تفسیر منظر باستان شناختی برای ایجاد پیوستگی با منظر کنونی

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن کتاب منظر باستان شناختی؛ با رویکرد موزه های باز تالیف دکتر فاطمه حیدری از سوی انتشارات پیشین پژوه چاپ و منتشر شد. این کتاب با متدی روشمند در رابطه با خوانش و تفسیر منظر باستان شناختی برای ایجاد پیوستگی با منظر کنونی تدوین شده است. روشی که نشان می دهد در این خوانش تعاملات انسان با محیط زیست، به وسیله جمع آوری داده ها و اطلاعات در سطوح مختلف (محیط زیست، زمین شناسی، بقایای معماری، مصنوعات و...) صورت می پذیرد.

تفسیر منظر باستان شناختی برای ایجاد پیوستگی با منظر کنونی

برای رسیدن به این خوانش، استخراج لایه های اکولوژیکی و ادراکی با موضوع زمان و مکان، با بهره بردن از رشته ها و تخصص های مختلف پیشنهاد شده است. جنبه های نظری مختلف مطرح و در نهایت به چگونگی استخراج داده ها که به بازشناسی لایه ها منجر می گردد، پرداخته و نشان داده شده است. هر چند که خوانش منظر، هنوز هم احتیاج به شرح مفاهیم و روش شناسی، با استفاده از کار نظری و تجربی بیشتر دارد.

در سال های اخیر، این مبحث به عنوان یکی از موضوعات بسیار مطرح در حوزه میراث فرهنگی بالاخص در بخش راه اندازی موزه های باز (سایت موزه) و حتی فراتر از آن تبدیل شده است. از این رو در ضرورت پرداختن به مقوله فوق باید گفت، با آنکه این ایده در دهه های اخیر توسعه یافته است ولی هنوز، موضوعی نو در کشور محسوب می گردد و اهمیت و ضرورت پرداختن به چنین نگرشی در دنیای منظر باستان شناختی امروزیست که جای خالی آن به شدت حس می گردد، که با یاری کتاب مذکور می توان رویکردی نو نسبت به روند خوانش، طراحی و... پیدا کرد.

مطالعه این کتاب به متخصصان، کارشناسان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، علاقه مندان معماری منظر، بازسازی، معماری، فضای سبز، طراحی محیط، باستان شناسی و... پیشنهاد می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تفسیر منظر باستان شناختی برای ایجاد پیوستگی با منظر کنونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر منظر باستان شناختی برای ایجاد پیوستگی با منظر کنونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید