سعودی و ماجرای قتل خاشقجی؛ دلارهای نفتی پشتوانه سیاست ترور

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: در حال حاضر دو سال از فاجعه هولناک قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه سپری می گردد اما با این حال، عاملان این جنایت که از حکام ارشد دربار سعودی هستند، همچنان بدون کوچک ترین مجازاتی به کار خود ادامه می دهند و حاضر نیستند به دلیل جنایتی که مرتکب شدند به افکار عمومی پاسخ دهند.

سعودی و ماجرای قتل خاشقجی؛ دلارهای نفتی پشتوانه سیاست ترور

ماجرا از آنجا شروع شد که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در تاریخ 2 اکتبر سال 2018 میلادی به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه مراجعه کرد و پس از آن هیچ خبری از او نشد. علیرغم اینکه تصاویر دوربین های مداربسته حاکی از آن بودند که خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده است اما حکام سعودی بارها ورود این روزنامه نگار منتقد به ساختمان مذکور را تکذیب کردند.

18 روز از ناپدید شدن خاشجقی سپری شد تا اینکه حکام عربستان سعودی پس از مواجهه با ادلّه و شواهد متقن مبنی بر ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول، مجبور شدند به حادثه قتل وی در همین ساختمان اذعان نمایند. با این حال، حکام سعودی روایتی جعلی و در عین حال مضحک را در مورد آنچه که در ساختمان کنسولگری برای خاشقجی رخ داد، به افکار عمومی ارائه کردند.

سعودی ها در کمال تعجب مدعی شدند که روزنامه نگار منتقد آل سعود به دلیل وقوع درگیری و مشاجره با اعضای کنسولگری ریاض در استانبول کشته شد. پس از مطرح شدن این روایت بسیاری از رسانه های بین المللی به تمسخر و استهزاء روایت منتشر شده از سوی حکام سعودی در مورد قتل هولناک خاشقجی پرداختند و این سوال را نیز مطرح کردند که اگر او در اثناء مشاجره کشته شده چرا برای تکه تکه کردن جسدش از ارّه استخوان بُر استفاده شده است؟

با بالا دریافت موج نقدها، افکار عمومی در سراسر دنیا به این جنایت ضد حقوق بشری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مجبور شد در اقدامی نمایشی اعلام کند که تمامی مسئولیت های مربوط به حادثه کشته شدن خاشقجی در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول را می پذیرد. سعودی ها برای جلوگیری از شعله ورتر شدن آتش خشم افکار عمومی همچنین اقدام به برگزاری چندین دادگاه نمایشی و فرمایشی نموده و شماری از شخصیت های رده پایین را در پرونده قتل روزنامه نگار منتقد آل سعود، به زندان محکوم کردند.

این درحالی است که دادگاه های نمایشی و فرمایشی در مورد قتل خاشقجی تنها برای سرپوش نهادن بر مسئولیتِ عاملان و آمران اصلی قتل خاشقجی، برگزار شدند. از همان هفته ها و ماه های اولیه ارتکاب جنایت مذکور از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان مغز متفکر طراحی نقشه قتل خاشقجی نام بُرده شد؛ شاهزاده ای که نه تنها تاوان جنایت خود را پس نداده است بلکه با حمایت های منطقه ای و بین المللی هم اکنون خود را برای تکیه زدن بر اریکه قدرت آماده می سازد.

تمامی شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که بن سلمان از آنچه که قرار بود برای خاشقجی در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول رخ دهد، مطلع بوده است. تصاویر دوربین های مداربسته در اطراف ساختمان کنسولگری نشان دادند که همزمان با قتل خاشقجی یک تیم 15 نفره از عربستان در این ساختمان حضور داشته اند. تحلیل تصاویر موجود نشان داد که 7 نفر از تیم 15 نفره از محافظان شخصی بن سلمان بوده اند.

یکی دیگر از افرادی که تصویرش در دوربین های مداربسته رؤیت شد ماهر عبدالعزیز مطرب بود که از مشاوران نزدیک بن سلمان محسوب می شُد. این تیم 15 نفره پیش از ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری وارد ساختمان شدند و چند ساعت بعد نیز خارج شدند. تمامی این شواهد حکایت از آن دارد که افراد نزدیک به محمد بن سلمان در قتل خاشقجی نقش مستقیم داشته اند و امکان ندارد شاهزاده سعودی از سرنوشت خاشقجی بی اطلاع باشد.

با این حال، بن سلمان و دیگر حکام ارشد سعودی با نمایش مضحک محاکمه شماری از شخصیت های رده پایین سعودی در پرونده قتل خاشقجی کوشش کردند تا ضمن فریب افکار عمومی نقش خود در این پرونده را پنهان سازند. در این میان نباید از حمایت های گسترده آمریکا و کشورهای غربی در حمایت از بن سلمان و رهایی وی از محاکمه و مجازات به سادگی عبور کرد. در آن موقع، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با هدف انعقاد قراردادهای عظیم تسلیحاتی با عربستان سعودی از هیچ کوششی برای تبرئه بن سلمان از نقش آفرینی در پرونده قتل خاشقجی، دریغ نکرد.

کشورهای غربی نظیر انگلیس، فرانسه، آلمان و… نیز در مواضعی مشابه مواضع ایالات متحده آمریکا هیچ موضعگیری علیه ولیعهد سعودی در پرونده خاشقجی نداشتند. افزون بر این، سازمان ملل متحد نیز به اتخاذ مواضع شفاهی در محکومیت قتل خاشقجی و نیز متهم ساختنِ صوریِ شماری از حکام سعودی در این پرونده بسنده کرد تا بن سلمان از طریق آن برای تداوم سیاست ترور و تشدید سیاست های ضد حقوق بشری خود در داخل و خارج از عربستان، از حاشیه امنیت بالایی برخوردار باشد.

مواضع حمایتگرایانه آمریکا و غرب از بن سلمان به مثابه چراغ سبزی به وی برای حذف فیزیکی دیگر منتقدان خاندان سعودی و نقضِ بیشتر حقوق بشر توسط وی بود. این مواضع موجب شد تا بن سلمان بی پرواتر از گذشته به مجازات مخالفان خاندان سعودی روی آورد به گونه ای که بعضی اخبار حاکی از آن هستند که او پس از ترور خاشقجی اقدام به تشکیل گروه های ترور برای حذف مخالفان نموده است. حمایت های مذکور این پیغام را به بن سلمان مخابره کرد که وی به پشتوانه دلارهای نفتی که در اختیار دارد می تواند هر جنایتی را مرتکب گردد.

افزون بر این، همین حاشیه امنیت بالای بن سلمان از سوی آمریکا، کشورهای غربی و سازمان ملل متحد موجب شد تا سعودی ها کمتر از یک ماه پیش رسماً پرونده قتل جمال خاشقجی را مختومه اعلام نمایند. درهمین راستا، دادستانی کل عربستان سعودی بیان کرد که برای 5 نفر از عناصر مرتبط با پرونده قتل خاشقجی حکم 20 سال زندان صادر شده است. طبق اعلام دادستانی 3 تَن دیگر از افرادی که در این پرونده نقش داشته اند به 7 تا 10 سال زندان محکوم شدند تا پرونده قتل به طور کامل مختومه گردد.

مختومه بیان کردن پرونده یکی از جنجالی ترین جنایت های ضد حقوق بشری عربستان سعودی توسط دادستانی کل این کشور درحالی است که عاملان و آمران این جنایت یعنی محمد بن سلمان، سعود القحطانی و احمد العسیری هیچگاه در هیچیک از دادگاه های مربوط به پرونده قتل خاشقجی حاضر نشدند. هرچند که عربستان سعودی برای فرار از بارِ مسئولیت جنایتی که مرتکب شد این پرونده را مختومه کرد اما پرونده مذکور برای افکار عمومی باز خواهد ماند و مختومه نخواهد شد.

در همین ارتباط، سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای بیان کرد که یک کمپین دنیای برای مبارزه با عوام فریبی های رژیم سعودی که در راستای بهبود کارنامه حقوقی ننگین خود انجام می گردد، به راه انداخته است. در این بیانیه آمده است: رژیم سعودی میلیاردها دلار برای برگزاری جشن های تفریحی و فرهنگی و ورزشی هزینه نموده است تا افکار عمومی را از نقض حقوق بشر در این کشور منحرف کند.

در این بیانیه اعلام شده است که بعد از گذشت 2 سال از ترور جمال خاشقجی منتقد رژیم سعودی که به صورت وحشیانه توسط عناصر این نظام صورت گرفت هیچ محاکمه ای علیه عاملان بلند پایه این ترور انجام نشده است. در هر صورت، واضح است که قتل فجیع روزنامه نگار مخالف خاندان سعودی تا سالیان طولانی به عنوان لکه ننگ عظیمی در کارنامه سرشار از نقض حقوق بشر عربستان باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سعودی و ماجرای قتل خاشقجی؛ دلارهای نفتی پشتوانه سیاست ترور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعودی و ماجرای قتل خاشقجی؛ دلارهای نفتی پشتوانه سیاست ترور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید