بازدید از نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، ساختن مجسمه های کوچک و بزرگ ساحلی و بازی با شن های نرم و تمیز، همیشه سبب ایجاد یک حس خوشایند برای همگان می شود؛ حسی که دیگر به یک رشته هنری تبدیل شده است و هنرمندان زیادی در نقاط مختلف جهان به آن مشغول شده اند! احتمالا نقاط کمی در جهان بتوان پیدا نمود که قادر باشد از مجسمه های بزرگ و شنی که با بیش از 3 هزار تن شن ساخته شده اند، نگهداری کند! اما شهر توتوری ژاپن از آن دسته از شهرهایی است که قابلیت برهم زدن هر گونه احتمالی را دارا می باشد؛ این شهر با اختصاص فضایی مناسبی به این حرفه نمایشگاهی و یا موزه ای از قابلیت پشتیبانی بالایی برای حفظ و نگهداری مجسمه های بزرگ شنی برخوردار است و می تواند 9 ماه بدون وارد کردن کوچک ترین خدشه و آسیبی به این مجسمه ها، به بهترین شکل ممکنه از آنان حفاطت کند! پس اگر دوست دارید اطلاعاتی پیرامون نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن بدست آورید، در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید برای یکی از دیدنی های ژاپن...

بازدید از نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن

نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن در شهر توتوری

نمایشگاه مجسمه های شنی در شهر توتوری که یک شهر ساحلی است، از دیدنی های ژاپن محسوب می شود و با در اختیار داشتن بیش از 15 کیلومتر فضای ساحلی بهترین شهر ممکنه برای پرداختن به هنرنمایی با شن می باشد، در ابتدا صرفا برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به جهت رونق بخشیدن به چرخه گردشگری کشور ژاپن آن هم به صورت فصلی برگزار می شد تا زمانی که در سال 2006 میلادی، شهر توتوری میزبانی نمایشگاه مجسمه های بزرگ شنی که از طریق مجسمه ساز مطرح ژاپنی ساخته شده بودند را برای بار نخست بر عهده می گیرد! نخستین مجسمه های که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند، مجسمه هایی از آثار میکلانژ و لئوناردو داوینچی بودند که با استقبال پر شکوهی نیز همراه شدند. برگزاری این نمایشگاه در ماه نوامبر رخ داد و آنقدر سطحی به آن پرداخته شده بود که به عنوان نمونه می توان نوع پوشش سقفی آن که از یک چادر بزرگ ساخته شده بود را مثال زد! این نمایشگاه به مدت چندماه برپا مانند و در حدود 6 سال بر همین منوال به کار خود ادامه می داد تا بالاخره در سال 2012 با همت و تلاش های فراوان، این نمایشگاه به یک نمایشگاه سالانه تبدیل شد و یک مکان دائمی برای خود در شهر توتوری پیدا نمود. با گذشت این چند سال اخیر، موقعیت این نمایشگاه بزرگ تر و وسیع تر نیز شده است و اکنون به راحتی می توان مجسمه های بزرگ و غول آسای شنی را در آن ساخت و برای تخریب آن ها نیز با خیال راحت از وسایل ماشینی بزرگ همچون بلدوزر بهره گرفت!

نمایشگاه مجسمه های بزرگ شنی

نمایشگاه های مختلفی با موضوعات گوناگون در دنیا وجود دارند که نمایشگاه شهر توتوری ژاپن نیز یکی از آن ها می باشد با این تفاوت که این نمایشگاه با توجه به محتویاتی که برای نمایش همگان در خود جای می دهد (مجسمه های بزرگ شنی) اولین نمونه حاضر در کل دنیا می باشد! این نمایشگاه همانطور که متوجه آن شده اید در حدود 9 ماه از سال را به حفاظت و نمایش مجسمه های ساخته شده درون خود می پردازد، یعنی در اصل از میانه های ماه آوریل تا انتهای سال میلادی از مجسمه ها محافظت می کند و آن ها را برای مشاهده همگان، نمایش می دهد و با آغاز ماه ژانویه تمام مجسمه های خود را تخریب کرده و فضای اختصاصی خود را آماده پذیرایی از مجسمه های نو برای به اجرا درآوردن آنان می کند.

ساخت مجسمه های شنی

از زیباترین دیدنی های ژاپن ، مجسمه های شنی می باشد که در ساخت هر کدام از این مجسمه ها هیچ ماده دیگری به جز آب و شن دخل و تصرف ندارد! اصول ساخت این دسته از مجسمه ها نیز در 2 فاکتور مهمه: خیس بودن به اندازه شن ها برای مناسب بودن قدرت چسبندگی آن ها به یکدیگر و همچنین توجه به وزن کلی سازه ساخته شده خلاصه می شود؛ در واقع این توجه به وزن است که باعث می شود مجسمه از هم نپاشد و در پایان عملیات ساخت و ساز بطور کلی نابود نشود! نکته بسیار بسیار جالب و قابل تامل در خصوص ساخت این مجسمه های بزرگ شنی این است که با توجه به این که شهر توتوری به خودی خود یک شهر ساحلی است و اصلا به سبب داشتن سواحل پر از شن خود در دنیا معروف است، اما حتی از یک دانه شنی ساحل آن نیز برای ساخت این مجسمه های بزرگ و غول آسا استفاده نمی شود! دلیل این عدم استفاده ای نیز تبدیل شدن منطقه ساحلی شهر توتوری به یک پارک ملی برای کشور ژاپن است و طبق قانون گذاشته شده، استفاده از شن های ساحلی این منطقه ممنوعیت قانونی دارد؛ با تمام این ها اما هنرمندان ژاپنی دست از تلاش برنداشته و با استفاده از شن های ساخت و سازی شهری و جاده ای دست به خلق هر آنچه که در سر می پرورانند، می زنند و آنقدر در کارشان جسور هستند که هنر خود را تبدیل به ارزشی کردند که دولت مردان ژاپنی برای نمایش هنر آن ها، نمایشگاهی را در نظر بگیرند.

منبع: همگردی

به "بازدید از نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از نمایشگاه مجسمه های شنی در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید