جشنواره، مهر تائید موفقیت یک فیلم نیست

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، مسعود کرامتی گفت: همه جشنواره ها فی نفسه خوب هستند. جشنواره فیلم فجر نیز با این ابعاد که سال های سال در حال برگزاری است نکات مثبتی را با خود به همراه دارد. به طور کلی این جشنواره برای من ویترین فیلم های سینمای ایران است

جشنواره، مهر تائید موفقیت یک فیلم نیست

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ گردشگر مدرن، اولین بار زمانی که همه نام کارگردانان فیلم اولی جان دار را شنیدند این تصور را داشتند که با فیلم متوسط یا حتی سطح پائینی روبرو خواهند شد. اما حضور بازیگران مطرح دراین فیلم تعجب خیلی از منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت. با همه این ها باید گفت جان دار به عنوان اولین ساخته سینمایی کارگردانان خود، قطعا یک پیروزیت به حساب می آید. فیلمی که یک داستان معین دارد و به خوبی آن را روایت می کند. نقطه تعلیق فیلم پیرامون دو شرایط انتقام و خشونت شکل گرفته و المانهای خاص فرهنگ ایرانی مانند غیرت و آبروداری با داستان چنان درهم تنیده می شود که همذات پنداری بیننده ای که درگیر موضوع قصاص و قتل نیست را هم به خوبی برمی انگیزاند. به همین بهانه گفت وگویی با مسعود کرامتی بازیگر این فیلم داشته ایم که در ادامه می خوانید.

چطور شد که تصمیم گرفتید با حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری به عنوان دو جوان فیلم اولی همکاری کنید؟ ویژگی شاخص فیلمنامه برای شما چه بود و چه مسائلی شما را ترغیب به بازی در این فیلم کرد؟

واقعیت این است، زمانی که من فیلمنامه را خواندم متوجه تازگی موضوع آن شدم. فیلمنامه بسیار خوب به نگارش درآمده بود و با گفت و گویی که با این دوکارگردان جوان داشتم و فیلم کوتاهی را که ساخته بودند تماشا کردم ، فهمیدم که این فیلمنامه اصلاً به صورت اتفاقی توسط آن ها نوشته نشده است. امیری دوماری و پور امیری بسیار کاربلد هستند و با آگاهی و شناخت کافی به سراغ ساخت این فیلم رفته اند. وسواس و دقت در نگارش فیلمنامه توسط آن ها خیال من را از بابت پیروزیت این فیلم راحت کرد. همچنین حضور قطعی فاطمه معتمدآریا در نقش مادر خانواده فیلمجان دار من را برای بازی دراین فیلم مصمم تر کرد.

فیلم جان دار اثر پیروز و خوش ساختی به حساب می آید؛ به جز فیلمنامه خوب دیگر چه مؤلفه هایی باعث پیروزیت آن شده است؟

همانطور که اشاره کردید جدای از فیلمنامه حساب شده، کارگردانی دقیق و اصولی از دیگر عوامل پیروزیت آن است. من در طول کار شاهد این ظرافت بینی و وسواس کارگردانی بودم و طی فیلمبرداری این اطمینان را داشتم که فیلم اثر پیروزی خواهد شد.جان دار حقیقتاً فیلم قابل دفاعی است و نظر مثبت مخاطبان گویای این مسأله است.

پس همانطور که خودتان گفتید مردم بازخورد مثبتی از جان دار داشته اند. نظر منتقدان و اهالی رسانه درباره فیلم چطور است؟

من به شخصه در جریان این مقوله نیستم و فرصت نداشته ام نظر منتقدان را دنبال کنم. اما به خاطر دارم که در زمان جشنواره فیلم فجرمنتقدان برنامه هفت برخوردی بسیار ساده انگارانه و دم دستی با فیلم داشتند. از نظر من این شیوه از برخورد منتقدانه نیست که فیلمی را بی هیچ استدلال معین و بحث کارشناسانه ای کنار بگذارند.

بازخورد فردی وبلاگ گردشگر مدرن را در طول جشنواره فجردنبال نکردید؟

نه متاسفانه. من در طول جشنواره تهران نبودم و صحبتی با وبلاگ گردشگر مدرن نداشتم. برخوردعوامل برنامه هفت خاص ترین برخوردی بود که شاهد آن بودم و همانطور که گفتم خیلی سطحی از کنارفیلم عبورکردند.از نظرمن، یکی از بازی های بسیار خوب این کار متعلق به حامد بهداد است که به طور ویژه کاراکتر خاصی را خلق و ایفا کرده است. من فکر می کنم منتقدان این برنامه فیلم و بازی عالی بهداد را ندیده اند که به نظر من جزء بازی های ماندگار اواست.

جناب کرامتی شما با کارگردان های بسیاری همکاری داشته اید، زمانی که جان دار را کار می کردید ازعدم پیروزیت و دیده نشدن آن واهمه ای نداشتید؟

طبیعی است که بازیگری در کارهای خود این نگرانی ها را داشته باشد و فیلم ساخته شده با فیلمنامه ای که از قبل خوانده شده مطابقت و همخوانی نداشته باشد. ولی درباره این کار با توجه به شیوه دوکارگردان جوان، این نگرانی وجود نداشت. امیری دوماری و پورامیری کاملاً از آنچه که قرار بود بسازند و هدف آن؛ آگاهی کافی داشتند.

یک مقدار از تجربه همکاری با خانم معتمدآریا، آقای بهداد و خانم کوثری بفرمائید.

خانم فاطمه معتمدآریا از دوستان قدیمی و صمیمی بنده هستند ما از سال ها قبل همدیگر را می شناختیم و با یکدیگر همکاری داشته ایم. من به شدت نسبت به او ارادت دارم. باران کوثری را از کودکیش می شناختم و پیش ازاین با او ارتباط کاری داشته ام. اما تا قبل ازجان دار با حامد بهداد همکاری نداشته ام. کارهایش را دوست داشتم و جدای از بازیگری شخصیت قابل احترام او برایم دراین کار عمق بیشتری پیدا کرد. معتمدآریا و کوثری نیز از دوستان عزیزمن هستند و از بازی کنار آن ها بسیار لذت بردم.

جناب کرامتی، ما تا کمتر از یک ماه در آستانه جشنواره فیلم فجرهستیم و اولین نمایش جان دار هم در جشنواره فیلم فجر بود. شما وجود جشنواره فجر را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا فیلم ها به خوبی در جشنواره دیده می شوند و بعدها جوایز فیلم ها از جشنواره جزو عوامل پیروزیت آن ها محسوب می شود؟

همه جشنواره ها فی نفسه خوب هستند. جشنواره فیلم فجر نیز با این ابعاد که سال های سال در حال برگزاری است نکات مثبتی را با خود به همراه دارد. به طور کلی این جشنواره برای من ویترین فیلم های سینمای ایران است، فیلم ها وارد این جشنواره می شوند و مخاطبان با تولیدات یک ساله سینما آشنا می شوند. جشنواره برای من رویداد عجیب و بزرگی نیست. همه جشنواره ها با نظر شخصی افراد داوری می شود و هرسال هم امکان تغییر گروه انتخاب بهترین آثار و تغییر کلی وجود دارد. از نظر من جشنواره مهر تائیدی بر پیروزیت یک فیلم نیست. همانطور که سال گذشته جان دار در بخش سودای سیمرغ وارد نشد، این سؤال مطرح بود که معیارهای انتخاب فیلم ها چیست؟ یک فیلم باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا به این بخش وارد شود؟ من فکر می کنم عمده ترین مسأله درباره جشنواره ها این است که فیلم ها با کیفیت بهتری در سینما تولید و ارائه شوند. سال هاست شرایط سینما شرایط مطلوبی نیست و انگار روزبه روز بدترهم می شود. امیدوارم که شرایط بهتری در سینما حاکم شود. فکر نمی کنم این اتفاق می افتد و تنها امید دارم!

اگر نکته یا مسأله ای در ارتباط با فیلم جان دار یا هر مسأله ای وجود دارد به عنوان سخن پایانی بفرمائید.

امیدوار هستم جان دار فرصت این را داشته باشد که دیده شود. پخش فیلم در سینمای ایران به سرعت اتفاق می افتد به شکلی که گویی هرسال تعدادی فیلم ساخته می شود و تنها همان ها با فروش قابل توجهی روبرو می شوند.این تجربه برای همه عواملجان دار بسیار سخت بود و برای آن بسیار زحمت کشیده شد. امیدوار هستم دیده شود و نتیجه زحمات تمام عوامل به ثمر بنشیند.

منبع:صبح نو

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "جشنواره، مهر تائید موفقیت یک فیلم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره، مهر تائید موفقیت یک فیلم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید