بهره برداری از ابررایانه ایرانی با کاربرد هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، محمد رضوی زاده در مصاحبه با خبرنگاران در مورد آخرین شرایط پروژه ابررایانه سیمرغ و مریم میرزاخانی گفت: پروژه سیمرغ که بستر کارهای پردازشی مثل هوش مصنوعی است، یکی از زیرساخت های پردازش فوق سریع ما بود که حدود 5 سال پیش آغاز شد و حدود 2 سال پیش هم به بهره برداری کامل رسید۔

بهره برداری از ابررایانه ایرانی با کاربرد هوش مصنوعی

وی به شرایط پروژه سیمرغ اشاره نمود و اضافه کرد: پروژه ای که دو سال پیش به بهره برداری کامل رسیده، در حال حاضر به دانشجویان و دانشگاهیان و بعلاوه به مشتریان صنعت، سرویس دهی می نماید.

رضوی زاده به اندازه سرمایه گذاری این پروژه اشاره نمود و گفت: این پروژه با هزینه حدود بالای 30 میلیارد تومان از سمت وزارت ارتباطات و یاری هایی از معاونت علمی و وزارت علوم صورت گرفته است۔

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد شرایط پروژه ساخت ابررایانه قوی تر با نام مریم میرزاخانی نیز گفت: پروژه پیشرفته تر از پروژه ابررایانه سیمرغ که قبلاً به نام مریم شناخته می شد، در حال حاضر در پژوهشگاه دنبال نمی گردد ولی ما در زمینه یک پروژه زیرساخت پردازش فوق سریع برای کاربردهای هوش مصنوعی کار می کنیم.

رضوی زاده در ادامه به طراحی و پیاده سازی HPC به عنوان یک پروژه زیرساخت پردازش فوق سریع اشاره و توضیح داد: در حال حاضر HPC که با یاری بخش خصوصی طراحی و پیاده سازی می گردد، چند برابر پروژه ابررایانه سیمرغ قدرت پردازشی خواهد داشت.

وی گفت: اگر انشاالله سال جاری کارهای آن آغاز گردد و سال بعد به بهره برداری برسد، به عنوان یک بستر خوب برای دادن سرویس سخت افزاری، سرویس پردازشی به شرکت ها و متقاضیانی که بخواهند در زمینه هوش مصنوعی کار نمایند، می تواند کاربرد داشته باشد.

وی به شرایط این پروژه و زمان بهره برداری از آن اشاره نمود و گفت: فعلاً پروژه HPC در دستور کار هست و آغاز شده و در حال حاضر داریم کارهای مربوط به طراحی هایش را انجام می دهیم که سال جاری آن را تمام می کنیم و چون از لحاظ حجم ریالی پروژه سنگینی است اگر بتوانیم اعتبارش را از وزارت ارتباطات بگیریم، سال جاری آغاز به خرید تجهیزاتش نموده و انشاالله می توانیم در سال آینده یعنی سال 1403 به بهره برداری برسانیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: آدرس سرویس دهی پروژه سیمرغ، سایت Simorgh .cloud است که اطلاعات کامل سرویس های سیمرغ ،هزینه ها و تمام آپشن ها در حال حاضر در آن سایت وجود دارد.

وی در سرانجام گفت: در حال حاضر در کشور می خواهیم پلتفرمی برای کدنویسی داشته باشیم مثلاً گوگل کولب یک بستری است که همه دانشجویان استفاده می نمایند مشابه آن را در سیمرغ داریم و برای هر سه دسته حوزه مرکز تحقیقات دانشگاهی، دولتی و بخش خصوصی استفاده می گردد. بعلاوه خود پژوهشگاه نیز در بخش مرکز توسعه هوش مصنوعی از این بستر استفاده می نماید. این بستری است که قابل توسعه است.

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، به توانایی پردازش داده ها و انجام محاسباتی پیچیده در سرعت های بالا، رایانش با عملکرد بالا یا (HPC) High performance computing می گویند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بهره برداری از ابررایانه ایرانی با کاربرد هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از ابررایانه ایرانی با کاربرد هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید