نزدیک ترین سیاره به زمین کدام است؟، احتمالا پاسخ درست را نمی دانید

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، زومیت نوشت: ممکن است سوال ساده ای به نظر برسد، اما تعیین اینکه کدام سیاره فاصله کمتری با زمین دارد، پیچیده است و می تواند چندین پاسخ درست داشته باشد.

نزدیک ترین سیاره به زمین کدام است؟، احتمالا پاسخ درست را نمی دانید

اگر از ستاره شناسان بپرسید کدام سیاره به زمین نزدیک تر است، احتمالا انتظار دارید پاسخی ساده و واحد دریافت کنید. اگر هم درس های مدرسه یادتان باشد، احتمالا مطمئن هستید که می توانید حدس بزنید کدام یک از هفت سیاره دیگر درون منظومه شمسی به زمین نزدیک تر است. بنابراین، نزدیک ترین سیاره به زمین کدام سیاره است؟ متاسفانه فقط یک پاسخ صحیح وجود ندارد و بسته به اینکه چگونه سوال را بیان نموده و چه زمانی آن را طرح کنید، سه پاسخ وجود دارد.

برترین راه برای شرح اینکه چرا این موضوع تا این حد بحث برانگیز است، این است که سوالات مختلف ممکن را مرور کنیم و به آن ها پاسخ دهیم.

کدام سیاره بیش از همه به زمین نزدیک می گردد؟

پاسخ به این سوال خاص ساده است: زهره. این سیاره جهنمی در نزدیک ترین فاصله به زمین، فقط حدود 38 میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد و سیاره دیگری این قدر به زمین نزدیک نمی گردد. طبق این منطق، نزدیک ترین همسایه بعدی ما مریخ است که می تواند به 54.7 میلیون کیلومتری سیاره ما برسد و پس از آن عطارد قرار گرفته است که در نزدیک ترین نقطه به زمین، 77.2 میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد.

  • پرواز تماشایی پرنده افسانه ای چین

  • اینترنت غزه وصل شد

  • انگلیس در حال آزمایش یک سلاح مخوف است!/ عکس

بااین حال، ما به ندرت به نزدیک ترین نقطه خود به این سیاره ها نزدیک می شویم و هر سه آن ها (و بعلاوه زمین) دائما با سرعت های مختلف به دور خورشید در گردش هستند، به این معنا که فاصله زمین و آن ها به طور مداوم در طول زمان تغییر می نماید. درنتیجه، به نظر بیشتر ستاره شناسان این پاسخ راضی نماینده نیست.

درحال حاضر کدام سیاره به زمین نزدیک تر است؟

بسته به اینکه هر سیاره در کجای مسیر مداری خود نسبت به زمین قرار گرفته است، پاسخ می تواند عطارد، زهره یا مریخ باشد. به عنوان مثال، اگر زهره و عطارد در دورترین نقاط خود از زمین، در آن سوی خورشید قرار داشته باشند و مریخ در نزدیک ترین نقطه به زمین باشد، در آن صورت مریخ نزدیک ترین سیاره به ما در آن موقع خواهد بود. اما اگر مریخ در دورترین نقطه خود از زمین باشد و عطارد و زهره در نزدیک ترین نقاط خود باشند، زهره نزدیک ترین سیاره به ما خواهد بود.

چند سیاره می توانند ادعا نمایند نزدیک ترین همسایه زمین هستند

اما پاسخ این سوال که هم اکنون کدام سیاره به زمین نزدیک تر است، مدام تغییر می نماید، بنابراین، سوال مذکور روش خوبی برای تعیین نزدیک ترین همسایه ما نیست. به عنوان مثال، هنگام نگارش این مقاله (دی 1402)، نزدیک ترین سیاره به زمین، عطارد است. اما حدود هشت ماه دیگر، زهره نزدیک ترین سیاره به ما خواهد بود و دو ماه بعدتر، مریخ به عنوان نزدیک ترین همسایه ما از سیاره زهره پیشی خواهد گرفت. اگرچه کمتر از یک ماه بعد، زهره دوباره این عنوان را پس خواهد گرفت.

کدام سیاره به طور میانه به زمین نزدیک تر است؟

اگر در اینترنت لیست میانگین فاصله سیاره ها از زمین را جستجو کنید، نتایجی به دست خواهید آورد که نشان می دهد زهره به طور میانه نسبت به عطارد یا مریخ به زمین بسیار نزدیک تر است. به عنوان مثال میانگین فاصله زهره تا زمین حدود 41.4 میلیون کیلومتر است، درحالی که میانگین فاصله عطارد و مریخ با زمین، به ترتیب 91.7 میلیون کیلومتر و 78.3 میلیون کیلومتر است.

تام استاکمن، مهندس تحقیق و توسعه در آزمایشگاه ملی لس آلاموس در نیومکزیکو، به لایوساینس می گوید این لیست ها اشتباه هستند، زیرا برپایه فرضیات ناقص هستند. برای به دست آوردن این اعداد، میانگین فاصله بین شعاع فاصله مداری هر سیاره از خورشید محاسبه شده است. این محاسبه موقعیت نسبی سیاره ها نسبت به یکدیگر را در طول گردششان درنظر نمی گیرد و فقط می گوید که آن ها به طور میانه چقدر دور از هم، دور خورشید می چرخند.

عطارد نزدیک ترین همسایه واقعی زمین است

به گفته استوکمن، روش درست برای محاسبه میانگین فاصله بین سیاره ها استفاده از روش نقطه-دایره (PCM) است که میانگین کل فواصل بین هر نقطه را در هر دو مدار محاسبه می نماید. استاکمن در سال 2019 در مقاله ای در Physics Today میانگین فاصله واقعی بین سیاره ها را براساس مدل PCM به دست آورد. طبق محاسبات او، زهره به طور میانه 169.9 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، درحالی که مریخ درحدود 254.4 میلیون کیلومتر و عطارد به طور میانه فقط حدود 155.5 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد.

کلیپ شبیه سازی نشان می دهد چگونه فواصل بین زمین، عطارد، زهره و مریخ دائما درحال تغییر است.

اگرچه میانگین های محاسبه شده همچنان تصویر کامل را ترسیم نمی نمایند، زیرا فقط نشان دهنده فاصله هستند و زمان را درنظر نمی گیرند. بنابراین، استوکمن و همکارانش شبیه سازی خود را برای 10 هزار سال اجرا کردند تا ببینند هر سیاره به طور میانه چه مدت، نزدیک ترین سیاره به زمین است.

نتایج شبیه سازی نشان داد مریخ در حدود 17 درصد از مواقع نزدیک ترین همسایه زمین است و زهره حدود 36 درصد از مواقع دارای این عنوان است. اما برنده عطارد بود که تقریبا در 47 درصد مواقع نزدیک ترین سیاره به زمین بود.

عطارد نزدیک ترین همراه ما است، زیرا نزدیک ترین سیاره به خورشید است و کوچک ترین مدار را دارد؛ بدین معنا که اغلب در همان سمتی از خورشید قرار گرفته است که زمین نیز در آن سمت است و حتی اگر این طور نباشد، هرگز خیلی دور نیست. در همین حین، زهره و مریخ زمان بیشتری را در فاصله دوری از زمین می گذرانند. استوکمن می گوید احتمالا ستاره شناسان دیگر همه این ها را کشف نموده بودند و این امر برای آن ها ناشناخته نبود، فقط به خاطر پیچیدگی ها، همه جا درباره آن شرح نمی دادند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "نزدیک ترین سیاره به زمین کدام است؟، احتمالا پاسخ درست را نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک ترین سیاره به زمین کدام است؟، احتمالا پاسخ درست را نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید