تصاویر ، این دیالوگ ها برای آدم بزرگ هاست یا بچه ها؟ ، مثل برادرم می روم سراغ کمدی سازی...
به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، سیدداود اطیابی کارگردان فیلم سینمایی نارگیل 2 که این روزها به نمایندگی از سینمای کودک و نوجوان در ترکیب اکران واقع شده است، درباره استقبال از این فیلم گفت: رویکرد ما در فراوری این فیلم، در نظر داشتن همه اعضای خانواده به عنوان مخاطب بود.
به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، این کارگردان اضافه کرد: طبیعتاً به عنوان کارگردان دوست داشتم فروش خیلی بیشتری می داشتیم اما در این فصل اکران که البته همزمان با ماه صفر و عزاداری هم است، می توان گفت نارگیل 2 نسبت به فیلم های دیگر با بازخورد بهتری از سوی مخاطب روبرو شده است. البته نمی توان به صورت قطعی گفت که برترین فصل برای اکران فیلم های کودک، فصل پاییز است به خصوص که در کشور ما معمولاً تعیین نیست در هر مقطعی چه اتفاقی قرار است رخ بدهد و به همین خاطر خیلی از مسائل متأثر از شرایط اجتماعی و مالی است و قابل پیش بینی نیست بنابراین نمی توان قطعی گفت که آیا نارگیل 2 در فصل پاییز یا حتی در اکران نوروز، می توانست فروش بهتری داشته باشد.
اطیابی در عین حال تأکید کرد: اگر فیلم خوبی ساخته باشید و تبلیغ مناسبی هم برای اکران آن داشته باشید، قطعاً می توانید بازخورد مطلوبی را هم از سوی مخاطب شاهد باشید. مردم احتیاج به فیلم خوب دارند و اگر فیلمی بتواند آن ها را سرگرم کند، از آن استقبال می نمایند.
علاقه ای به ساخت فیلم کودک ندارم
این کارگردان سینما درباره تجربه قبلی خود یعنی فیلم مبارزان کوچک که آن هم در حوزه کودک و نوجوان بود، گفت: به عنوان فیلمسازی که به صورت تخصصی کار در حوزه کودک را دنبال می کنم، باید هر کارم نسبت به کار قبلی بهتر باشد. تجربه هم در این زمینه بسیار تأثیرگذار است. البته من زمانی کار در حوزه کودک و نوجوان را بسیار دوست داشتم اما امروز دیگر آنچنان علاقه مند نیستم چراکه هیچ حمایتی از آن نمی گردد. در چند سال اخیر هم دو سه کار کودک برای ساخت پیشنهاد شد که آن را نپذیرفتم.
وی اضافه کرد: نه در بازه اکران و نه در فرآیند فراوری هیچ کمکی به فیلم های حوزه کودک و نوجوان نمی گردد. ما یک بنیاد فارابی و یک وزارت ارشاد داریم که در زمینه سینمای کودک تنها شعار می دهند. تنها ارگانی که داعیه حمایت از سینمای کودک را دارد فارابی است و باقی ارگان ها مانند آموزش و پرورش و یا کانون پرورش فکری، به طور کامل میدان را خالی نموده اند. فارابی هم که به جای مانده تنها یک جشنواره برگزار می نماید که هر سال نمی دانند باید برگزار بگردد یا نگردد! به دلیل همین شرایط است که فکر می کنم سینمای کودک ما همچنان گرفتار همین شرایط باقی خواهد ماند، مگر اینکه فیلمی مانند نارگیل 2 بتواند با نگاهی متفاوت به حوزه فراوری و اکران، مخاطب را با خود همراه کند.
اطیابی درباره نامفهوم بودن بعضی دیالوگ های موزیکال فیلم برای گروه سنی کودک و خردسال، شرح داد: یکی از روینمودهای اصلی فیلم ما، خانواده محور بودن است و مخاطبان بزرگسال را هم مدنظر داشتیم. به همین خاطر بعضی دیالوگ های فیلم شاید برای بچه ها سنگین باشد و بزرگ ترها بیشتر متوجه آن ها بشوند، در عین حال اما در بخش های موزیکال مخاطبان کودک هم با فیلم همراه می شوند. شاید در این بخش ها مخاطب کودک به درستی متوجه مفهوم دیالوگ ها نباشد اما موسیقی فیلم آن ها را همراه می نماید. البته بچه ها نسل امروز آی کی یو بالایی هم دارند و درک روابط و اتفاقات برای آن ها راحت تر است.
از تهیه نماینده فسیل بسیار آموختم
این کارگردان سینما درباره همکاری با سید ابراهیم عامریان در مقام تهیه نماینده که پرفروش ترین فیلم های این سال ها همانند فسیل را در کارنامه خود دارد و گفته می گردد در مواردی دخالت هایی فراتر از یک تهیه نماینده در فرآیند فراوری فیلم هایش دارد هم گفت: اینگونه نیست که ابراهیم عامریان در فرآیند فیلمنامه دخالت مستقیم داشته باشد و بیشتر مباحث در قالب تشریک مساعی پیش می رود. ابراهیم عامریان از نگاه من یک بیزینس من بسیار خوب در سینمای ایران است و فضای بازار و رقابت را به برترین شکل درک می نماید.
وی اضافه کرد: نکته ای که آقای عامریان به خوبی روی آن تمرکز دارد و ما در مقام فیلمساز قبلاً کمتر به آن توجه داشتیم، فرآیند پسافراوری است. در بخش فروش و تبلیغات، او کار خود را به خوبی بلد است و به شخصه در این همکاری موارد بسیاری را در این حوزه از او آموخته ام. برای اکران فیلم نارگیل 2 در حدود 6 ماه تبلیغات کردیم و در تمام تبلیغات پیش از اکران فیلم ها در سینماها، مخاطب با نارگیل 2 آشنا می شد. تمرکز تبلیغات مان هم مستقیم بر روی مخاطبان سینمارو بود. همه آن ها که فسیل را می دیدند، تبلیغات نارگیل 2 را هم می دیدند و این یکی از نکات مهم در عرصه تبلیغات است
کارگردان نارگیل 2 درباره چالش های احیای جریان فراوری فیلم های عروسکی در سینمای ایران هم گفت: فیلم های عروسکی در مقطعی با پیروزیت در اکران روبرو نمی شدند و دلیل اصلی اش هم کپی برداری بود. فیلم نارگیل 2 اما کپی برداری از هیچ داستانی نیست و یک داستان کاملاً ایرانی هم دارد. عروسک اگر طوری طراحی شده باشد که حین حرکت و اجرا مقابل دوربین، مخاطب زنده بودن آن را باور کند، اتفاق بسیار خوبی رخ خواهد داد. فیلم های عروسکی در دنیا گونه محبوبی هستند و اتفاقاً هم ساخت این جنس آثار در مدیوم سینما خیلی سخت تر از تلویزیون است. به همین خاطر هم در سطح سینمای دنیا فیلم های عروسکی پیروز، کم هستند.
اطیابی ادامه داد: اکران فیلم ما با تعداد سالن پایین شروع شد و آرام آرام به تعداد 400 سالن رسیدیم. سینمادار وقتی می بیند یک فیلم خوب می فروشد، برای آن تقاضای سانس بیشتر می نماید. هیچ سینماداری دوست ندارد سالنش با مخاطب کم اکران داشته باشد. برای اکران فیلم نارگیل 2 در حدود 6 ماه تبلیغات کردیم و در تمام تبلیغات پیش از اکران فیلم ها در سینماها، مخاطب با نارگیل 2 آشنا می شد. تمرکز تبلیغات مان هم مستقیم روی مخاطبان سینمارو بود. همه آن ها که فسیل را می دیدند، تبلیغات نارگیل 2 را هم می دیدند و این یکی از نکات مهم در عرصه تبلیغات است.
کارگردان نارگیل 2 درباره فرآیند طراحی عروسک های این فیلم هم گفت: واقعیت این است که من خیلی دخل و تصرفی در فرآیند طراحی آن ها نداشتم و صفر تا صد کار مربوط به خود طراحان است. 2 نوبت اتود زدند که نوبت دوم را هم من و هم آقای عامریان بسیار پسندیدیم و به طراحان دستمریزاد گفتیم.
وی درباره ترکیب عوامل فنی فیلم هم گفت: خوشبختانه از صداپیشگان تا طراح صحنه و طراح گریم، همه از برترین های سینما بودند و گاهی احساس می کنم ضعیف ترین عضو گروه فراوری این فیلم من در مقام کارگردان بودم. همه درجه یک بودند و این باعث خروجی باکیفیت شده است.
چرا سریال نارگیل را کارگردانی نکردم؟
اطیابی درباره اینکه به رغم فراوری نسخه سینمایی نارگیل پیش از فراوری و عرضه سریال آن در شبکه نمایش خانگی، چرا این نسخه با عنوان نارگیل 2 اکران شده است، شرح داد: واقعیت این است که نارگیل 2 اول ساخته شد. بعد از آن در مجوزی که برای سریال صادر شد هم نام من به عنوان کارگردان درج شده بود اما به دلیل یک حادثه نزدیک به 6 ماه پای من در گچ بود و به دلیل عمل جراحی، نمی توانستم اجازه بدهم که سرمایه گذار و تهیه نماینده ضرر نمایند و به همین خاطر کنار کشیدم و از ابراهیم عامریان خواستم خودش پای کارگردانی کار بیاید و سریال را با همراهی نویسنده کار یعنی حمزه صالحی، به خاتمه برساند. از خروجی نهایی اما راضی نبودم. کیفیت سریال مانند فیلم نبود و من به عنوان کارگردان نسخه سینمایی، انتظارم از آن برآورده نشد. داستانش هم البته ارتباطی با فیلم سینمایی نداشت. نام گذاری نارگیل 2 هم به دلیل ترتیب پخش این 2 محصول بود.
این کارگردان درباره ممیزی های اعمال شده در فیلم سینمایی نارگیل 2 و به خصوص مجوز بخش های موزیکال آن گفت: قطعات موزیکال فیلم از نگاه دوستان ارشاد مشکل خاصی نداشت. چند بخش پایکوبی داشتیم که با سانسور و ممیزی روبرو شد. دیالوگ های سانسوری هم خیلی زیاد داشتیم و چیزی در حدود 9 دقیقه از فیلم اصلاحیه خورد.
مثل برادرم سراغ فیلم های کمدی می روم
سیدداود اطیابی درباره تفاوت رویکرد خود در فیلمسازی نسبت به برادرش سیدمسعود اطیابی بیان کرد: شاید چون من از برادرم کوچک تر هستم سراغ سینمای کودک آمده ام و او سراغ فیلم های بزرگسال رفته است (می خندد)! البته من هم گفتم که دیگر نمی خواهم فیلم کودک بسازم. در حال حاضر دختران دریا را آماده دارم که در انتظار صدور پروانه نمایش است و آن هم دیگر در فضای کودک و نوجوان نیست.
وی درباره اینکه آیا امکان دارد سراغ ساخت فیلم های کمدی مشابه فیلم های برادرش برود، ابراز کرد: صددرصد به سراغ فیلم های کمدی می روم. نه به معنای اینکه فیلمسازی برادرم روی من تأثیر داشته باشد بلکه این محصول تأثیر جامعه روی فیلمسازی ماست.
مردم ما از درون، مردمی غمگین شده اند و گاهی ظاهر خود را شاد نشان می دهند. به همین خاطر ما به فیلم های کمدی احتیاج داریم. امثال بنده به عنوان یک فیلمساز کوچک، همانند یک قطره در اجتماع هستیم که به میزان خودمان وظیفه داریم حتی برای یک ساعت هم که شده است، آنچه را که جامعه به آن احتیاج دارد در اختیارش بگذاریم. مردم اگر برای 2 ساعت هم با فیلم من بخندند، کار خودم را نموده ام. هنجارشکنی های اجتماعی غالباً به وسیله آدم های غمگین اتفاق می افتد و شما بعید است شاهد جنایت کاری و یا آزارگری یک فرد شاد، در جامعه باشید. امروز جامعه ما احتیاج به فراوریات کمدی دارد. به همین خاطر هم امروز پرفروش ترین فیلم های اکران، فیلم های کمدی هستند.
تصاویر | رضا عطاران و پژمان جمشیدی سینمای پاییز را قرق می نمایند؟
منبع: همشهری آنلاین