کرکوک بدون رجوع به قانون اساسی عراق برای الحاق به اقلیم کردستان تلاش می کند

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، نیروهای کرد پس از بحران داعش در عراق غالباً از مناطق تصرف شده بیرون نرفته اند و برای انضمام آن به منطقه تحت حاکمیت اقلیم تلاش دارند.

کرکوک بدون رجوع به قانون اساسی عراق برای الحاق به اقلیم کردستان تلاش می کند

سید مهدی نبوی، کارشناس غرب آسیا و پژوهشگر موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ گردشگر مدرن، در خصوص اهداف اظهارات استاندار کرکوک مبنی بر اینکه این منطقه تابع عراق نیست و پرچم اقلیم از ساختمان های اداری استان کرکوک پایین کشیده نمی شود، با اشاره به اینکه کرکوک بدون رجوع به قانون اساسی عراق برای الحاق به اقلیم کردستان تلاش می­ کند، بیان داشت: کرکوک یکی از مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد بوده و جزو مناطق تحت حاکمیت اقلیم در قانون اساسی عراق نیست.

وی با توجه به اهمیت کرکوک گفت: اهمیت کرکوک آنجا مشخص می شود که این منطقه در عراق به لحاظ غنای منابع نفتی رتبه دوم را دارد؛ فلذا در صورت تلاش اقلیم برای جدایی و تشکیل کشور مستقل نقش بسیار حیاتی در تأمین انرژی و اقتصاد آن دارد.

کارشناس غرب آسیا با تأکید بر حاکمیت عراق بر کرکوک اشاره داشت: نیروهای کرد پس از بحران داعش در عراق غالباً از مناطق تصرف شده بیرون نرفته اند و برای انضمام آن به منطقه تحت حاکمیت اقلیم تلاش دارند. از طرف دیگر شورای استانداری کرکوک در راستای زمینه سازی برای جدایی در حالی اقدام به بالا بردن پرچم کرد که با توجه به حق حاکمیت دولت عراق باید پرچم ملی عراق در آن برافراشته می شد.

وی با اشاره به هدف اصلی اظهارات استاندار کرکوک مطرح نمود: در واقع هدف از چنین اظهاراتی ایجاد زمینه تثبیت حاکمیت دوفاکتو بر کرکوک و تلاش برای الحاق آن به اقلیم کردستان بدون رجوع به قانون اساسی عراق است.

نبوی در پاسخ به این پرسش که مطرح شدن این موضوعات در شرایط کنونی چگونه ارزیابی می­ شود؟ این موضوع چه نسبتی با بحث همه پرسی اعلام شده اربیل دارد؟ تأکید داشت: طرح این مسئله در این برهه از زمان با مسئله همه پرسی در اقلیم ارتباط مستقیم دارد.

وی با توجه به اینکه اقلیم کردستان به دنبال تحت فشار قرار دادن بغداد است، گفت: اقلیم با طرح مسئله همه پرسی ضمن پیگیری مسئله تجزیه و استقلال کردستان، وزن مطالبات خود از دولت مرکزی را بیشتر می کند و کارت­های بازی خود را برای معامله احتمالی با بغداد افزایش می دهد. موضوع کرکوک را نیز باید در چارچوب همین طرح ارزیابی کرد. البته نتیجه چنین اقدامات و اظهاراتی چیزی غیر از ایجاد تنش و سوق دادن عراق به سمت جنگ داخلی نخواهد بود.

منبع: تسنیم

به "کرکوک بدون رجوع به قانون اساسی عراق برای الحاق به اقلیم کردستان تلاش می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرکوک بدون رجوع به قانون اساسی عراق برای الحاق به اقلیم کردستان تلاش می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید