اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی می کند؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، اپل چند روز قبل از مدل های 13 و 15 اینچی مک بوک ایر M3 رونمایی کرد که اولین آپدیت های مک مبتنی بر تراشه های سری M3 در سال 2024 هستند. اما بر اساس گزارش های منتشر شده، تا سرانجام سال جاری میلادی قرار است با تعدادی از دیگر مک های مبتنی بر سری M3 هم روبرو شویم. در ادامه به این کامپیوترهای مک می پردازیم که چشم انتظار معرفی آن ها هستیم.

اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی می کند؟

مک مینی

اپل در ژانویه 2023 از مدل های مک مینی مجهز به تراشه های M2 و M2 پرو رونمایی کرد که در زمان نگارش این متن، بیش از 400 روز از آن می گذرد. مارک گورمن از بلومبرگ در ماه جولای گفت که بر این باور است مک مینی تازه زودتر از اواخر سال 2024 عرضه نخواهد شد و از آن زمان تا به امروز هیچ شایعه دیگری مبنی بر تغییر این زمان بندی نشنیده ایم. از طرف دیگر، اپل ممکن است تصمیم بگیرد سال جاری مک مینی را به روزرسانی نکند و به طور کلی از تراشه های M3 در آن صرف نظر کند. تقریباً 26 ماه بین عرضه مک مینی M1 و به روزرسانی به M2 مک مینی فاصله افتاد. شاید اپل در حال حاضر یک چرخه به روزرسانی 18 ماهه را در نظر داشته باشد، که به این معنی است که ممکن است در بهار 2025 شاهد عرضه مک مینی M4 باشیم.

مک استودیو

اپل در ماه ژوئن 2023 مک استودیو را با پردازنده های سری M2 به روزرسانی کرد. مدل های مک استودیو هم اکنون با تراشه های M2 Max یا M2 Ultra ارائه می شوند، بنابراین انتظار می رود در آینده شاهد مک های مشابه با تراشه های سری M3 باشیم.

با این حال، طبق گزارش دی ماه یک شرکت تحقیقاتی تایوانی به نام ترندفورس (TrendForce)، قرار است مدل تازهی از مک استودیو در اواسط سال 2024 با تراشه قدرتمندتر M3 Ultra عرضه شود. بر اساس این گزارش، تراشه M3 Ultra با فناوری N3E شرکت TSMC ساخته خواهد شد که در این زمینه مشابه تراشه A18 خواهد بود. برای یادآوری باید بگوییم تراشه A18 در سری آیفون 16 استفاده خواهد شد. این بدان معناست که M3 Ultra اولین تراشه اپل با فناوری N3E خواهد بود. N3E نسخه بهبودیافته فرآیند 3 نانومتری TSMC است که عملکرد کمی بهتر و بازدهی تولید بالاتری را ارائه می دهد.

چند روز پس از گزارش ترندفورس، آقای گورمن، تحلیلگر شناخته شده محصولات اپل، گفت که بر این باور است اپل در حال کار روی مدل تازهی از مک استودیو است که احتمالا با نسخه معرفی نشده تراشه M3 عرضه خواهد شد. این تراشه، مشابه نسل های پیشین، دارای دو برابر هسته های پردازنده مرکزی مدل Max و در نتیجه احتمالا تا 32 هسته پردازنده مرکزی و 80 هسته پردازنده گرافیکی خواهد بود. آقای گورمن احتمال می دهد عرضه این محصول در نیمه دوم سال 2024 صورت گیرد.

مک پرو

اپل در WWDC ژوئن 2023، همزمان با مک استودیو، مک پرو را نیز با تراشه های سری M2 به روزرسانی کرد. مک پرو تنها با یک پیکربندی تراشه ارائه می شود و در حال حاضر با تراشه M2 Ultra که در مک استودیو هم استفاده شده، به فروش می رسد.

بنابراین، منطقی است که انتظار داشته باشیم مک پروی بعدی به روزرسانی مشابهی دریافت کند و همراه با مک استودیو، به تراشه M3 Ultra مجهز شود، همان طور که سال گذشته تراشه M2 Ultra را دریافت کرد. مشابه نسل های پیشین، این به روزرسانی احتمالا باعث دوبرابر شدن اجزای نسخه مکس می شود، به این معنی که می تواند تا 32 هسته CPU و 80 هسته GPU داشته باشد. مارک گورمن بر این باور است که اپل این کامپیوتر را با همین تراشه در نیمه دوم سال جاری میلادی به روز رسانی خواهد کرد. بنابراین مک پرو تازه هم یکی دیگر از مک های M3 در سال 2024 خواهد بود.

مک بوک پرو (قبلا آپدیت شده)

شرکت اپل در نوامبر 2023 لپ تاپ های مک بوک پرو خود را با تراشه های M3 و M3 پرو به روزرسانی کرد، بنابراین کار این شرکت در این زمینه فعلاً به پایان رسیده است. اپل تا به امروز چرخه 18 ماهه ای را برای به روزرسانی تراشه های خود از M1 به M2 و سپس از M2 به M3 دنبال کرده است. بنابراین، اگر اپل به همین رویه ادامه دهد، می توان انتظار داشت که مدل های مک بوک پرو با تراشه M4 در سال 2025 عرضه شوند. به طور تصادفی، این برنامه زمانی با شایعاتی مبنی بر عرضه اولین مک بوک پرو با نمایشگر OLED و احتمالاً حتی صفحه نمایش لمسی همخوانی دارد.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در سال 2024 از کدام مک های M3 رونمایی می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید