مراقب بمب های متحرک باشید

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، پس از سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده نفتی استفاده از سوخت های دیگر در اولویت بعضی افراد نهاده شد که همین مساله موجب افزایش فعالیت مراکز غیرمجاز در این حوزه و ایجاد خطر انفجار سیلندر گاز مایع در خیابان شده است.

مراقب بمب های متحرک باشید

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن به نقل از ایسنا، اخیرا عده ای از افراد به دلیل عدم آگاهی از خطرات احتاقتصادی، توجه ناکافی به خطرات احتاقتصادی یا ترجیح موارد اقتصادی به موارد ایمنی، نسبت به نصب سیلندر گاز مایع (ال پی جی) در خودروهای خود در مراکز غیرمجاز اقدام نموده و یا سوخت ال پی جی را نیز از مراکز غیرمجاز دریافت می نمایند؛ با توجه به این موضوع شاید بتوان گفت که این سیلندرها به نوعی به بمب متحرک تبدیل شده و این امر علاوه بر خطرات جانی و اقتصادی برای خود فرد و خانواده او، پیامدهای خسارت باری را برای کارکنان این مراکز، مراجعه نمایندگان و همسایگان به دنبال دارد.

نصب سیلندر گاز مایع و یا سوخت گیری در کارگاه های غیرمجاز برای فرد و خانواده و اطرافیان او بسیار فاجعه آفرین خواهد بود و همه روزه گزارش های متعددی از حوادث اتفاق افتاده در این کارگاه ها دریافت می گردد تا جایی که ایرج کلهری - رییس اچ اس ایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی - در این باره هشدار داده و اعلام نموده که اگر فرآیند استفاده غیرمجاز از ال پی جی به عنوان سوخت خودروها ادامه یابد، متاسفانه بدلیل عدم رعایت الزامات ایمنی آمار حوادث در آینده به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بر این اساس تاکید شده که ضروری است افراد به منظور جلوگیری از خطرات احتاقتصادی و حفظ سرمایه های مادی و معنوی خود، از نصب سیلندر گاز مایع یا همان ال پی جی به صورت غیرمجاز و نیز مراجعه به مراکز غیرمجاز برای تبدیل خودروی خود به سوخت ال پی جی جدا خودداری نمایند.

اگر چه توزیع ال پی جی برعهده شرکت های موزع بخش خصوصی است، اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام می نماید که با احساس مسئولیت درباره احتمال بالای وقوع حوادث جبران ناپذیر در این باره، هشدارهای لازم به هموطنان را ارائه نموده و می نماید.

با توجه به لزوم آنالیز های دوره ای درباره استفاده غیرمجاز از سوخت ال پی جی، ضروری است تمامی افرادی که استفاده از سوخت ال پی جی به لحاظ اقتصادی برای آن ها اولویت دارد و به وسیله حمل و نقل به امرار معاش می پردازند، به وسیله سامانه IRNGV.IR نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام نمایند تا طی یک فرایند قانونی و استاندارد و ایمن سوخت پاک و ارزان سی ان جی را دریافت نمایند.

  • شروع تبدیل رایگان خودروها به گازسوز تا دو هفته دیگر

البته در این میان دولت مصوبه ای مبنی بر تبدیل خودروها به صورت رایگان به سی ان جی ارائه داد که تازه ترین اخبار در این باره نیز بیانگر این است که نهایتا پس از عقد قراردادهای لازم در این حوزه تا دو هفته دیگر استارت این کار زده می گردد که در این شرایط دیگر نیازی به استفاده از سوخت های خطرناک نیست. معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این باره گفته که با هفت شرکت در حال مذاکره و آنالیز هستیم و قراردهای آن نیز آماده است و قرار شده تا 250 مرکز معین شده، طی هماهنگی تجهیزات لازم را از این هفت شرکت تامین نمایند، این 250 مرکز همان مراکزی هستند که نام و آدرس آن ها در شرکت پخش آورده شده اما ممکن است که تعداد آن ها نیز افزایش یابد. اکنون نمی توان درباره عدد دقیق این صندلی ها اظهارنظر کرد.

حمید قاسمی ده چشمه با تاکید به اینکه میزان ثبت نام ها 50 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته اما آن چیزی که مدنظر ماست، هنوز اتفاق نیفتاده ولی در کل رشد استقبال خوب بوده است، گفت: در حال حاضر نیز مردم می توانند با هزینه خودشان به این مراکز مراجعه نمایند، مسئله ای در این بخش وجود ندارد اما باتوجه به این که تجهیز انجام شده است، احتمالا دو هفته دیگر قرارداد منعقد می گردد و ما می توانیم به صورت رایگان مخازن را برای مراکز معین شده، ارسال کنیم تا فرایند کار پیش برود.

از سوی دیگر درباره ظرفیت انجام این کار گفته شده این مساله به میزان ظرفیت کارگاه ها بستگی دارد اما می توان گفت که تقریبا در هر شرکت کارخانه مخزن حدودا 15 هزار تبدیل در هر ماه صورت می گیرد؛ به عبارت دیگر در هر کدام از هفت کارخانه، امکان تبدیل 15 هزار مخزن وجود دارد و قرار است این ظرفیت تا عید به 30 هزار افزایش یابد و این امکان وجود داد که به تمام تقاضاها پاسخ داده گردد.

درحال حاضر طبق اعلام سازمانهای مربوطه، استقبال از مصرف سی ان جی در کشور افزایش یافته است و روزانه 24.3 میلیون مترمکعب مصرف می گردد.

  • دست کاری خودسرانه سیستم سوخت خودرو حادثه ساز است
منبع: همشهری آنلاین

به "مراقب بمب های متحرک باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب بمب های متحرک باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید