کرونایی ها می توانند حجامت نمایند؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، یک پزشک طب سنتی گفت: حجامت نوعی واکسینه کردن بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می گردد بنابراین در این ایام کرونایی، مبتلایان می توانند گاهی با تشخیص و زیرنظر طبیب حجامت نمایند.

کرونایی ها می توانند حجامت نمایند؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، مهدی صفری، حجامت را نوعی روش درمانی دانست که با دست انجام و به آن عمل یداوی هم گفته می گردد و گفت: از نظر طب ایرانی سه نوع روش درمان شامل درمان با غذا، درمان با دارو و درمان با اعمال یداوی داریم که حجامت در مقابل استفاده از دارو به کار برده می گردد.

وی توضیح داد: حجامت به دو نوع تر و خشک انجام می گردد؛ در حجامت تر همراه با محجمه (وسیله خونگیری) مقداری خون گرفته می گردد و تیغی که استفاده می کنیم شرط نام دارد. در حجامت خشک محجمه روی عضو قرار می گیرد اما خونی گرفته نمی گردد.

وی ادامه داد: در تقسیم دیگر حجامت سرد و گرم را داریم که اگر با دستگاه مکش انجام گیرد حجامت سرد نام دارد و اگر با محجمه یا لیوان حجامت و مکش آن با استفاده از آتش یا پنبه و الکل انجام گردد، حجامت گرم نام می گیرد.

صفری به روش های انجام حجامت پرداخت و گفت: محجمه را روی عضو معوف(عضوی که دچار مشکل شده است) قرار می دهیم و به دو روش گرما دادن و تخلیه هوا مکش انجام می گردد، در واقع وقتی بر روی عضوی که معوف است، می خواهیم حجامت انجام دهیم بر اثر مکش زیر آن ناحیه، محجمه خلائی ایجاد می نماید و همه آن قسمت عضو را از جهت خون رسانی و تأثیری که گردش خون در آن ناحیه می گذارد، فعال می نماید و باعث برطرف آن بیماری یا به وسیله خونگیری یا تحریک آن ناحیه بدون خونگیری براساس تأثیرگذاری می گردد.

وی تفاوت خون دادن با حجامت را اینگونه تشریح کرد: این روش ها با هم تفاوت دارند، در خونگیری که توسط سازمان انتقال خون انجام می گیرد از شریان یا سیاهرگ مقداری خون گرفته می گردد و مقدار آن با توجه به توان فرد خون دهنده کم یا زیاد است اما در حجامت از لایه بیرونی و سطحی عضو و از مویرگ ها خونگیری به وقوع می پیوندد و جریان خون مویرگی را تحریک می نماید.

این مدرس طب سنتی در همدان اضافه نمود: در خونگیری حجم خون بدن به مقدار نسبتاً زیادی کم می گردد اما در حجامت از مویرگ ها مقدار بسیار کمی خون گرفته شده که اصطلاحاً گفته می گردد این خون کثیف است که باید تأکید کنیم این خون کثیف نیست و از خونی که در همه اعضای بدن و سطح پوست در جریان است، مقداری خون غیرشریانی(خون وریدی) با ایجاد مکش و خلأ و به وسیله تیغ زدن یا شرط تخلیه می گردد.

وی اعلام نمود: روش های خونگیری در طب ایرانی متفاوت است به طوریکه در این روش که فصد نام دارد، از رگ وریدی جاهای مختلف که خواص و تأثیر متفاوت و فواید مختلفی دارند، خون گرفته می گردد اما در حجامت معمولاً خونگیری از بین دو کتف یا عضو معوف انجام می گیرد.

صفری با بیان اینکه تأثیر حجامت مانند خونگیری یا روش های دیگری چون فصد و استفاده زالو که هر یک در جای خود مفید است، نیست، اظهار کرد: در حجامت معمولاً افراد به دنبال خونگیری هستند که باید دید چه نوع حجامتی(خشک، تر، گرم و سرد) برای آنها ضروری است و در برخی افراد اصلاً حجامت و خونگیری لازم نیست بنابراین وقتی خونگیری صورت نمی گیرد، عمل بادکش به وقوع می پیوندد که این نوع حجامت بدون خونگیری را تقریباً اگر مانعی برای بیمار نباشد، برای همه افراد می توان انجام داد.

وی اضافه نمود: در نتیجه حجامت همراه با خونگیری را لازم نیست برای همه افراد انجام دهیم چه بسا ممکن است برای بسیاری از بیماری ها و افراد مضر هم باشد بنابراین برای اینگونه اشخاص از بادکش خشک و بدون شرط برای درمان استفاده می گردد.

صفری حجامت را برای برخی ها خوب و برای برخی ها بد دانست و گفت: حجامت هم برای برخی از فصول خوب است و بد همچنین برای بسیاری از افراد و در سنین مختلف مثلاً از 2 تا 70 سال می توانیم حجامت انجام دهیم، به شرطی که شرایط حجامت را داشته باشند اما بادکش را برای همه با توجه به زمان، مکان، جنسیت، توان و نیروی بدنی، عادت و نوع بیماری و مزاج افراد به مقدار و دفعات لازم و به منظور تحریک و تقویت عضو به وسیله خون رسانی و گردش خون بیشتر برای رسیدن بدن به سلامت می توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه حجامت نوعی واکسیناسیون برای بدن است بنابراین خونگیری صرف در بحث حجامت مطرح نیست، عنوان کرد: حجامت کردن در فصل بهار خوب است به علت اینکه تغییر و تحول در عالم طبیعت اتفاق می افتد و بدن انسان هم جزئی از طبیعت به شمار می آید بنابراین اخلاط غلیظه ای که در فصل زمستان در عمق بدن بوده، از این طریق دفع می گردد.

این مدرس طب سنتی تبیین کرد: در اثر تغییرات فصول و گرمی و رطوبت هوا، مواد غلیظ تحریک شده در بدن پخش و به سطح بدن وارد می شوند که به وسیله روش درمانی حجامت قسمتی از آن اخلاط غلیظه در سطح پوست از بدن خارج می گردد که در ماه های فروردین، اردیبهشت و خردادماه برای کسانی که شرایط لازم و تمایل به حجامت را داشته باشند، حجامت صورت می گیرد.

وی درباره اینکه چرا حجامت در فصل بهار بهتر است، شرح داد: با توجه به اینکه مقدار زیادی از بدن انسان از آب تشکیل شده و مانند زمین تحت تأثیر عوامل سماوی و جوی قرار می گیرد مانند کشش و جاذبه قمر که در نیمه دوم ماه به اوج رسیده و در این ایام اخلاط بدن را به سطح می کشد، توصیه می گردد در نیمه دوم ماه قمری حجامت انجام گیرد ضمناً نباید در فصل سرما و گرمای زیاد حجامت کرد بلکه باید در هوای معتدل این امر اتفاق بیفتد.

صفری به مردم توصیه کرد که معمولاً حجامت را در روز آدینه و در اوقاتی که هوا بسیار گرم و یا بسیار سرد است، انجام ندهد و اعلام نمود: حجامت برای کسانی که سوءمزاج صفراوی و یا سوءمزاج دموی دارند به ویژه در فصل بهار و با رعایت سایر تدابیر بسیار خوب و مفید است.

وی ادامه داد: بهتر است حجامت عضوی در یک یا چند عضو بدن انجام گیرد، به علت اینکه آن عضو دچار مشکل مانند خستگی و کوفتگی شده و به دنبال ورزش و یا کار زیاد اتفاق می افتد بنابراین در این صورت است که اینجا حجامت عضوی مؤثرتر است.

صفری در پاسخ به اینکه خانم ها چه زمانی نباید حجامت انجام دهند؟ شرح داد: برای خانم ها حجامت در ایام عادات ماهیانه و در ایام حاملگی به ویژه در سه ماه اول و سه ماه آخر مناسب نیست و حتی خطرناک است، مگر اینکه خطری مادر و جنین را تهدید کند و تنها با توجه به تشخیص طبیب و حکیم دانا باید حجامت انجام گردد.

وی گفت: افراد زیادی می پرسند در این ایام کرونایی برای کسانی که واکسن کرونا می زنند حجامت کردن ایرادی ندارد؟ در پاسخ به آنها می گوییم، حجامت نوعی واکسینه کردن بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می گردد بنابراین در این ایام کرونایی کسانی که مبتلا هستند و تب شدید دارند، می توانند گاهی حجامت را با تشخیص و زیرنظر طبیب انجام دهند.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

به "کرونایی ها می توانند حجامت نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونایی ها می توانند حجامت نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید