مرگی خاموش در سکوت کاروانسرایی تاریخی

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، کاروانسرای حاج حسین که بازار بزرگ و مسقف تبریز است به عنوان معدود اثر ثبت شده جهانی ایران در حوزه میراث فرهنگی، هم اکنون از شرایط نامناسب و بدی رنج می برد که برازنده این اثر بزرگ و مهم تبریز 2018 نیست. این متن درباره اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری درباره تخریب کاروانسرای حاج حسین و علل تخریب بازار تاریخی تبریز است.

مرگی خاموش در سکوت کاروانسرایی تاریخی

به نقل از ایرنا، ارزش کاروانسراها در عرصه گردشگری نامی آشنا برای بیشتر گردشگران است که به علت کارنمودهای مالی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ که به عنوان مقصد تجار جاده ابریشم نقش آفینی نموده، جز مواریث بشری این قسمت از کره خاکی به شمار می روند و ضروری است مسئولان مربوط اعم از میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای به آن بدهند.

کاروانسرای حاج حسین بازار تبریز از چنان معماری و سبک ساخت بی نظیری برخوردار است که در نخستین نگاه، مشاهده واحدهای دو طبقه مرتب در اطراف کاروانسرا، فضای سبز و گلگاری وسط کاروانسرا، استخر و حوضچه و آب انبارهای آن، تبریز قدیم را در اذهان متجلی می سازد. در حال حاضر این کاروانسرای بزرگ و مهم بازار تاریخی تبریز به علت نبود رسیدگی ساکنان و مالکان و دستگاه های متولی با وجود اینکه بخشی از آن به برترین شکل بازسازی شده است، اما بخش اعظمی از آن فرسوده و شکسته شده و رو به تخریب گذاشته است که لزوم مشارکت بازاریان و مساعدت دستگاه های ذی صلاح را می طلبد. تخریب دیوارها، پله ها، درهای تاریخی و برجا ماندن آثار آتش سوزی در سقف ورودی زیبای کاروانسرای حاج حسین، چهره این اثر ناب ساخت دست بشر را کریه و زشت نموده است. با توجه به اینکه واحدهای تجاری این مکان متعلق به مردم بوده و مالک خصوصی دارد، باید این افراد در بازسازی و بازسازی واحدهای خود نیز احساس مسئولیت نموده و راه را برای بهسازی سریع این اثر بی بدیل همراه سازند. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است کار بازسازی و تعمیر واحدهای تخریب شده کاروانسرای حاج حسین به صورت 50 به 50 به وسیله دولت و مردم شروع گردد که البته در این زمینه از مساعدت ها و همکاری های شهرداری تبریز نیز مهم است. این از مهمترین جدیدترین اخبار گردشگری انتشار یافته است.

منبع: همگردی

به "مرگی خاموش در سکوت کاروانسرایی تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگی خاموش در سکوت کاروانسرایی تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید