رازهای 150 میلیون ساله آب حبس شده اقیانوس ها در بلورهای نمک ، رابطه عجیب ترکیبات اقیانوس با آب و هوا

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، قطرات ریز آب محبوس در بلور نمک، 150 میلیون سال تاریخ اقیانوس را در خود نگه داشته اند.

رازهای 150 میلیون ساله آب حبس شده اقیانوس ها در بلورهای نمک ، رابطه عجیب ترکیبات اقیانوس با آب و هوا

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان به تازگی 150 میلیون سال گذشته تاریخ زمین شناسی را با تجزیه و تحلیل شیمی مقادیر اندک آب که در بلور نمک دریا محبوس شده اند، آنالیز نموده اند.

مبراتو وِلدگبریل از دانشگاه پرینستون و دانشگاه بینگهمتون و تیم لوونستین از دانشگاه بینگهمتون با ردیابی محتوای لیتیوم در هالیت دریایی (سنگ نمک با منشا دریایی) توانستند تاریخچه حرکت تکتونیکی یا زمین ساختی را در بستر دریا بازسازی نمایند. این مطالعه بعلاوه اطلاعاتی درباره شرایط جوی در طول زمان به دست می دهد.

ولدگبریل شرح می دهد: ارتباط نزدیکی بین شیمی اقیانوس ها و شیمی اتمسفر وجود دارد. هر تغییری که در اقیانوس اتفاق می افتد، منعکس نماینده اتفاقات روی داده در جو است.

آب اقیانوس فقط حاوی نمک نیست، بلکه مخلوطی شیمیایی حاوی مواد معدنی مختلف در مقادیری است که منعکس نماینده فرآیندهای مختلف در بازه های زمانی مشخص است. هالیت دریایی هم حاوی قطره های کوچکی از آب است که در زمان تشکیل هالیت در آن به دام افتاده و اطلاعات شیمیایی اقیانوس را در آن نگه داشته اند.

ولدگابریل و لوونستین نمونه های هالیت را از سازندهای سراسر ایالات متحده، اروپا، آسیا و آفریقا جمع آوری کردند. آن ها از یک مته لیزری برای استخراج آب استفاده کردند و در مجموع 639 ادخال سیال (ماده ای که در زمان شکل گیری کانی در داخل آن به دام افتاده) از 65 کریستال هالیت با قدمت 150 میلیون سال پیش به دست آوردند.

این نمونه ها برای معین محتوای لیتیوم آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به گفته محققان، لیتیوم ردیاب فعالیت هیدروترمال است: دریچه هایی در کف دریا که گرما و مواد شیمیایی را در مرزهای بین صفحات تکتونیکی زمین به اقیانوس آزاد می نمایند.

محققان می گویند که قطرات ریز آب آن ها 7 برابر افت غلظت لیتیوم را در 150 میلیون سال گذشته نشان می دهد و به همین ترتیب در طول زمان نسبت منیزیم به کلسیم افزایش می یابد. این به علت کاهش فعالیت صفحه تکتونیکی و فراوری پوسته سیاره ای است که منجر به فعالیت هیدروترمال کمتری نیز شد.

پیامد این کاهش در فعالیت های زمین شناسی فقط افت لیتیوم در آب نبود، بلکه به طور قابل توجهی دی اکسید کربن کمتری در جو منتشر می شد که می تواند به کاهش دمایی مرتبط باشد که آخرین عصر یخبندان را در بازه زمانی 115 هزار تا 117 هزار سال پیش رخ داد.

به گفته محققان، این تجزیه و تحلیل به ما بینشی در خصوص به هم پیوستگی سیستم های زمین و اهمیت فعالیت تکتونیکی صفحه در تنظیم هیدروسفر و جو زمین می دهد.

بیشتر بخوانید:

  • یک کشف جالب درباره شکل گیری راه شیری | نقش کهکشان های عدسی در شکل گیری کهکشان های مارپیچ

لوونستین می گوید: اقیانوس ها و اتمسفر به یکدیگر وابسته هستند و نحوه تغییر آن ها به هم مرتبط است. همه چیز به هم متصل است.

این تحقیق در Science Advances منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "رازهای 150 میلیون ساله آب حبس شده اقیانوس ها در بلورهای نمک ، رابطه عجیب ترکیبات اقیانوس با آب و هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای 150 میلیون ساله آب حبس شده اقیانوس ها در بلورهای نمک ، رابطه عجیب ترکیبات اقیانوس با آب و هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید