لاستیک کامیون و فرآیند فراوری آن؛ گزارش از تایرسازی رازی

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، لاستیک کامیون چگونه فراوری می گردد؟ تایر تمام سیمی به چه معنا است؟ در ادامه با گزارش اختصاصی و مجذوب کننده از خط فراوری تایر سازی رازی همراه شوید.

لاستیک کامیون و فرآیند فراوری آن؛ گزارش از تایرسازی رازی

وبلاگ گردشگر مدرن - مجتبی اسماعیلی: تایر خودروهای کار و تجاری به دو دسته بایاس و رادیال سیمی تقسیم می شوند. در کارخانه تایر سازی رازی لاستیک کامیون نوع رادیال سیمی (TBR) یا Truck and Bus Radial فراوری می گردد. ساختار این نوع تایر تمام سیمی فولادی است و برای تحمل وزن بالا طراحی شده است.

داستان فراوری عجیب لاستیک کامیون در ایران را در کانال یوتیوب وبلاگ گردشگر مدرن پلاس دیدن کنید:

تایر کامیون به طور کلی از کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی و افزودنی های شیمیایی مانند 6PPd، TMQ، اکسید روی و… فراوری می گردد. این مواد باید طوری ترکیب شوند که تایر قابلیت چسبندگی و راحتی مناسبی داشته باشد. برخلاف تایر خودروهای سواری که در آن راحتی، مقاومت غلتشی و نویز کم در اولیت است، در تایر خودروهای تجاری تمرکز بر توان تحمل بار و دوام مناسب است.

فرآیند فراوری لاستیک کامیون چگونه است؟

فراوری اجزای لاستیک کامیون

برای آشنایی با فراوری لاستیک کامیون ابتدا باید اجزای آن را بشناسیم.

تایر یک کامیون از اجزایی مانند Inner (بخش داخلی)، Belt (کمربند)، طوقه، Tred (بخش در تماس با جاده) و… تشکیل شده است. کمربندها در واقع لایه های مختلف تایر هستند که بسته به نوع کاربری تایر، با فرمول های مختلفی فراوری می شوند. اما وجه اشتراک فراوری تمامی اجزای تایر، فراوری Compound یا خمیر تایر است.

کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی، روغن، سیلیکون و… مواد اصلی تشکیل دهنده تمام خمیرها هستند. اما مقدار آن ها، ترکیبات شیمیایی و روش فراوریشان با هم فرق دارد.

حالا خمیر تایر چگونه فراوری می گردد؟

موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ آنالیز موتورهای سایپا را در کانال یوتیوب وبلاگ گردشگر مدرن پلاس دیدن کنید:

ساخت Compound (خمیر تایر)

فرآیند فراوری خمیر لاستیک کامیون از قسمت وزن کشی شروع می گردد. مواد شیمیایی و افزودنی های مخصوص بسته به نوع تایر، با دستگاه های توزین اتوماتیک وزن و سپس بسته بندی می شوند.

این مواد سپس به قسمت Banbury (میکسر) می روند. در این قسمت کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی، روغن، سیلیکون، افزودنی های شیمیایی و… در چند مرحله با هم ترکیب، و پس از دوده زنی تبدیل به Compound می شوند. لاستیک کامیون از اجزایی مانند Inner (بخش داخلی)، Belt (کمربند)، طوقه، Tred (بخش در تماس با جاده) و… تشکیل شده است.

هر چند کائوچوی طبیعی و مصنوعی پای ثابت تمام این اجزا هستند، اما هر کدام از این بخش ها با فرمول خاص خود فراوری می شوند. طوقه لاستیک کامیون محکم ترین قسمت تایر است چرا که تمام تایر و در نهایت رینگ خودرو روی این قسمت سوار می شوند. Inner بخش داخلی است و وظیفه آن نگهداری باد تایر است و باید نرم باشد. در نهایت Tred نیز حساس ترین بخش تایر است چرا که گُل تایر روی آن حک می گردد و همیشه در تماس مستقیم با جاده است.

پس از اینکه کامپاند ویژه هر قسمت از اجزای تایر فراوری شد، به بیرون Banbury راهنمایی می شوند تا روی آن ها فرآیندهای تکمیلی انجام گردد.

فرآیندهای تکمیلی روی کامپاند

کامپاندهای لاستیک کامیون پس از خروج از میکسر روی نوردهای مختلف فشرده و یک دست می شوند. در مرحله بعدی با آب صابون آن ها را خنک می نمایند. سپس کامپاندهایی که برای قسمت های مختلف فراوری شده اند کُد گذاری و انبار می شوند. این کامپاندها سپس به بخش های مختلف مانند اکسترودر، INNER و… می روند تا اجزای مختلف تایر فراوری شوند.

چگونه لاستیک ساخته می گردد؟ و مشخصات لاستیک خوب چیست؟ پاسخ را د رکانال یوتیوب وبلاگ گردشگر مدرن پلاس دیدن کنید:

اکسترودر

کامپاندها یک مرحله دیگر نورد شده، و در اکسترودر گرم Apex و Tred (لایه بیرونی لاستیک کامیون که در تماس با جاده است) فراوری می گردد. در اکسترودر سرد نیز دیواره های تایر فراوری می شوند. ویژگی دیواره های تایر این است که باید انعطاف پذیر باشند. در سرانجام این مرحله اجزای فراوری شده دور یک پارچه ویژه پیچیده می شوند تا به هم نچسبند و به مرحله بعدی می روند.

فراوری طوقه

طوقه لاستیک کامیون که محل قرار گرفتن رینگ کامیون است، تقریبا محکم ترین قسمت تایر است. سیم های ویژه در دل خمیر طوقه قرار داده می شوند و سپس دور آن ها با لاستیک های مخصوص دیگری پیچیده می گردد تا به اوج استحکام خود برسند.

برش کاری

پس از اینکه خمیر لاستیک کامیون آماده و ورقه اجزای مختلف تایر هم از آن فراوری شد، به مرحله برش کاری می رود تا به ابعاد مورد نظر در آیند. در این مرحله سیم های ویژه نیز به این اجزا افزوده می شوند. مرحله بعدی نیز مونتاژ اجزای تایر روی هم و فراوری تایر خام است.

مونتاژ تایر

در قسمت مونتاژ لاستیک کامیون، اجزایی که از قبل فراوری شدند یعنی Inner، کمربندها و Tred روی یک غلتک روی هم قرار می گیرند. سپس طوقه ها در دو سمت قرار می گیرند و مابقی اجزا روی آن سوار و پس از مونتاژ نهایی به گرین تایر یا تایر خام تبدیل می شوند. این تایر خام ابعادی بزرگ تر از تایری دارد که ما زیر کامیون می بینیم و هنوز گُل، آج و علائم دیگر روی آن حک نشده اند.

پُخت لاستیک کامیون

شاید مجذوب کننده ترین بخش فرآیند فراوری لاستیک کامیون، پُخت آن باشد. در این مرحله تایر خام مرحله قبلی به قالبی ویژه که زیر یک پرس بسیار بزرگ واقع شده است، وارد می گردد. سُنبه های پرس به پایین می آیند و تایر کامیون با حرارت همراه با فشار شکل می گیرد. در مرحله پخت آج ها، گُل تایر و علائم نیز روی تایر حک می شوند. پس از گذشت حدود یک ساعت زمان، پِرِس باز می گردد و تایری که همه جای آن بخار می نماید، متولد می گردد! این تایر نهایی شده و به قسمت بازرسی ارسال می گردد.

بازرسی با اشعه X در روند فراوری لاستیک کامیون

لاستیک کامیون پس از فراوری باید به طور 100 درصدی بازرسی گردد. این بازرسی به دو صورت چشمی و دستگاهی انجام می گردد. در بازرسی چشمی که به وسیله اپراتور انجام می گردد شکل و شمایل کلی تایر آنالیز می گردد.

پس از آن تایرها وارد دستگاه اشعه X می شوند. تایرهای کامیون و کامیونت تمام سیمی هستند. در نتیجه چیدمان و آرایش سیم ها در آن ها بسیار مهم است. دستگاه اشعه ایکس به صورت اتوماتیک آرایش سیم های تایر را چک می نماید و اگر مورد تایید باشد، آن را تایید و در غیر این صورت آن را رد می نماید. و در سرانجام تایرهایی که این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، وارد مرحله انبار و توزیع می شوند.

موتور شاهین 150 اسب بخاری می آید؟ سایپا موتور خودرو می سازد
بدنه تارا چگونه فراوری می گردد؟ / بازدید وبلاگ گردشگر مدرن از خط فراوری خودرو تارا برای آنالیز ایمنی
تیپ های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ تازه سهند منتشر شد
کادیلا و آریا به خط فراوری نرسیدند / اعلام برنامه تازه فراوری برای این خودروها
جایگزین پژو پارس معرفی گردید / توقف فراوری پس از 23 سال!
پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟
منبع: بیت ران

به "لاستیک کامیون و فرآیند فراوری آن؛ گزارش از تایرسازی رازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاستیک کامیون و فرآیند فراوری آن؛ گزارش از تایرسازی رازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید