انتها خوش ابرپرونده ایران در یونسکو ، 54 کاروانسرای ایران ثبت جهانی شدند

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی در یونسکو که با ایراداتی در چهل وپنجمین اجلاس میراث جهانی یونسکو روبرو شده بود، خاتمه با دفاع خوب ایران به ثبت جهانی رسید.

انتها خوش ابرپرونده ایران در یونسکو ، 54 کاروانسرای ایران ثبت جهانی شدند

وبلاگ گردشگر مدرن - محمد باریکانی: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی ابرپرونده ایران در یونسکو بود که توانست 54 اثر تاریخی ایران را یکجا به ثبت جهانی در یونسکو برساند.این پرونده پیش تر با خطر دیفر (بازگرداندن برای برطرف ایراد) به ایران روبرو شده بود که با دفاع خوب هیأت ایرانی در یونسکو توانست رأی مثبت اعضای یونسکو را برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو کسب کند.

بیش از 1000 کاروانسرای تاریخی در ایران وجود دارد که بیشتر از 700 کاروانسرا در لیست آثار ملی قرار گرفته اند و حالا از این تعداد 56 کاروانسرا به ثبت جهانی رسیده اند.

کاروانسراهای انتخاب شده برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو که در نقاط مختلف کشور پراکنده هستند، به علت نبوغ معماری، تأثیرات اجتماعی، مالی، فرهنگی و سیاسی و ارزش های تاریخی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

کاروانسراهای انتخاب شده از بین 200کاروانسرایی بیرون کشیده شدند که واجد ارزش های جهانی برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو باشند. نکته جالب در این پرونده آن است که هیچ یک از 56 کاروانسرای معرفی شده برای ثبت جهانی ایران دارای یک نقشه معماری واحد نبوده و معماری هر یک از آنها با یکدیگر تفاوت داشت.

ایران در پرونده ثبت جهانی کاروانسراها توانست حمایت قطر، عربستان، هندوستان، مالی، زامبیا، عمان، روسیه، نیجریه، هندوستان، مکزیک، ایتالیا، یونان، مالی و آفریقای جنوبی را کسب کند. مهم ترین پرسش این ماراتن البته متعلق به قطر و سپس ژاپن بود که کار ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی را با اندکی تأخیر روبرو کرد و دفاعیات ایران در این پرونده توانست در صحن علنی یونسکو نظر مثبت کشورهای پرسشگر را نیز جلب و در نهایت با خروج دو کاروانسرای یام و مادرشاهی به علت کامل نبودن برنامه مدیریتی و معرفی آن ها، 54 کاروانسرای ایرانی جهانی گردد.

صبح دیروز اما ایران با یک شکست در ثبت جهانی پرونده دیزمار و الحاق آن به پرونده جنگل های ثبت جهانی شده هیرکانی روبرو شد. یونسکو متوجه شد که جنگل دیزمار ارتباطی با ارسباران ندارد و این پرونده باید در قالب پرونده ثبت جهانی جنگل ارسباران به یونسکو ارائه گردد. بدین ترتیب یک پرونده ثبت جهانی میراث طبیعی سوخت و حالا ایران باید پرونده دیزمار را نه در پرونده هیرکانی که در پرونده ثبت جهانی جنگل ارسباران بگنجاند و سال آینده به یونسکو ارائه کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "انتها خوش ابرپرونده ایران در یونسکو ، 54 کاروانسرای ایران ثبت جهانی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها خوش ابرپرونده ایران در یونسکو ، 54 کاروانسرای ایران ثبت جهانی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید