطه آن حضور در دنیای 2019 را از دست داد، صندلی خود را برای حضور در المپیک متزلزل می بیند، می خواهد حرفش را در بازگشت دوباره روی تشک بزند. نفر سوم دنیا در سال 2018 انگیزه های زیادی دارد که با مدال المپیک با خیال راحت بتواند کشتی را کنار بگذارد.

یداالله محبی که از تجربه دو مسابقه دنیای، دست خالی بازگشته، به همراه جابر صادق زاده ای که به تازگی ششمین بازوبند پهلوانی اش را گرفته از دیگر مدعیان این وزن هستند.

امین طاهری که با وجود استعداد خوبی که در سنگین وزن دارد هنوز مدعی جدی این وزن تیم ملی نشده نیز به دنبال نشان دادن توانمندی هایش در جام تختی است. عباس فروتن قهرمان امیدهای دنیا هم درخواست تغییر وزن داده و از 97 کیلوگرم، در سنگین وزن جام تختی روی تشک خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "کشتی جام تختی، راه توکیو از کرمانشاه می گذرد، همه باید کشتی بگیرند، جز 7 نفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی جام تختی، راه توکیو از کرمانشاه می گذرد، همه باید کشتی بگیرند، جز 7 نفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید