آبشار هفت قلو پیله کجاست؟

به گزارش وبلاگ گردشگر مدرن، آبشار پلیه ایلام معروف به آبشار هفت قلو

آبشاری در 40 کیلومتری شهر ایلام در روستایی به نام ایوان واقع شده است. این شهرستان منطقه ای کوهستانی بوده و از آب و هوای معتدل و نیمه مرطوب بهره می برد. انبوهی از گیاهان سرسبز کوه های این منطقه را پوشانده است. جنگهای بلوط، زالزالک، بادام کوهی و بعلاوه انواع گلها و گیاهانی که دارای خواص دارویی هستند را در این منطقه می توانید پیدا کنید. علاوه بر گیاهان و گلها در شهر ایوان رودخانه، چشمه و آبشارهای زیبایی هم وجود دارد که هر کدامشان باعث به وجود آمدن جذابیت منحصر به فردی در روستای ایوان شده اند. حال خبرنگاران به سمت آبشار پلیه ایلام در شهرستان ایوان رفته و گزارشی را درباره این آبشار که در اثر تعاملات زمین شناسی پدید آمده، تهیه نموده است. ما را در سفر به سمت آبشار پلیه ایلام همراهی کنید.

آبشار هفت قلو پیله کجاست؟

اگر قصد سفر به ایلام را داشتید، منطقه خوش آب و هوای ایوان را از قلم نیاندازید. در این منطقه آبشاری به نام پیله وجود دارد که به آبشار هفت قلو معروف است، حال در ادامه علت معروفیت این آبشار به هفت قلو راهم بیان می کنیم، برای دسترسی به شهرستان ایوان و آبشار پیله ایلام باید روستاهای زیادی را طی کنید، ناگفته نماند که هنگام طی کردن همین روستاها می توانید لذت کلی از طبیعتی که در این شهر کوهستانی وجود دارد لذت ببرید. حال برای اینکه به پلیه برسید باید از روستاهای (زرنه)، (ترن) در ایلام گذر کنید و در ادامه آنها روستای (شورابه خوران) را هم بگذرانید، تا در نهایت به روستای زیبای سیاهگل و پلیه برسید. مکانی کاملا بکر که شاید حتی اهالی روستا هم نام آن را نشنیده باشند. و کاملا مناسب برای کسانی است که در پی خلوت کردن در طبیعت بکر و دستیابی به آرامش هستند. آبشار پلیه ایلام با صدایی طنین انداز موسیقی آب در این منطقه توانسته به تنهایی به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهرستان ایوان به شمار برود.

توصیف آبشار

آبشار پلیه ایلام یا همان آبشار هفت قلو معروف در استان ایوان دارای 25 متر عرض و 7 تا مجرای ریزش آب هست. علت این که به آن می گویند آبشار هفت قلو هم همین است، چرا آبشار پلیه ایلام 7 سرچشمه دارد که همگی با هم تشکیل آبشار پیله ایلام را داده اند، و هر کدام با آهنگ خاصی می توانند باعث ایجاد لذت و آرامش در فکر افراد بگردد. این هفت برادر در هم کنار توانسته اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب نمایند. و ساعاتی که این آبشار میزبان آنهاست تبدیل به برترین ساعات گردشگری مسافران خواهد شد. یکی از مهمترین رودخانه هایی که آبشار پیله از آن سرچشمه می گیرد رودخانه (کنگیر) است این رودخانه یکی از رودخانه های دائم و نسبتا پر آب این منطقه ایوان محسوب می گردد، که البته کنگیر هم مثل بسیاری از نقاط دیگر کشورمان تجربه های خشسالی را نیز داشته است. این رودخانه از چشمه آب (سراب بازان) ایوان جاری شده و با گذشتن از دشت ایوان و سیراب کردن آن به طرف منطقه (سومار) می رود. تمامی قسمت های این آبشار هفت قلو به سمت دریاچه ای که در پایین آن وجود دارد، ریخته می گردد و نمای زیبایی در دامن طبیعت شکل می دهند.

برترین زمان برای سفر

برترین زمان سفر به منطقه گردشگری آبشار پلیه ایلام، فصل بهار است. چرا که تمامی پوشش های گیاهی در این منطقه به اوج زیبایی خود رسیده اند و به عنوان نقش مکمل در کنار آبشار زیبای پلیه ایفا نقش می نمایند. این منطقه محیطی بسیار زیبا و آرامش بخش را برای علاقمندان به طبیعت گردی فراهم می آورد.

شهرستان ایوان

شهرستان ایوان در شمال شهر ایلام واقع شده است، آب و هوای این شهرستان معتدل و نیمه مرطوب بوده و بیشترین درجه حرارتی که تجربه نموده 34 درجه سانتی گراد و کمترین درجه حرارت -10 درجه سانتی گراد بوده است. مقدار بارندگی در ایوان به طول کلی 635 میلیمتر می باشد. بیشتر مردم این منطقه دارای اصالتی کردی هستند.

دیگر جاذبه های گردشگری در شهرستان ایوان

روستای ساتیان

در مرکز شهرستان ایوان روستایی به نام ساتیان وجود دارد. این روستا که در 7 کیلومتری شهرستان ایوان به همراه بافتی بسیار زیبا و مجذوب کننده واقع شده است. بیش از 100 خانوار در بخش مرکزی این روستا در حال زندگی هستند و شغل بیشترشان کشاورزی و دامداری می باشد. یک نکته جالب در این روستا صفا و صمیمیتی است که بین اهالی برقرار می باشد. زمانی که گردشگری به این روستا سفر می نماید به هیچ وجه احساسی غریبی نمی نماید. صنایع دستی در روستای ساتیان محبوبتی ویژه دارد و فرشهای تمام ابریشم این روستا شهره صنایع دستی ایران هستند.

طاق شیرین و فرهاد

اگر از علاقمندان به تاریخ و داستان های افسانه ای ایران باستان هستید، این منطقه می تواند به عنوان یکی از جاذبه های یادآوری داستان فداکاری و آرامش خواهی فرهاد برای شیرین بوده است. بنابر روایات ارائه شده از اهالی محلی این روستا، این بنای تاریخی در زمان گذر شیرین و فرهاد از منطقه ایوان ساخته شده است و باز هم طبق روایاتی محلی این طاق به وسیله فرهاد در کمتر از یک نیم روز برای استراحت شیرین ساخته شده است و به همین علت است که نام این محل به طاق شیرین معروف می باشد. اما با توجه به نظر بیشتر باستان شناسان، این بنای تاریخی نیایشگاهی بوده که در زمان اشکانیان برای پرستش مهر میترا در این شهرستان واقع شده است. طلق شیرین و فرهاد مربوط به دوره ساسانیان است که در منطقه تنگ کوشک روستای چهل زرعی از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان واقع شده است. طاق شیرین و فرهاد از نوع طاق های سنگی است که در سال 1379 خورشیدی برای اولین بار با برنامه ای خاص در جهت انجام امور پژوهشی و مرمتی از زیر خاک بیرون آمد. اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شکل تشکیل می دهد که به علت وجود یک اتاقک نیمه زیرزمینی در آن، به نام طاق خوانده می گردد. این بنا تماماً از سنگ های حجیم تراش خورده تشکیل شده که به صورت خشکه چین و بدون ملاط و به صورت رَج به رَج بر روی هم قرار گرفته اند. تغییر حالت پشت بام طاق از هلالی به حالت مسطح و یکنواخت، مهم ترین تفاوت این بنا با طاق های دیگر است که شیوه معماری آن را منحصر به فرد می سازد.

آتشکده سیاهگل

در 25 کیلومتری شهرستان ایوان در بخش (زرنه) آتشکده سیاهگل واقع شده است، این آتشکده بر روی چهار پایه که مربوط به دوران ساسانیان است بنا شده و عنوان یکی از سالم ترین آتشکده های دوران قبل از اسلام به ثبت رسیده است. طبق بعضی از اسناد این آتشکده تا زمان صفویه روشن بوده است. علت سیاه بودن این آتشکده مجاورت آن با معادن ذغال سنگ بوده که سبب شده رنگ سیاهی را به خود بگیرد، و به همین علت به آتکشده سیاهگل معروف شد.

منبع: الی گشت

به "آبشار هفت قلو پیله کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار هفت قلو پیله کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید